Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 04:26

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: kärvande spridare
InläggPostat: sön 14-04-20 16:52 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Nu har jag två ggr uplevt ett märkligt problem att bilen inte ville starta efter att den ca 4 veckor trots frisk batteri (underhålls laddad). Det är en gammel Citroen BX med 26000mil och Magneti Marelli centralinsprutning som är konverterat med höjd bränsletryck (1,6 bar isf 0,9). Problemet är att spridaren helt enkelt inte öppnar sigvid starten.
Jag har uppmätt att det går en spänning / öppningspulser fram till spridaren, och jag har tagit loss den och den ser utvändigt helt ok ut, inget etanolrelaterad vad jag kan se, dvs ingen klibb på nosen eller innan filterna.
Första gången gick det att startabilen med en skätt aceton i insuget som fick motorn att tända, efter ett par gånger sakade motorvibrationerna då troligtvis loss spridaren och fortsatt den gå som vanligt. Andra gången det hände funkade inte det trots uprepade försök att låta motorn rusa upp på en skätt E85. Start/öppnings problemet löste sig då genom att tvångsöppna den 2 Ohmiga spridaren med en (6V) strömpuls, därefter startade bilen direkt normalt, och gick utan några som helst problem. Den kunde stängas av och startas flera gånger utan problem och startade även efter ett dygn stillestående igen utan några problem.

Kan jag ha drabbats av klibb i spridaren eller har spridaren börjat kärva pga slitage? Bilen gå annars helt ryckfritt när den är igång. Ett annat alternativ vore spänningsfall/kontaktfel/glapp nåntans, elkontakterna till spridern såg inte så dåliga ut men det kan naturligtvis vara nån annan stans.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: kärvande spridare
InläggPostat: sön 14-04-20 19:34 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Har den förkopplingsmotstånd eller någon slags strömbegränsning/peak-hold -lösning?

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: kärvande spridare
InläggPostat: mån 14-04-21 21:31 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Jag vet inte säkert men jag tror inte att det finns ett externt förkopplingsmotstånd som i BX 14 med Bosch Mono-Jetronic (eller heter det Mono-Motronic?) som har motståndet på torpedväggen.

Här verkar spridarens plus vara direkt ansluten till samma relä-plus som bränslepumpen och tänspolarnas plus utan något motstånd.

Men det är väll inte så sannolikt att Magneti Marelli G6 (G6.10) som är ett 90-tals monopoint insprutningssystem skulle vara så pas påkostad att det har peak and hold funktion? Så jag förmodar att motståndet sitter i styrdonet.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: kärvande spridare
InläggPostat: tis 14-04-22 05:29 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Hmmm... Nästan lite likt min RX4as spridarproblem där de också verkar "tröga" :wink:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: kärvande spridare
InläggPostat: tis 14-04-22 07:47 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Jo fast i mitt fall har spridaren inte öppnat alls vid start efter längre stillastående men det har inte varit några problem när den väll har lossnad.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: kärvande spridare
InläggPostat: tis 14-04-22 18:59 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Med tanke på att Ford använde peak-hold på bilar med monopoint och deras EEC-IV -styrsystem redan i slutet av 80-talet (det löstes med två vanliga bottnande utgångar, den ena styrde spridaren direkt och den andra via ett förkopplingsmotstånd), det diskuterades en gång i tiden på detta forum i samband med försök att piggybackkonvertera en Fiesta, så skulle det inte förvåna mig om man har kostat på sig en sådan lösning i ett några år nyare Marellisystem. Det är ju ändå åtminstone andra generationen av Marellisystem för monopoint, det har också förekommit en som hette G5.xx . Jag tror att den huvudsakliga skillnaden är att G5 har vanlig fördelare medan G6 har dubbeltändspolar.

BX14 har Mono-Jetronic. Mono-Motronic, som även sköter om tändförställningen elektroniskt, har vad jag vet bara använts av VAG, och det systemet infördes inte förrän omkring 1993-94.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: kärvande spridare
InläggPostat: ons 14-04-23 09:51 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Jag skulle kunna rigga upp oscilloscopen för att ta reda på det. Med peak and hold borde väll inte spridaren kunna fastna lika lätt? Iom att spridaren direkt lossnade med en 6V puls så verkar ECUn inte göra någon kraftig "peak".

Jag har länge funderad att ansluta en tryckknapp med förkopplingsmotstånd in i bilen så att jag kan öppna spridaren manuellt och prima motorn på vintern iom att den bara är btr konverterat, det skulle kanske vara en lösning även när den fastnar.

PS Jag såg nu här http://cx.podolsk.ru/xm/docum/Haynes_Au ... _Codes.pdf att Bosch Mono-Motronic har används i en del andra PSA modeller, bl a Citroën AX1.4 och ZX1.4 —med samma motor som i BX1.4— upges ha Bosch Mono-Jettronic tom '92 och Mono-Motronic ’92-’96.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: kärvande spridare
InläggPostat: ons 14-04-23 15:54 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Här http://produto.mercadolivre.com.br/MLB- ... iginal-_JM
säljs överdelen av samma monopoint insprutning som jag har, fast till en Alcool Gol (brasiliansk VW Polo flexifuel?)

Spridaren finns också till alcool :-)
http://produto.mercadolivre.com.br/MLB- ... l-novo-_JM
troligen made in PRC?

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011