Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 12:36

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: fre 13-11-29 11:43 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
>Här< står det att läsa om direktinsprutade "bensinares" partikelutsläpp. Bl.a står detta:

Citat:
Samma undersökning visade att de direktinsprutade bensinmotorerna även släppte ut runt tio gånger mer partiklar än moderna dieselmotorer.


Hur kan det vara möjligt? Finns det inga krav på hur mycket partiklar "bensinare" får släppa ut?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 13-11-29 14:24 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Enligt http://en.wikipedia.org/wiki/European_e ... _standards är gränsvärden för partikelutsläpp lika 0.005 g/km för direktinsprutade bensinmotorer som för dieselmotorer sedan september 2009 (EURO 5) och även i kommande EURO 6 ä det samma .

Dieslarna får dock fortfarande släppa ut 3 ggr mera NOx i EURO 5. I EURO 6 som gäller from september nästa år får dieslarna bara släppa ut 33% mera NOx än motsvarande bil med ottomotor.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 13-11-29 14:45 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Så om det som påstods stämmer så släpper dieslarna ut (minst) 10 ggr mindre än gränsvärdet? Om inte så överskrids gränsvärdena rejält.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 13-11-29 16:27 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Baggis skrev:
Så om det som påstods stämmer så släpper dieslarna ut (minst) 10 ggr mindre än gränsvärdet? Om inte så överskrids gränsvärdena rejält.


Ja, det kanske är det så att en direktinsprutat ottomotor precis kan klara gränsvärderna utan partikelfilter medan en diesel måste ha filter för det och då kan klarar gränsvärderna med god marginal.

Det borde bli ännu mindre PM utsläpp med etanol.

Om man skulle räkna antalet partiklar i stället för totala massa av partikelutsläpp kan resultaten bli sämre för en (diesel)motor med filter. Filterna är mest effektiva att ta bort större tunga partiklar (som lättare fastnar i ett filter), de mindre nanopartiklar PM2,5 och PM1 är mycket svårare att filtrera bort än PM10 och samtidigt är de minsta partiklar hälsofarligare och är de dessutom längre kvar i luften än tyngre partiklar.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 13-11-29 20:59 
Offline

Blev medlem: mån 08-04-21 20:33
Inlägg: 570
Ort: Från
I den här uppställningen av bilar verkar diselbilar släppa ut något mer av partiklar än Lexusen som drivs med bensin, kan bero på att bensinmotorn inte är direktinsprutad och då blir det självklart inga partiklar alls som släpps ut.
http://www.teknikensvarld.se/2010/10/21 ... a-utslapp/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 13-11-30 11:20 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Jo det är så att ottomotorer med direktnsprutning har mycket mera partikelutsläpp än ottomotorer med vanlig indirekt insprutning.

Här http://papers.sae.org/2011-01-1305/ hittade jag en studie hur etanolhalten påverkar partikelutsläpp från direktinsprutade ottomotorer. Tydligen minskar partikelutsläppen med E85 i stället för bensin när motorn är kall (under 20°C) men fann de ingen skillnad när motorn är varm.

Jag förväntade mig att det skulle vara en större skillnad iom att E85 inte brukar sota motorn lika mycket som bensin.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 17-02-01 16:18 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:34
Inlägg: 526
Ort: Västerås
I artikeln jämför han med tillåtet utsläpp för dieslar. Läser man undersökningen står det att de misstänker att dieslar släpper ut mer i verklig körning. Detta har ju också dykt upp nu i media, att dieslar släpper ut mer än man trott. Inte bara partiklar utan NOx också.
Hur ser det ut med NOx från en direktinsprutad bensin/etanolbil?

_________________
Chrysler Town & Country 3,6 flexifuel -13 15000 mil
Volvo S40 2,0F -10 5000 mil
Acura Legend -92 16000 mil


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 17-02-01 18:44 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
AcuraJan skrev:
Hur ser det ut med NOx från en direktinsprutad bensin/etanolbil?


Så länge den går lambdareglerat och har katalysator, så bör NOx-utsläppen vara jämförbara med vilken vanlig ottomotor som helst. Men om konstruktören har vågat sig på att försöka "magerköra" motorn, så att det blir luftöverskott i avgaserna och katalysatorn får svårt att reducera NOx, så stiger halterna.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 17-02-02 22:43 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 596
Ort: Lyckeby Blekinge
Första generationens FSi-motorer har NOx-givare för magerkörning
http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_252.pdf

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 17-02-05 19:21 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1118
Ort: Närke
torbjorn skrev:
Så länge den går lambdareglerat och har katalysator, så bör NOx-utsläppen vara jämförbara med vilken vanlig ottomotor som helst. Men om konstruktören har vågat sig på att försöka "magerköra" motorn, så att det blir luftöverskott i avgaserna och katalysatorn får svårt att reducera NOx, så stiger halterna.

Jag trodde poängen med GDI-motorerna var just att magerköra dem?

Varför annars ha en arbetstakt som påminner om dieselmotorerna? Eller har jag missförstått det?

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 17-02-14 23:05 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Det är poängen. (Och borde vara poängen även med etanoloptimerade Otto-motorer eftersom etanol har mkt bra magertålighet)
Och dels så är nivåerna ändå betydligt lägre än vilken diesel som helst, dels finns det de-NOx-katalysatorer som lagrar NOx under perioderna när man magerkör.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011