Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 08:35

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: mån 14-12-15 12:17 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 816
Ort: Lindome
Colten gav upp efter en kortare tur i minusgrader. Förmodligen en cell i batteriet, gick inte att starta alls. Starthjälp fick hem mig och bilen. Väl hemma fick bilen ett nytt batteri. Sedan har bilen stått och laddats. Igår skulle jag köra med den och då var det tvärstopp. Startspärren verkar ha glömt av båda nycklarna till bilen! Felkod P0513 från OBDII uttaget.

Prövat att nolla felkoden, samt ställa bilen spänningslös ett par timmar, men samma problem. Startmotorn fungerar men inte ett livstecken från ottomotorn.

Märkligt att bilen kan tappa minnet? Den kommer ihåg centrallåskoden. Kollat alla säkringar med multimeter och de är hela rakt igenom. Prövat att låsa upp massor av gånger med centrallåsnyckeln men det hjälper inte. Kan lösningen vara att skicka in bilen på orginalverkstaden, för 750+m/h?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 14-12-16 09:30 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Vilken årsmodell är det? Ett fel jag har varit med om på flera Mitsubishi från tidigt 90-tal är att elektrolytkondensatorer i insprutningsstyrdonet börjar läcka, och den utläckande elektrolyten kan orsaka krypströmmar på kretskortet eller i värsta fall fräta bort ledare. Problemet är värst på kondensatorer som är stående monterade med undersidan tätt mot kortet, så att den utläckande elektrolyten aldrig kommer ut i luften och kan torka utan kryper under skyddslacken.
Vid reparation monterar man lämpligen den nya kondensatorn en bit upp. Och så måste man såklart skrapa bort all avflagnad skyddslack, tvätta bort elektrolytrester och skarva avkorroderade ledare. En gång fick jag också byta några ytmonterade keramiska kondensatorer som hade sugit åt sig elektrolyt vilket nog inte var så bra för dem.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 14-12-16 10:12 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Det verkar vara ett snarlikt problem här http://www.lxforums.com/board/showthrea ... P0513-code

Tydligen bör man inte göra bilen spänningslös om det finns startspärr :shock:

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 14-12-16 11:52 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 816
Ort: Lindome
Citat:
Vilken årsmodell är det?
det är en -04:a.
Jag vill ju gärna se sambandet spänningslös-startspärrproblem. Men visst kan det vara något annat. Läckande kondensatorer vid insprutningsdonet borde ju inte ge startspärrproblem. Men med elektronik och krypströmmar vet man ju aldrig.

Citat:
Det verkar vara ett snarlikt problem här http://www.lxforums.com/board/showthrea ... P0513-code


Japp. Dock fungerade bilen när den var spänningslös för stt par veckor sedan. Jag har bråkat med växellådan som sitter under batteriet, och då var batteriet borta i flera timmar. Inga problem efter det.

Nu är det bokat en tid hos orginalverkstaden. Få se om de kommenterar piggy-backen.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 14-12-16 13:37 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det kan ju tänkas att det finns en supercap eller liknande som ska hålla backupspänning till något minne då bilen är tillfälligt strömlös, men om det har blivit höga läckströmmar av någon anledning eller om supercapen själv har åldrats så fungerar det inte som det är tänkt.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 14-12-16 17:58 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
gt-i skrev:
Citat:
Det verkar vara ett snarlikt problem här http://www.lxforums.com/board/showthrea ... P0513-code


Japp. Dock fungerade bilen när den var spänningslös för stt par veckor sedan. Jag har bråkat med växellådan som sitter under batteriet, och då var batteriet borta i flera timmar. Inga problem efter det.

Nu är det bokat en tid hos orginalverkstaden. Få se om de kommenterar piggy-backen.


Jag såg att även han hade startat bilen med starthjälp innan batteriet blev utbytt:
Citat:
Apparently, while trying to jump start her and the immobilizer kicking in, the WCM memory (or some memory the service guy mentioned) was wiped

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 15-02-06 20:43 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 816
Ort: Lindome
Starta aldrig en bil med immobilizer med startkablar. Det var det som dödade minnet i min bil. Någonting om stora strömstyrkor och spänningstoppar i samband med startkablar. Så nu vet jag att det kostar 2kkr att göra så.

Inga kommentarer om piggybacken och min skrivna instruktion hur man kallstartar bilen. Bilen startade för övrigt snällt efter att stått ute i gbg-kylan oanvänd i en månad med sommaretanol i tanken. Nu var det ju i och för sig +1 idag...


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 15-02-06 22:20 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det känns som en konstruktion med lite väl dålig störimmunitet för att skicka med i en massproducerad bil. Eller också har den varit acceptabel när den var ny, men får problem efter ett antal år när elektrolytkondensatorer åldras, det finns oxid i jordanslutningar osv osv.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011