Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 09:56

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 62 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Chrysler 300M '99
InläggPostat: fre 15-02-06 22:18 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Ja, det är det vanliga. Det är bara på bilar med tryckackumulator i bränslesystemet (t ex gamla K-jetronic) som bränslepumpen dessutom går några sekunder just när man har slagit på tändningen. Några fler undantag finns också, t ex D-jetronic och en del japanska 90-talssystem.

Men om bränslepumpen hade gått i förväg hade ju inte hjälpt i det här fallet, hur länge pumpen än går så har ju luften i bränsleledningarna ingenstans att ta vägen så länge spridarna står stängda. Vad som skulle kunna hjälpa en sån här gång vore en luftnippel på fuel rail.

_________________
Att mäta är att veta


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Chrysler 300M '99
InläggPostat: lör 15-02-07 20:04 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Jag har för mig att dieselmotorer (hade) det så att man kunde lufta systemet efter att man kört slut på en tank.

Det skulle väll inte heller vara så svårt att öppna en spridare efter man kört tomt på en tank tills det kommer bränsle. Styrsystemet skulle kunna automatisera avluftningen när t ex genom att mäta tiden det tar att bygga upp bränsle trycket (om det tar ovanlig lång tid är det troligtvis luft i systemet) och stänga av pumpen öppna en spridare och stänga den när bränsetrycket sjunkit xx% starta pumpen för att bygga upp tryck igen och göra detta tills trycket ökar och sjunkar så snabbt att det inte kan vara kvar så mkt luft i systemet längre.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Chrysler 300M '99
InläggPostat: lör 15-02-07 21:27 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Dieslar brukar ju ha en returledning från insprutningspumpen, så att förpumpen ger ett ganska stort flöde genom alltsammans. Om det rör sig om en dieselmotor med mekanisk insprutningspump och elektrisk förpump så är det vanligt att förpumpen startar så snart man slår på tändningen, och då är det inga luftningsproblem alls, bara att vänta en stund med tillslagen tändning innan start.

Det är väl ganska sällsynt att det finns en tryckgivare för bränsletrycket, det är nog inte ofta en biltillverkare ser någon anledning att kosta på en sådan. Med ett modernt motorstyrsystem som har strömövervakning på alla utgångar skulle man visserligen kunna mäta bränslepumpens strömförbrukning för att avgöra när den har byggt upp tryck, men man vet fortfarande inte om det är en luftkudde i större delen av bränslesystemet eller om det faktiskt finns bränsle framme vid spridarna.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Chrysler 300M '99
InläggPostat: lör 15-02-07 21:52 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Jag tänkte på en bil med elektronisk pumpstyrning och trycksensor men din kanske har en vanlig mekanisk btr i tanken vid pumpen utan trycksensor?

Finns ingen avluftningssystem vore det kanske bättre om styrsystemet stänger av pumpen strax innan soppan tar slut helt.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Chrysler 300M '99
InläggPostat: lör 15-02-07 22:12 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
När jag hade båt så köpte och installerade jag en sorts säkerhetsflottör/backventil. http://www.jamestowndistributors.com/us ... o?pid=6449
I mitt fall så var det RAC-LG100, men det finns ju också den mindre RAC-LG50.
Det var som en flottörventil som släppte in och ut luft, men inte vätskor. Och den satte man på tankavluftningen. Om man inte var medveten om problemet när man tankade båten så kunde bränslet stiga upp i avluftningen och rinna ut i sjön när man tankade. Därför "slog jag till direkt" när jag såg den här Racor på en båtmässa. Den LG100 på bilden (den ligger ner men skall monteras stående) är som jag minns det, ungefär 25 cm lång. Den mindre LG50 har jag inte sett i verkligheten så jag vet inte hur stor den är.
Detta var ju inget tryck att tala om på den här, så det återstår väl att reda ut om den klarar 4 - 5 Bar? Men det finns återförsäljare för Racor i Sverige. Senaste uppgift jag såg var någon firma i Kungsbacka. Dock har jag glömt namnet. Men det är ju dags för båtmässorna nu. Racor är ju annars kända för bränsle- och oljefilter, så dom är nog inte okänt namn inom båtbranchen.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Chrysler 300M '99
InläggPostat: sön 15-02-08 11:50 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
aryan skrev:
Jag tänkte på en bil med elektronisk pumpstyrning och trycksensor men din kanske har en vanlig mekanisk btr i tanken vid pumpen utan trycksensor?

Finns ingen avluftningssystem vore det kanske bättre om styrsystemet stänger av pumpen strax innan soppan tar slut helt.


