Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 05:34

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Glykolåtervinning
InläggPostat: tor 15-02-26 21:43 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Kan det vara något att fundera på i liten skala?
http://www.patent-de.com/19990429/DE69506468T2.html

_________________
Att mäta är att veta


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Glykolåtervinning
InläggPostat: tor 15-02-26 23:18 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Ja intressant även fast jag inte direkt ser hur återvinningen går till.

Funderar om man inte skulle kunna filtrera glykolen, det finns tom filter man kan montera i bilen:
Bild

Men om man glömmer rensa filtret är det inte så lyckat..

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Glykolåtervinning
InläggPostat: fre 15-02-27 01:03 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
För många år sedan, 45 eller så (?) jobbade jag i ett kommunalt bussgarage. Där fanns det relativt nya Scaniabussar. Jag tror modellen hette 110, men är inte säker. Dom hade ett filter till kylarvätskan. Det var i volym ca 1 liter.
Det var ju så här att bussarna var vintertid värmekopplade när dom stog uppställda. Alltså man anslöt en in- och en utslang och det cirkulerade hela tiden varm kylarvätska i bussarnas kylsystem. Vattnet var tämligen rostbemängt så dom filtren gjorde säkert nytta. Jag har inga minnen om bytesintervaller. Men det fanns naturligtvis en sådan rutin.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Glykolåtervinning
InläggPostat: fre 15-02-27 11:04 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Två styck skräpfllter för kylarvätska skulle man kanske kunna göra av ett rostfritt tefilter om man klämmer halvorna i en kylarslang

Bild

Men du skulle man vilja ha den i en transparent slang så att man kan se när det är dags att rensa silen.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Glykolåtervinning
InläggPostat: mån 15-03-02 11:42 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Ni funderade lite över filtrering av kylarvätskan.
Av en händelse hittade jag den här sidan: http://www.sweet16.se/
Det är en som sätter ihop 4 st B20-motorer!!!??? :shock: :shock: :shock: :shock: För att göra en rak 16-cylindrig motor. Man kan ju fundera åt det ena eller andra hållet. Men kul om det fungerar. :roll:
Det finns en liten film där man demonstrerar en magnet som är tänkt att sitt runt ett oljefilter och fånga upp järnpartiklar: http://www.youtube.com/watch?v=CCimcP-i7bY
Det är kanske inte säkert att det skulle fungera i kylvätska och något säger mig att all järnoxid inte är magnetisk? Rätta mig gärna där.
Det är mycket att läsa på sidan och otaliga bilder, men kul ändå. Hoppas han lyckas.

Ett uppmuntrande tillägg: Motorn byggs för att gå på E85!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Glykolåtervinning
InläggPostat: mån 15-03-02 18:31 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Börjar allt mera OT detta nu. Jag ha också satt en stark magnet på oljefiltret men jag har inte öppnat ett gammalt filter för att se om det hjälper nått men iom att det fungerar med magneter på bottenpluggen så kanske det fungerar.

Rost i kylvatten kan fastna på magneter, speciellt det svarta järnoxid (magnetit heter det tror jag) som uppstår i syrefattig vatten i ett vattenburet värmesystem lär fastna mycket bra på magneter. Är det mycket rost i (gammal) kyllvätska kan det fastna på permagnet rotorn i mina högeffekts motorvärmare men som är nedsänkt i vätskan det är mycket ovanligt att rotorn/pumpen blockeras av det,

Bild

Jag brukar f.ö. spara en del vatten från en luftavfuktare för att späda ut glykol med, det borde vara bättre än kranvatten (avjoniserat, utan klor och kalk) nästan lika rent som destillerad vatten. Ett alternativ vore annars smältvatten som man får när man frostar av frysen.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Glykolåtervinning
InläggPostat: tis 16-09-27 10:51 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
På tal om filtrering av kylvätska så hörde jag att en svensk tillverkare av skogsmaskiner för några år sedan hade många reklamationer pga igensatta kylare och värmepaket. Så småningom visade det sig att orsaken var att motorns kylmantel var dåligt rengjord från rester av gjutsand, skärvätska, spån mm. Motorerna köptes för övrigt från en välkänd europeisk leverantör av industridieselmotorer. Lösningen på problemet blev att montera in ett filter i kylsystemet, som fick sitta där under provkörningarna på fabrik men togs bort innan maskinen levererades till kund.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011