Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 11:52

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: sön 14-07-13 21:38 
Offline

Blev medlem: sön 14-07-13 21:25
Inlägg: 7
Hej, jag har problem med besiktningen på min gamla ford fiesta, det är en 97a. Det är farsan som mekar men jag lär mig mer eller mindre sakta men säkert.

Saker som är gjorda:
- Oljefiltret är bytt,
- oljan är bytt,
- luftfiltret var inte speciellt skitigt (dock rengjort nu),
- vevhusventilationen ser schysst ut (rengjorde ändå),

Borde göras:
- Byta tändstift
- mer?

Dem uppmätta miljövärdena är:
COhalt tomgång [9.20] | COhalt över 2000/min [0.1]
HChalt tomgång [405] | HChalt över 2000/min [1.00]
Lamda värde [1.00]

Så lamda värdet är ju helt okej, det är bara CO och HC halterna som är för höga vid tomgången. Jag kan även tillägga ett ytterligare problem som funnits länge.. När jag kommer upp till ca 3000 RPM på motorn så låter den "burrr burr burrr" och typ dör, så håller man 110 jämt så dör han, tappar fart och sen återupptar farten efter ett tag. Kan det möjligen hänga ihop med de höga miljövärdena?

Ifall mer info behövs är regnr: HAK552


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 14-07-14 06:50 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Så hög CO-halt brukar tyda på alldeles för fet bränsleblandning, men det är lite knepigt att lambdavärdet ändå ligger på 1,00 .
Om det var mycket ostabila värden vid besiktningen kan det förstås tänkas att CO och lambda blev avlästa vid olika tillfällen.

Eftersom värdena bara drar iväg på tomgång men blir bra vid högre varvtal så tycks ju allting i princip kunna ha förutsättning att fungera.

Börja med att läsa av felkoder. Om bilen har styrsystem EEC-V så går det att använda en billig "generisk" OBD-kabel, om den har det äldre EEC-IV så får man nöja sig med att koppla in en strömbrytare + provlampa i testuttaget och läsa ut blinkkoder.

Några möjliga felkällor jag kan tänka mig:
Tjuvluft (t ex läckande insugningsrörspackning, dåliga O-ringar mellan spridare och insugningsrör, någon trasig vakuumslang eller inre läcka i bromsservot). Kan felsökas genom att spraya startgas på misstänkta ställen medan motorn går på tomgång och höra om det blir någon skillnad i gången.

Läckande bromshuvudcylinder så att motorn (ibland) drar i sig bromsvätska via bromsservot. Ett säkert tecken på detta är om det luktar bromsvätska ur vakuumslangen till bromsservot, eller om det som kommer ut när man spolar vatten genom slangen skummar. Har man råkat ut för detta bör man inte bara renovera huvudcylindern utan även skölja ur och torka bromsservot. En del huvudcylindrar (i synnerhet av märke ATE) har ett mycket litet (på sin höjd 0,5 mm) ventilationshål på undersidan av flänsen mot bromsservot, om det blir tilltäppt kan det sugas ut bromsvätska genom bromsservot trots att huvudcylindern egentligen är i ordning.

Halvdålig men trots allt någotsånär fungerande lambdasond. Felsöks säkrast genom att mäta på lambdasondssignalen med oscilloskop medan motorn går på tomgång. Den ska slå om distinkt och tydligt mellan 0 och ungefär 1 V, inte se ut som en sinusspänning eller sväva omkring obestämt någonstans halvvägs emellan.

Någon läckande spridare (om bilen har multipointinsprutning, med en spridare per cylinder).

Trasig eller opålitlig motortempgivare. Kan felsökas genom att mäta spänningen över givaren under körning och se att den sjunker sakta men säkert medan motorn varmkörs och sedan ligger stabilt på ett ganska lågt värde (gissningsvis 0,5-1 V) då motorn är varm.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 14-07-14 08:14 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 596
Ort: Lyckeby Blekinge
Var och tittade på en bil för ett tag sedan Renault 5 Gts som skulle gå fett på tomgången enligt säljaren, lyfte på locket till luftfiltret och det flödade pga. av lösa skruvar till brickan som håller spridaren på plats, men jag köpte den inte pga. av den var lite väl rostig

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 14-07-14 11:38 
Offline

Blev medlem: sön 14-07-13 21:25
Inlägg: 7
Torbjörn, Du bor i Sundsvall va? Står det som din ort. Jag bor också där, är dock i Örebro nu, här jag har bilen. Synd att jag inte var i Sundsvall nu, då kunde kanske du kollat på bilen för en slant för du verkar kunna detta relativt bra.

