Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 09:45

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 62 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Chrysler 300M '99
InläggPostat: lör 13-10-05 22:26 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Jag har visst råkat få en bil enligt rubrik. Sannolikt ren bensinbil att döma av kodbokstäverna i chassinumret, alltså inte, som jag hade hoppats på, en förklädd FFV. I övrigt kan man beskriva den som en större sedanmodell, framhjulsdriven med 2,7 l V6-motor och uppenbarligen tämligen intelligent automatlåda. Rejält bagageutrymme men löjligt låg tillåten släpvagnsvikt, varför det inte är så konstigt att det här exemplaret saknar dragkrok. En sak som gör att bilen kan sägas ha hög nördfaktor är att stora delar av elsystemet är uppbyggt kring en s k CCD-buss (det är en klon av CAN-buss som Chrysler tog fram i slutet av 80-talet, för att slippa betala licensavgifter till Bosch).

Anledningen till att bilen blev kostnadsfri var ABS-bekymmer som bilägaren inte lyckades fixa till rimlig kostnad (trasigt ventilblock med integrerad elektronik, gick visst inte att få tag i på skroten). Dessutom skulle fastigheten där den var parkerad säljas, och bilen måste bort från gården.

Efter att ha tagit en närmare titt på ventilblocket så visade det sig att pumpmotorn hade rostat ihop (och brutits sönder vid försök att få isär den). Dessutom hade den ena av de två parallellkopplade mosfet-transistorerna som ska styra den brunnit upp. Jag hade ett mycket snarlikt ventilblock från någon VW (troligen Golf III) liggande. Den lösning på problemet som jag hoppas på är att ta hela hydrauliken inklusive pumpmotor från VW-ventilblocket och montera på Chryslerelektroniken efter reparation. Det dröjer dock någon vecka innan jag får hem lämpliga transistorer och kan göra i ordning det hela. Sedan blir det intressant att lufta och prova systemet, om bromsarna fungerar efteråt så kan jag köra hem bilen.

Men det finns en potentiellt besiktningshindrande sak till. Att döma av gamla besiktningsprotokoll så har HC-värdet legat i överkant (65-90 ppm) vid de senaste besiktningarna, och en gång har den även fått en anmärkning för "motor, otillförlitlig funktion" eller något liknande. Återstår att se om problemet är enkelt löst (t ex trötta lambdasonder eller ett vevhusventilationsproblem) eller om huvudorsaken är att katalysatorn har gjort sitt. Jag ska i alla fall göra ett försök att få ner HC-värdet vid bensindrift innan det blir aktuellt med besiktning och någon form av etanolkonvertering. Ligger det över 50 ppm enligt min avgasanalysator så vågar jag inte åka till bilprovningen.

_________________
Att mäta är att veta


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Chrysler 300M '99
InläggPostat: sön 13-10-06 08:23 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 596
Ort: Lyckeby Blekinge
konvertera annars och kör på spolarvätska :mrgreen:

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Chrysler 300M '99
InläggPostat: sön 13-10-06 17:51 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-15 16:27
Inlägg: 662
Ort: Skärplinge
Jo dessa kärror är lite säregna men finns fler än man kan ana,,, är den sedan i övrigt fräsch kan det klart vara värt att hålla den i körbart skick. :)

En till bra sida med en del USA kompetent folk är denna sida: http://usabilforum.se/

_________________
http://www.etanolexperten.se
AutoFFV konverterade Suzuki SX4 4x4 -08, Mazda MX5 Miata -91. Kawasaki KLR 650 Tengai -91, Ford C-Max FFV -06, Seat Alhambra VR6 -04 4x4.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Chrysler 300M '99
InläggPostat: ons 13-10-09 17:44 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
Är nyfiken på elektroniken i ABS enheten, vilken topologi används för att driva pumpen, etc
Vilka trissor blir det? Några IRL eller IRF kanske?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Chrysler 300M '99
InläggPostat: ons 13-10-09 18:43 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Två parallellkopplade N-kanal mosfet i serie med pumpmotorn (jag tror att de ligger på jordsidan, det borde ju bli enklast med gatedrivningen på så sätt).
I den ena av elektronikenheterna sitter Motorola (numera ON) MTB60N06 , i den andra Siliconix (numera Vishay) SUB70N06. De verkar vara praktiskt taget identiska.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Chrysler 300M '99
InläggPostat: fre 13-10-11 07:33 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
Jo, lowside drivning är alltid enkelt och att föredra. Ibland kommer man dock inte ifrån det, när man tvingas designa halv och helbryggor, men sånt är jobbet :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Chrysler 300M '99
InläggPostat: fre 13-11-01 22:09 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Nu är transistorerna bytta. Det satt dioder mellan gate och source på dem och den ena av dem hade dessutom kortslutning. De saknade beteckning (mini-melf-kapsel), jag satte dit en 15 V zener.

