Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 06:48

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 2 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Focus FFV -08 Drar olja
InläggPostat: sön 15-06-07 10:22 
Offline

Blev medlem: ons 12-03-28 06:50
Inlägg: 35
Ort: Tingsryd
Hej!

Jag köpte i vintras en Ford Focus -08 med 1.8l FFV-motorn (samma som i bla V50 som jag förstått det).
Dock har jag märkt att den drar rätt ordentligt med olja, har tidigare inte sett några stora läckage undertill, ej heller något anmärkningsvärt på besiktningen. Dock så såg jag idag när jag skruvade bort plastkåpan undertill att det läckt en del olja från behållaren för luftfiltret, och när jag jag öppnade dit så var det alldeles kläggigt och äckligt (beige-aktig/oljig sörja) ifrån slangen som kommer från ventilkåpan (vevhusventilationen?). Detta kan inte motsvara all olja som försvinner men kan det vara ett symptom?

Är det någon som kan tipsa om hur man skulle kunna ringa in problemet?
- Rätt oljigt runt två av tändstiften ("tändstiftsbrunnen").
- Motorn är lite oljig runt om men inget direkt tydligt läckage.
- Jag har inte noterat någon förlust av kylarvatten eller olja i detsamma.
- Godkända avgasvärden på besiktningen.

_________________
VW Golf V - Multifuel
OPEL Vectra 1.9 CDTI 08 - Diesel


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Focus FFV -08 Drar olja
InläggPostat: tis 15-06-09 16:34 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Sörja i vevhusventilationen tyder på att motorn har gått mycket i småkörningar och sällan fått bli genomvarm. Eller att den kanske aldrig blir varm pga dålig termostat.

Prova att rengöra alla oljeavskiljare, backventiler, slangar mm i vevhusventilationen noga, byt olja (lämpligen till en billig helsyntetolja), ta sedan ut bilen på 2-3 timmars sammanhängande landsvägskörning så att den nya oljans sotlösande egenskaper kommer till sin rätt, och kolla sedan om oljeförbrukningen minskar. Om den nya oljan blir svart omedelbart efter långkörningen så är det ett tecken på att det fanns mycket gamla avlagringar i motorn.

Olja runt tändstiften är mer ett skönhetsfel, men det går ju lätt att åtgärda genom att byta tätningsringarna runt tändstiftshålen i ventilkåpan (de följer förmodligen med om man köper en ny ventilkåpepackning).

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 2 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011