Etanol.nu
http://etanol.nu/forum/

startspärr aktiverad vid batteribyte
http://etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=7&t=7244
Sida 1 av 1

Författare:  gt-i [ mån 14-12-15 12:17 ]
Inläggsrubrik:  startspärr aktiverad vid batteribyte

Colten gav upp efter en kortare tur i minusgrader. Förmodligen en cell i batteriet, gick inte att starta alls. Starthjälp fick hem mig och bilen. Väl hemma fick bilen ett nytt batteri. Sedan har bilen stått och laddats. Igår skulle jag köra med den och då var det tvärstopp. Startspärren verkar ha glömt av båda nycklarna till bilen! Felkod P0513 från OBDII uttaget.

Prövat att nolla felkoden, samt ställa bilen spänningslös ett par timmar, men samma problem. Startmotorn fungerar men inte ett livstecken från ottomotorn.

Märkligt att bilen kan tappa minnet? Den kommer ihåg centrallåskoden. Kollat alla säkringar med multimeter och de är hela rakt igenom. Prövat att låsa upp massor av gånger med centrallåsnyckeln men det hjälper inte. Kan lösningen vara att skicka in bilen på orginalverkstaden, för 750+m/h?

Författare:  torbjorn [ tis 14-12-16 09:30 ]
Inläggsrubrik:  Re: startspärr aktiverad vid batteribyte

Vilken årsmodell är det? Ett fel jag har varit med om på flera Mitsubishi från tidigt 90-tal är att elektrolytkondensatorer i insprutningsstyrdonet börjar läcka, och den utläckande elektrolyten kan orsaka krypströmmar på kretskortet eller i värsta fall fräta bort ledare. Problemet är värst på kondensatorer som är stående monterade med undersidan tätt mot kortet, så att den utläckande elektrolyten aldrig kommer ut i luften och kan torka utan kryper under skyddslacken.
Vid reparation monterar man lämpligen den nya kondensatorn en bit upp. Och så måste man såklart skrapa bort all avflagnad skyddslack, tvätta bort elektrolytrester och skarva avkorroderade ledare. En gång fick jag också byta några ytmonterade keramiska kondensatorer som hade sugit åt sig elektrolyt vilket nog inte var så bra för dem.

Författare:  aryan [ tis 14-12-16 10:12 ]
Inläggsrubrik:  Re: startspärr aktiverad vid batteribyte

Det verkar vara ett snarlikt problem här http://www.lxforums.com/board/showthrea ... P0513-code

Tydligen bör man inte göra bilen spänningslös om det finns startspärr :shock:

Författare:  gt-i [ tis 14-12-16 11:52 ]
Inläggsrubrik:  Re: startspärr aktiverad vid batteribyte

Citat:
Vilken årsmodell är det?
det är en -04:a.
Jag vill ju gärna se sambandet spänningslös-startspärrproblem. Men visst kan det vara något annat. Läckande kondensatorer vid insprutningsdonet borde ju inte ge startspärrproblem. Men med elektronik och krypströmmar vet man ju aldrig.

Citat:
Det verkar vara ett snarlikt problem här http://www.lxforums.com/board/showthrea ... P0513-code


Japp. Dock fungerade bilen när den var spänningslös för stt par veckor sedan. Jag har bråkat med växellådan som sitter under batteriet, och då var batteriet borta i flera timmar. Inga problem efter det.

Nu är det bokat en tid hos orginalverkstaden. Få se om de kommenterar piggy-backen.

Författare:  torbjorn [ tis 14-12-16 13:37 ]
Inläggsrubrik:  Re: startspärr aktiverad vid batteribyte

Det kan ju tänkas att det finns en supercap eller liknande som ska hålla backupspänning till något minne då bilen är tillfälligt strömlös, men om det har blivit höga läckströmmar av någon anledning eller om supercapen själv har åldrats så fungerar det inte som det är tänkt.

Författare:  aryan [ tis 14-12-16 17:58 ]
Inläggsrubrik:  Re: startspärr aktiverad vid batteribyte

gt-i skrev:
Citat:
Det verkar vara ett snarlikt problem här http://www.lxforums.com/board/showthrea ... P0513-code


Japp. Dock fungerade bilen när den var spänningslös för stt par veckor sedan. Jag har bråkat med växellådan som sitter under batteriet, och då var batteriet borta i flera timmar. Inga problem efter det.

Nu är det bokat en tid hos orginalverkstaden. Få se om de kommenterar piggy-backen.


Jag såg att även han hade startat bilen med starthjälp innan batteriet blev utbytt:
Citat:
Apparently, while trying to jump start her and the immobilizer kicking in, the WCM memory (or some memory the service guy mentioned) was wiped

Författare:  gt-i [ fre 15-02-06 20:43 ]
Inläggsrubrik:  Re: startspärr aktiverad vid batteribyte

Starta aldrig en bil med immobilizer med startkablar. Det var det som dödade minnet i min bil. Någonting om stora strömstyrkor och spänningstoppar i samband med startkablar. Så nu vet jag att det kostar 2kkr att göra så.

Inga kommentarer om piggybacken och min skrivna instruktion hur man kallstartar bilen. Bilen startade för övrigt snällt efter att stått ute i gbg-kylan oanvänd i en månad med sommaretanol i tanken. Nu var det ju i och för sig +1 idag...

Författare:  torbjorn [ fre 15-02-06 22:20 ]
Inläggsrubrik:  Re: startspärr aktiverad vid batteribyte

Det känns som en konstruktion med lite väl dålig störimmunitet för att skicka med i en massproducerad bil. Eller också har den varit acceptabel när den var ny, men får problem efter ett antal år när elektrolytkondensatorer åldras, det finns oxid i jordanslutningar osv osv.

Sida 1 av 1 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/