Ja, det är en enhet med mekanisk btr och bränslefilter hopbyggt som sitter i tanken.
Och när det gäller att lita mer eller mindre på tankgivare så anser både tankmätare och färddator på den där bilen att det är fullständigt slut när det finns åtminstone 10 liter kvar.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Chrysler 300M '99
InläggPostat: tis 15-02-17 20:45 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Nu blir det några dagars stillestånd för bilen. Jag skulle byta olja ikväll, men oljepluggen tog med sig gängorna ut ur hålet. Får se om det blir Helicoil eller Biltemas sats med gängtapp + överdimensionsoljeplugg.

Dessutom vill en av bakbromsarna ligga an utan att det finns något uppenbart fel som kan orsaka anliggningen. Oket går, så vitt jag kan bedöma, fullt tillräckligt lätt på glidpinnarna men det är ändå något som inte är riktigt friskt där.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Chrysler 300M '99
InläggPostat: tis 15-02-17 21:33 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Tråkigt, Helicoil har jag inte så bra erfarenhet av, i.o.m. att det är en spiral så fastnar de lätt på skruven nästa gång man ska ta loss den. Time-sert är mycket bättre tycker jag. Biltema överdimensions-tapp och -plug låter också som ett bra alternativ.

Har bilens bakbromsarna några slangar? Då skulle de kunna kanske vara orsaken. Med tiden sväller gummit på insidan och får bromsvätskan allt svårare att rinna tillbaka när slangen blir trycklös. Till slut har slangen förvandlats till en backventil för bromsvätska.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Chrysler 300M '99
InläggPostat: tis 15-02-17 22:32 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Jag har provat att lätta på luftnippeln och konstaterat att anliggningen inte upphör för det. Det fanns inget övertryck i bromsoket heller.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Chrysler 300M '99
InläggPostat: tis 15-02-17 23:37 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Ok då bör nog slangen vara ok. Kan det bara vara kolven kärvar eller finns någon handbroms mekanik som kan hakat upp sig?

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Chrysler 300M '99
InläggPostat: tis 15-02-17 23:59 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Kolven verkar röra sig ungefär normaltrögt. Ingen handbromsmekanism i bromsoket, handbromsen är en liten trumbroms som på en gammal Volvo eller MB.
Jag såg nu när jag tittar närmare på bromsskivan att det nog är oket som fastnar, inte kolven. Skivan (som är nyligen bytt) är nämligen betydligt mer nersliten och repig på utsidan än på insidan.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Chrysler 300M '99
InläggPostat: ons 15-02-18 07:13 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-20 23:22
Inlägg: 521
Ort: Tumba
Jag hade en Fiat 127 för länge sedan. Som jag kommer ihåg det hade det en V-formad upphöjning på som oket skulle glida på. Hur vi än slipade, smorde och grejade så fastnade det oket hela tiden. Fick ett ok av en kompis till slut från en Alfa-Romeo (likadana bromsar) som jag satte dit i stället. Efter det fungerade det klockrent.

På Volvo har man ju ok-hållaren med glidpinnarna, det har man ju bytt några gånger. Kostar bara ett par hundra klart värt att slippa tragglet med att få loss de fastrostade pinnarna.

_________________
/Erik

Volvo V70 -98 140 hk blandtankas ca 50/50
Volvo V70 -98 170 hk blandtankas ca 50/50
VW Polo -95 blandtankas
VW Polo -98 blandtankas
VW Polo -04 blandtankas
Yamaha XJ 900 -85


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Chrysler 300M '99
InläggPostat: ons 15-02-18 12:14 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Låter som du hittat felet på bromserna då :-)

Såg att din bil verkar bör ha M14 x 1,5 gänga i oljepluggen. Som ett alternativ till Biltemas överdimensions lösning (M15 x 1,5) kanske du kan gå upp till M16 x 1,5 som är nästa "vanliga" mått för oljeplugg om det finns tillräcklig utrymme rund hålet?

En M16 x 1,5 tapp du har själv eller kan låna, annars kan du få låna en hos mig.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Chrysler 300M '99
InläggPostat: ons 15-02-18 19:17 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Nu har jag fått tag i Helicoilverktyg + insatser, så det blir ett försök med dem nu i kväll.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Chrysler 300M '99
InläggPostat: ons 15-02-18 21:22 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Ingen framgång än så länge. Hålet för oljepluggen är riktat åt sidan, och strax intill finns en längsgående balk. Det går bra att få plats med gängtapp respektive Helicoilverktyg, men desto svårare att lyckas borra upp hålet till rätt diameter före gängningen. Och det känns ganska motbjudande att behöva kapa en ny och dyr 14,5 mm borr.
Det hjälpte inte att lossa motorfästena och försöka luta motorn heller. Fortsättning följer...

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 62 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011