Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 03:58

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: lör 15-01-31 00:17 
Offline

Blev medlem: tis 07-01-09 21:35
Inlägg: 175
Ort: Bollstabruk
Jag undrar om det har någon betydelse vilken kondensator man använder i tändningen
på en fytaktsmotor med batteritändning eller om det går att använda vilken kondensator som
helst till tändning. Har en liten traktor med en kholer motor som kondensatorn gått sönder på
och det är ju inte något som finns att köpa orginal här omkring. Men har kondensatorer till både
gamla Nissan micra och någon äldre mazda liggande i verkstan. Går det att använda någon
av dessa på motorn i traktorn?
Den används till snöröjning så man vill ju helst få den körbar så snabbt som möjligt.

_________________
Kör en Ford Sierra 2.0 I 88 på 100% E85
trädgårdstraktor på 100% E85.
Ford Focus 1.6 l 2000 blandtankas ca 50/50


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 15-01-31 09:49 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
De flesta batteritändsystem är ganska lika varandra när det gäller kondensatorn. Förmodligen kommer tändsystemet att fungera med nästan vilken kondensator som helst, även om kanske tändspänningen blir lite lägre och systemet blir mer känsligt för sotiga och blöta tändstift om den har fel värde.

För 12 och 24 V -system kan man normalt räkna med runt 0,22 uF , kanske lite större värde uppåt 0,27 uF om motorn har mycket hög kapacitans mellan tändkablar och jord (t ex långa tändkablar som ligger nära jordade föremål som på en gammal VW eller indragna i rör som på äldre Mercedes). Ofta har system med fransk, japansk eller amerikansk tändspole lite högre kapacitans än om tändspolen är tysk eller engelsk.

På 6 V-system kan man räkna med 0,27 respektive 0,33 uF för de bägge fallen.

Syftet med rätt värde på kondensatorn är att den resonanskrets som bildas av den tillsammans med tändspolens lågspänningslindning ska få samma resonansfrekvens som den krets som bildas av högspänningslindningen tillsammans med tändkablarnas kapacitans till jord.

När det gäller magnettändning kan det vara mycket större skillnader än vid batteritändning, på svänghjulsmagneter kan man hitta allt möjligt från 0,1 till 0,5 uF.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 15-01-31 12:51 
Offline

Blev medlem: tis 07-01-09 21:35
Inlägg: 175
Ort: Bollstabruk
Tack för svaret, då är det bara att prova med den kondensator som jag har eller köpa någon till någon 12 volts bil.

_________________
Kör en Ford Sierra 2.0 I 88 på 100% E85
trädgårdstraktor på 100% E85.
Ford Focus 1.6 l 2000 blandtankas ca 50/50


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011