De flesta batteritändsystem är ganska lika varandra när det gäller kondensatorn. Förmodligen kommer tändsystemet att fungera med nästan vilken kondensator som helst, även om kanske tändspänningen blir lite lägre och systemet blir mer känsligt för sotiga och blöta tändstift om den har fel värde.
För 12 och 24 V -system kan man normalt räkna med runt 0,22 uF , kanske lite större värde uppåt 0,27 uF om motorn har mycket hög kapacitans mellan tändkablar och jord (t ex långa tändkablar som ligger nära jordade föremål som på en gammal VW eller indragna i rör som på äldre Mercedes). Ofta har system med fransk, japansk eller amerikansk tändspole lite högre kapacitans än om tändspolen är tysk eller engelsk.
På 6 V-system kan man räkna med 0,27 respektive 0,33 uF för de bägge fallen.
Syftet med rätt värde på kondensatorn är att den resonanskrets som bildas av den tillsammans med tändspolens lågspänningslindning ska få samma resonansfrekvens som den krets som bildas av högspänningslindningen tillsammans med tändkablarnas kapacitans till jord.
När det gäller magnettändning kan det vara mycket större skillnader än vid batteritändning, på svänghjulsmagneter kan man hitta allt möjligt från 0,1 till 0,5 uF.
_________________ Att mäta är att veta
|