Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: lör 24-04-20 04:24

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: ons 13-11-20 10:08 
Offline

Blev medlem: tis 07-01-09 21:35
Inlägg: 175
Ort: Bollstabruk
Motorvärmaren på focusen har slutat fungera och får inte lös den ur blocket.
Funderar på att montera en slangvärmare på slangen till värmepaketet i och
med att den sitter så nära blockvärmaren att jag inte behöver byta kabel till värmaren.
Frågan är kommer den att sitta för högt upp?
Normalt sett vill man ju montera en slangvärmare så lågt som möjligt i systemet.

_________________
Kör en Ford Sierra 2.0 I 88 på 100% E85
trädgårdstraktor på 100% E85.
Ford Focus 1.6 l 2000 blandtankas ca 50/50


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 13-11-20 12:43 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Får jag rekommendera en snabb högeffekts-slangvärmare med inbyggd pump :idea: , trots att jag är jävig :wink: ?

Den kan monteras var som helst i slangen till eller från värmepaketet och har en kabel med vanlig stickpropp. Om du vill använda befintliga kabeln och inte vill skarva den så kan du ansluta ett kupevärmaruttag i stället för gamla motorvärmaren som du anslutar nya värmaren till. Så här blir det då om du även har ett kupevärmareuttag i kupen.

Bild

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 13-11-20 13:40 
Offline

Blev medlem: tis 07-01-09 21:35
Inlägg: 175
Ort: Bollstabruk
Har en kalix slangvärmare liggade i garaget som jag tänkte använda.

_________________
Kör en Ford Sierra 2.0 I 88 på 100% E85
trädgårdstraktor på 100% E85.
Ford Focus 1.6 l 2000 blandtankas ca 50/50


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 13-11-20 13:50 
Offline

Blev medlem: tis 07-01-09 21:35
Inlägg: 175
Ort: Bollstabruk
Dessutom pallar nog inte mitt motorvärmarutag så hög effekt på värmaren som högeffektvärmaren har plus kupevärmare..

_________________
Kör en Ford Sierra 2.0 I 88 på 100% E85
trädgårdstraktor på 100% E85.
Ford Focus 1.6 l 2000 blandtankas ca 50/50


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 13-11-20 14:12 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Magnus-E skrev:
Har en kalix slangvärmare liggade i garaget som jag tänkte använda.


Aha ja då är det viktigt att det är tillräcklig höjdskillnad/ vertikal slang ovanför värmaren annars slår värmaren av i förtid eller elementet överhettas innan det blir tillräcklig circulation.

Med bara självcirculation blir det även relativ stora skillnader i temperatur i motorn mellan kallaste och varmaste punkten, och kan det uppstå startproblem om en termperatursensor för bilens styrsystem råkar sitta nära kallaste eller varmaste punkten med slangvärmaren på, så det kan vara bra att kolla var termperatursensorna sitter.

Har du kollat om Kalix eller Defas hemsida har moteringsanvisningar för (universal) slangvärmare i din bil?

Magnus-E skrev:
Dessutom pallar nog inte mitt motorvärmarutag så hög effekt på värmaren som högeffektvärmaren har plus kupevärmare..


Har du 6A propp i motorvärmarutaget? Ett uttag med 10A propp klarar både motorvärmaren och kupevärmare utan problem.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 13-11-20 15:58 
Offline

Blev medlem: mån 12-12-17 01:05
Inlägg: 47
Ort: Karlskoga
aryan skrev:
Får jag rekommendera en snabb högeffekts-slangvärmare med inbyggd pump :idea: , trots att jag är jävig :wink: ?

Den kan monteras var som helst i slangen till eller från värmepaketet och har en kabel med vanlig stickpropp. Om du vill använda befintliga kabeln och inte vill skarva den så kan du ansluta ett kupevärmaruttag i stället för gamla motorvärmaren som du anslutar nya värmaren till. Så här blir det då om du även har ett kupevärmareuttag i kupen.

Bild


Sådär ska jag göra på min V70, otroligt trött på den dåliga blockvärmaren. Bara att vänta på att lönen ska komma så man kan beställa en :wink:

_________________
Volvo V60 Bifuel -14 Drivs av närproducerad 100% Biogas
Volvo V70 T5 -01 E85


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 13-11-20 21:19 
Offline

Blev medlem: tis 07-01-09 21:35
Inlägg: 175
Ort: Bollstabruk
kan man sätta en slangstump på värmaren för att få den att passa på en större slang typ den nedre kylarslangen,
kommer det att hålla tätt och finns det risk att man stryper flödet i kylsystemet om man gör på det viset?

_________________
Kör en Ford Sierra 2.0 I 88 på 100% E85
trädgårdstraktor på 100% E85.
Ford Focus 1.6 l 2000 blandtankas ca 50/50


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 13-11-20 21:51 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Upp- och nergångar i rördiametrar finns ju inom VVS-branschen. Men jag tänker mig att du kanske skulle behöva någon backventil om du skall göra någon sådan bypass. (Om jag har tolkat ditt förslag rätt?)
Annars finns det ju färdiga värmare för just den nedre kylarslangen. Jag har haft sådana på ett par bilar och dom fungerar.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 13-11-21 10:44 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Magnus-E skrev:
kan man sätta en slangstump på värmaren för att få den att passa på en större slang typ den nedre kylarslangen,
kommer det att hålla tätt och finns det risk att man stryper flödet i kylsystemet om man gör på det viset?