Jag ska åka in till preemverkstaden nu och be om en offertförfrågan nu och se ifall det är något en fattig student klarar av att hantera. Ska dock först höra med farsan om dina instruktioner, ifall han testat dem.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 14-07-14 14:51 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Jo, det stämmer att jag bor i Sundsvall. Nu kommer jag dock inte att vara hemmavid så mycket under resten av semestern.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 14-07-14 17:08 
Offline

Blev medlem: sön 14-07-13 21:25
Inlägg: 7
Okej, det var synd. Har du annars programvaran och sånt för felsökning av Ford bilar och kunskapen om dem?

Får jag problem vid andra tillfällen när jag är i Sundsvall kanske jag kan vända mig till dig?

Jag har ringt runt till ungefär 10 olika verkstäder i närheten, ingen av dem hade tid att ta en titt på bilen inom en vecka.


Edit:
Vad för felkodsläsare använder jag till min bil? Var kan man köpa en sådan?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 14-07-14 17:54 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 596
Ort: Lyckeby Blekinge
har du riktigt tur är den OBD2 kompatibel och en billig U480 från ebay.com skulle kunna läsa ut felkoder

http://www.ebay.com/sch/i.html?_sacat=0 ... c&LH_BIN=1

:)

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 14-07-14 19:21 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Simple skrev:
Okej, det var synd. Har du annars programvaran och sånt för felsökning av Ford bilar och kunskapen om dem?

Får jag problem vid andra tillfällen när jag är i Sundsvall kanske jag kan vända mig till dig?

Jag har ringt runt till ungefär 10 olika verkstäder i närheten, ingen av dem hade tid att ta en titt på bilen inom en vecka.


Edit:
Vad för felkodsläsare använder jag till min bil? Var kan man köpa en sådan?


Jag har ingen specifik felkodsläsare för just Ford. Om din bil har det nyare styrsystemet EEC-V så går det att använda en vanlig billig "generisk" OBD-kabel, ett bra sökord i sammanhanget är ELM327. Men om den har det äldre EEC-IV så är tillgången på billig avläsningsutrustning betydligt sämre, det systemet tillåter å andra sidan att man läser av felkoder med bara en strömbrytare och en testlampa som man kopplar till rätt pinnar i testuttaget, det brukar inte vara alltför svårt att googla sig fram till anvisningar för detta.
På Fordar från slutet av 90-talet förekommer både det äldre och det nyare motorstyrsystemet så det är svårt att säga på förhand exakt vilket system som sitter på vilken bil.

Ett tips är att från lämplig fildelningssajt tanka hem Ford TIS (Technical Information System). Det är visserligen inget felkodsavläsningsprogram men det utgör så att säga elektronisk verkstadshandbok för samtliga Fordmodeller från mitten av 90-talet och framåt. Det finns en version från 2004 som brukar fungera bra.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 14-07-15 13:47 
Offline

Blev medlem: sön 14-07-13 21:25
Inlägg: 7
Jag åkte till bilprovningen o hälsa försökte med en E-diagnos men bilen var för gammal för deras system.

När jag kör bilen så är den ryckig, jag tror att det endast är när jag var pedalen i vissa lägen, delar man in gasen i 10 steg så är det på steg 4 och 8 typ.. Det hänger nog ihop med de höga värdena. Någon aning om vad de kan vara? Kan det vara gasspjället?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 14-07-15 17:21 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 596
Ort: Lyckeby Blekinge
Skulle mycket väl kunna vara tex. luftmassamätaren eller någon annan givare tex. temgivaren

prova att lossa på luftmassamätarens 6 poliga kontakt och kör en runda med bilen

vad är det för motorkod ? DHA DHB etc. ?

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 14-07-15 19:48 
Offline

Blev medlem: sön 14-07-13 21:25
Inlägg: 7
Biltema grabben! Jag tror att du har hittat felandet!
Jag och farsan var också inne på att det var luftmassamätaren men vi vågade inte köpa ny eftersom vi inte var säkra på att det var den och vi visste inte hur man kunde felsöka den, men med dina instruktioner så har vi nog bekräftat det. När jag lossade på kontakten och körde så gick han som en ny bil!!! Han har aldrig gått så bra förut. Han ryckte inte och han gick upp till 4000 varv utan problem och accelererade betydligt snabbare än tidigare och motorn lät bra. Allting kändes jätte bra, visserligen körde jag bara en kort sträcka men det märktes tydliga skillnader.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 14-07-15 20:48 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 596
Ort: Lyckeby Blekinge
http://www.ebay.de/sch/Luftmengen-Luftm ... ition=1000

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 14-07-16 14:06 
Offline

Blev medlem: sön 14-07-13 21:25
Inlägg: 7
Jag köpte en ny luftmassmätare och nu går bilen sköt fint, hoppas att co och hc värdena är bättre nu också. Blir att besikta imorgon kanske


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 14-07-21 10:31 
Offline

Blev medlem: sön 14-07-13 21:25
Inlägg: 7
Bilen gick igenom besiktningen, värdena var 0.0 båda två.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011