Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 03:46

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: fre 15-07-10 22:37 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Vi har en dieselbil som vi fått i arv och troligen inte kan få betalt för vad den egentligen är värd pga åldern.
En helt rostfri och okrockad Audi 100 -88 2.0 D (ej turbo men det ska gå att montera pga samma motor..)
Så den används sparsamt tillsvidare.
Det är en Bosch VE-pump på motorn och som tydligen vanligt blir det ofta läckage på dem.
Jag lyckades byta stora O-ringen till fördelarhuset med framgång liksom alla åtkomliga tätningar runt om på pumpen utan att ta bort den från motorn i vintras.
Har gått bra sedan dessa utan en droppe läckage.
Men, så plötsligt för nån månad sen så började det läcka från toppkåpans tätning.
Jag provade att dra åt de 4 skruvarna lite annorlunda och fick den tät. Puh.
Men i förra veckan återkom läckaget.
Jag beställde en ny packningssats men fick en chock när jag så hur den ett halvår gamla packningen såg ut.
Den har svällt kraftigt och tom spräckt det pressgjutna aluminuimlocket så att det gått en bit ur (ligger nere i pumpen troligen. Se bild.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/242 ... E-pump.jpg
Ser ju ut som man kört motorn på syra eller nåt. Ngn annan som sett nåt liknande?!!
Bränsle har i ett års tid varit Preem, oftast evolution. Absolut ingen Bio-diesel (B80 eller liknande)

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 15-07-11 16:19 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Kan du ha fått O-ringar av något icke oljebeständigt material (kanske EPDM-gummi som egentligen är avsett för hetvatten och glykol)?

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 15-07-11 22:58 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Ja, det är mysko. Det är Bosch originalpackningar.
Köpte en ny sats nu och har lagt den tätningen i dieseln jag sög upp från pumpen och mätt dimensionen innan så får vi se om den också sväller..
Det värsta är att bilen måste besiktigas i Lettland om en vecka drygt...så jag kan inte vänta på reklamationskvarnarna utan måste försöka få ut en aluminumbit som troligen ramlar ner i pumpen samt skaffa ett nytt lock.
Skrot från en havererad pump kanske. Pumpen åker ut imorgon och skakas uppåned..

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011