Det låter riskabelt. Strypningen av returen är kanske inte det största problemet. Skarven i nedre kylarslangen ska tåla påfrestningar som kan uppstå när motorn blir varm. Det kan bli 1-2 bars övertryck i systemet och kraften på slanganslutningar ökar med kvadraten av innediametern.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 13-11-21 11:05 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det är nog risk att flödet stryps för mycket om man sätter dit en sån här pumpvärmare på en av bilens kylarslangar.

Finns det inte flera kärnpluggar "frostpluggar" på motorblocket så man kan montera en insticksvärmare till och låta den trasiga sitta kvar?

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 13-11-21 17:53 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-15 16:27
Inlägg: 662
Ort: Skärplinge
Bästa vore att ersätta befintlig insticksvärmare och vet dessa brukar kunna sitta men med envishet brukar dom lossna till slut. Har bytt flertalet sådana dessutom har dom suttit trångt till...

Men annars fungerar nämnd slangvärmare som lämpligen sätts på undre kylarslangen från kylaren så nära motorn som möjligt och gärna så själva värmeelementet sticker in en bit i motorn.
Det är med i sådana fall lätt att ansluta en längre anslutskabel om avståndet blir för långt i från.

Angående risken för flödestrypning är helt beroende hur mycket smalare det blir med den slangvärmaren, något mindre fungerar i regel helt utan problem.
Har där med flertalet bilar kört med monterad elektrisk vattenpump (pga bränsledriven värmare) visserligen på ingående kylvattenslang till värmepaketet men inte heller där finns minsta följdproblem.

_________________
http://www.etanolexperten.se
AutoFFV konverterade Suzuki SX4 4x4 -08, Mazda MX5 Miata -91. Kawasaki KLR 650 Tengai -91, Ford C-Max FFV -06, Seat Alhambra VR6 -04 4x4.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 13-11-22 21:58 
Offline

Blev medlem: tis 07-01-09 21:35
Inlägg: 175
Ort: Bollstabruk
har monterat slangvärmaren på slangen till värmepaket och testkört i två timmar och det verkar fungera hyfsat.

_________________
Kör en Ford Sierra 2.0 I 88 på 100% E85
trädgårdstraktor på 100% E85.
Ford Focus 1.6 l 2000 blandtankas ca 50/50


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 13-11-23 07:28 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-15 16:27
Inlägg: 662
Ort: Skärplinge
Hyfsat bara?
Borde fungera till rätt bra belåtenhet om dessa bara monteras nära motorblocket där den undre kylarslangen går in i motorn, sedan sköter självcirkulationen resten.
Någon timme brukar med räcka med denna värmartyp och runt 10 minus för att ha en start vänligare bil.

_________________
http://www.etanolexperten.se
AutoFFV konverterade Suzuki SX4 4x4 -08, Mazda MX5 Miata -91. Kawasaki KLR 650 Tengai -91, Ford C-Max FFV -06, Seat Alhambra VR6 -04 4x4.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 13-11-25 12:12 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Slangvärmare är mycket bättre än moderna kontaktvärmare enlig en test/artikel i vi-bilägare http://www.hardenborg.se/Komponenter/motorvaermare.pdf

Vid -20° och tre timmar med slangvärme cq kontaktvärmare inom paranantes blir det för en
Volvo V70
Olja -0,8° (6,7°)
Topplock V 8,3° (1,4°)
Topplock H 16,7° (1,0°)

och en Skoda Octavia
Olja -7,2° (14.4°)
Topplock V 21° (-10,9°)
Topplock H 13,6° (-11,5°)

Mina höggeffekts slangvärmare med pump brukar värma motorn upp till ca 40°C (termostaten slår av vid 55° och på igen vid 40°C). Pumpen pumpar med 5-7l/min och temperaturskillnaden mellan värmarens in och utlopp blir låga 4°C så temperaturskillnaderna i vättskan som cirkulerar i motorns blir inte större än så heller.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 13-11-26 17:05 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-15 16:27
Inlägg: 662
Ort: Skärplinge
Jovisst dessa simpla kontaktvärmare sittandes på oljetråg har så flertalet tester som irriterade bilägare med sådana värmare klart bekräftat dess värme förmåga i regel är tämligen värdelösa. Där dessa i stort endast värmer oljan i oljetråget medan övriga motorn är genomkall och förblir det.

Så är slangvärmare många gånger mer effektiv och inte långt efter klassiska blockvärmare. Där bevisligen vattnet är den klart bästa värmeenergi bäraren.

Som notis till en till synes högeffektiv bränslevärmare som jag har sittandes i micran värmer upp både kupé som motor oavsett utetemperatur till snudd på drifts temperatur (runt 80 grader) på 15-20 minuter. Så är då ventilkåpan ljummen efter en värmare cykel... :)

_________________
http://www.etanolexperten.se
AutoFFV konverterade Suzuki SX4 4x4 -08, Mazda MX5 Miata -91. Kawasaki KLR 650 Tengai -91, Ford C-Max FFV -06, Seat Alhambra VR6 -04 4x4.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011