Men det lär nog dröja några veckor till innan jag får tillfälle att sätta ventilblocket på plats, se om allt fungerar och förhoppningsvis ställa på och köra hem bilen.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Chrysler 300M '99
InläggPostat: lör 13-11-02 19:13 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
Ja, zener för att skydda gaten är seriöst. Vi använder vissa typer av FET'ar som har inbyggd zener på gaten.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Chrysler 300M '99
InläggPostat: tis 14-01-07 10:17 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Nu sitter ventilblocket på plats, bromsarna är nödtorftigt luftade och fungerar nog så pass bra att man vågar köra hem bilen. ABS-varningslampan håller sig mörk också.
Återstår bara att montera vänster strålkastare och hänga upp fronten provisoriskt så att den inte väcker onödigt uppseende på vägen hem.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Chrysler 300M '99
InläggPostat: lör 14-03-22 19:51 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Jag mätte med oscilloskop på lambdasonderna idag, båda visade sig vara halvtrötta men trots allt i fungerande skick. Mycket långsam reglering på tomgång med periodtid på flera sekunder och ganska flacka flanker, men det blev trots allt något som liknade en fyrkantvåg. Vid högre varvtal (ca 2500 varv/min) blev periodtiden betydligt kortare, uppskattningsvis knappt en halv sekund. Flankerna blev dock inte bättre så signalen påminde mer om en sinus.
Det är nog värt kostnaden för ett par nya lambdasonder att hoppas på en bättre fungerande reglering och ett lägre HC-värde.

I övrigt har jag tittat närmare på formaliteter beträffande ordinarie besiktningsperiod och sånt, och bestämt mig för att inte ha någon större brådska med att ställa på och ta hem bilen. Om jag skjuter upp besiktningen till den första juni så räknas den som ordinarie besiktning för i år. Och jag behöver knappast ta hem den mer än två veckor innan dess för att hinna med vad som måste göras.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Chrysler 300M '99
InläggPostat: sön 14-03-23 19:25 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
Vad har du för framtida planer för bilen?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Chrysler 300M '99
InläggPostat: sön 14-03-23 20:43 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Framtidsplanerna är väl inte särskilt bestämda, men troligen blir det först etanolkonvertering med något lämpligt piggybacksystem och sedan ska jag se om det går att få mina föräldrar att använda den för långresor till sommarstuga osv istället för att, som hittills, använda en mer än fullastad småbil för de där körningarna.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Chrysler 300M '99
InläggPostat: lör 14-04-05 22:19 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Två nya lambdasonder (Denso) anskaffade men ännu inte monterade.
Jag har bestämt mig för att göra etanolkonvertering med piggybacksystem, troligen Bioadapter.
Upptäckte att bilen verkar sakna separat bränslefilter från fabrik, troligen har konstruktörerna haft stort förtroende för sugsilen i tanken + spaltfiltren i spridarna. Jag funderar dock på att sätta dit ett slangmonterat filter, WK612 eller liknande, för säkerhets skull. Den har ju trots allt stått något år med gammal bensin i tanken så det kan finnas mycket hartsavlagringar som börjar röra på sig när det blir bränslebyte. Och spridarkrångel har jag fått nog av från vissa andra fordon.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Chrysler 300M '99
InläggPostat: tis 14-04-22 19:09 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Två Bioadaptrar kom med posten idag. Uppenbarligen fungerar postverket i Ukraina trots oroligheterna där.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Chrysler 300M '99
InläggPostat: tor 14-06-05 21:23 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Nu står bilen hemma hos mig, det pågår bromsmekande - det blev nya skivor och belägg fram idag, och i morgon ska beläggen bak bytas.
Fronten är högst provisoriskt dithängd och måste tas loss igen för att komplettera med en slang till vindrutespolaren, fästskruvar för ABS-enheten mm. En störande sak är att man tydligen måste plocka bort hela fronten om man ska byta en strålkastarlampa.

Jag läste på lite mer om bränslesystemet och konstaterade att bilen har ett returlöst system, BTR sitter i tankarmaturen och har även ett inbyggt, tydligen inte separat utbytbart bränslefilter.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 62 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011