Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 11:28

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 2 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tor 15-10-01 20:23 
Offline

Blev medlem: sön 14-12-07 23:01
Inlägg: 25
tänkte att ni kunde hjälpa mig, då ni säkert har koll på en klassisk bil 8)

har köpt en begagnad b21 då motorn i min 240 har riktigt dåligt komp (5,5 5,5 5,5 7,5) och ska renoveras

motorn är en b21 från 1982 som enligt säljaren endast rullat 15000mil (och priset var bra) dock hade bilen som motorn suttit i stått på en äng i 10år, vid inspektion så är det lite ärg på ventilkåpan annars verkar resten vara riktigt fint så det känns verkligen som att miltalet stämmer


planerna är följande: nya tänddelar(rotor, rotorlock, tändkablar tändstift), ny olja, nytt oljefilter, ny kamrem, ny vattenpump, nya motorfästen, brytarlöst tändsystem(eller nya brytarspetsar/kondensator i värsta fall)

flytta över min nästan nya bränslepump och förgasare med ny insugspackning/förgasarpackning

är det nånting som jag har glömt? var skulle ni rekomendera att köpa alla delarna? tändstift ska iallafall va NGK, medans jag funderar att köpa resten på biltema. finns det annat ställe som är billigare men ändå bra? skruvat? vparts?

alla tips är välkomna :D

_________________
w124 E220-94 Bild


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 15-10-02 07:49 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Byt inte tänddelar som tändkablar, rotor, fördelarlock, kondensator mm i onödan. Om sådana ska gå sönder så brukar de göra det när de är nästan nya. Det är bättre att rengöra och kontrollera de gamla sakerna noga och sedan behålla dem om de är i funktionsdugligt skick.

Jag skulle nog också byta termostat och termostatpackning när jag ändå håller på, samt kolla att motorvärmaren fungerar och inte har jordfel innan jag lyfter i motorn. Det är ju lättare att byta motorvärmarelement när motorn är lös.

Oljefilter och kamrem känns det bättre att köpa som "märkesvara" (t ex Mann, Mahle eller Bosch filter, SKF eller Contitech kamrem) än på Biltema, ta t ex en titt på autopartsmarket.eu . Kolla hur det står till med spännrullen för kamremmen och köp en sats med både kamrem och spännrulle om den inte verkar bra.
Nytt luftfilter kan också vara bra att ha.
Om motorn visar tecken att ha läckt olja någonstans, så byt motsvarande packningar eller packboxar.
Plocka isär kopplingen och kolla att det inte finns några skador på tryckplattan och att kopplingslamellen inte är utsliten. Kolla då också att urtrampningslagret och stödlagret för växellådans ingående axel är friska.

I och med att motorn har stått länge, så bör du vara beredd på att det finns en hel del fastbeckad smuts i vevhuset som kommer att lossna när du kör med ny olja, så det kan vara läge för ett extra oljebyte ganska snart. Köp minst två oljefilter när du ändå håller på, och gör någon långkörning (minst 3 timmars oavbruten landsvägskörning) ganska snart efter att motorn är i drift, så att oljans sotlösande egenskaper får tillfälle att göra nytta.

Tändstift brukar gå bra att köpa på eBay, bl a finns det engelska nasare där som det fungerar bra att handla av.

När det är frågan om en gammal bil som man kan misstänka får kylvattenläckage lite nu och då, så är det lämpligt att använda giftfri propylenglykol, den köper man helst på OKQ8. Jag har inte längre förtroende för Biltema som glykolleverantör efter att ha läst den finstilta texten på deras glykoldunkar och säkerhetsdatablad. Det kan vara bra att köra någon vecka med rent vatten i systemet, eventuellt byta det några gånger tills det inte blir grumligt längre, innan man gör en slutlig fyllning med glykol.

Kolla ventilspelet innan du tar motorn i drift, det innebär att du bör skaffa en ventilkåpepackning för säkerhets skull. Rengör vevhusventilationen också när ventilkåpan ändå är lös.

Kolla att både centrifugal- och vakuumtändförställningsmekanismerna fungerar bra - ingenting som kärvar, inga utmattade fjädrar som får centrifugalförställningen att börja verka vid för lågt varvtal, vakuumdosans membran helt. Konvertering till brytarlöst tändsystem skulle jag vilja säga bara är aktuellt om fördelaren är så sliten att man ser tydligt vid tändinställning med stroboskoplampa att tändläget inte är stabilt vid tomgång. Ev kallstartproblem orsakas oftast av spänningsfall i tändningslåset, det åtgärdar man enklast genom att mata tändspolen via ett relä (ev två reläer om det finns förkopplingsmotstånd och hjälpkontakt på startmotorsolenoiden för att koppla förbi detta).

Ta en titt på generator och startmotor också, och renovera dem (plocka isär, rengör, ev svarva släpringar/kollektor, byt ev slitna delar, smörj, sätt ihop) vid behov. Om generatorn är gummiupphängd (vanligt på Volvos B230-motorer, vet ej hur det är på B21) så är det bäst att tillverka en ny jordkabel mellan generatorn och motorblocket, den gamla brukar alltid ha spänningsfall pga dåligt kontaktpressade kabelskor.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 2 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011