Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 07:13

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Byta drivaxeldamask?
InläggPostat: sön 15-11-29 20:58 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
I samband med däckbyte upptäckte jag att drivknutsfett hade läckt ut från en drivknut. Grått fett. (VW Caddy 2006)
Frågan är då följande:

Är byte av damask en komplicerad åtgärd som kräver losstagning av komplett drivaxel?
Har hört skräckhistorier som innebär att antingen inre eller yttre knuten kan ramla isär och vara ett helvete att få ihop igen.
För övrigt inser jag att drivaxeln måste lossas ifrån navet så man kan trä på ny damask.

Tacksam för tips!


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Byta drivaxeldamask?
InläggPostat: mån 15-11-30 09:48 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Jag vet int hur det är på just din bil men det kan vara jobbigt ibland. På en kompis VW passat 97 var t ex de inre damasken inte enkla att byta och en för mig ovanlig konstruktion där damasken satt inkämd i en ring.

Ibland måste man också töja ut den lilla öpningen över knuten vilket kan (verka) vara nästan omöjligt att göra för hand. Det finns specialverktyg för att töja ut damasken så att man kan få den över knuten. Jag har en gjord kon / långsmal tratt av aluminium av en IIKEA ljusstake/vas som jag tog bort bottnen på (men den verkar inte längre finnas i sortimentet) den använder jag med fett som glidmedel att töja ut och trä över damasker över knutar.

Ofta räcker det inte att bara ta loss drivaxeln i naven med stora muttern utan behöver man även lossa mera av framhjulsupphängningen och eller styrstag för att få tillräckligt med plats att få ur drivaxeln ur navet.

Det finns ett alternativ i form av en delad damask som man limmar ihop rund drivaxeln så att man alltså inte behöver ta loss drivaxeln. Bl a Biltema säljer en sådan http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... 000022701/

Den kanske inte håller lika länge som en vanlig "hel" men om storleken passar bra kan det nog vara ett helt ok alternativ om är noggrann med limningen.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Byta drivaxeldamask?
InläggPostat: mån 15-11-30 11:26 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Delade damasker brukar inte hålla länge, dem kan man betrakta som nödfallsåtgärd för att få ett gammalt vrak som egentligen är på skroten att klara en sista besiktning.

Min erfarenhet är att även om det går att ta loss yttre knuten från drivaxeln utan att lossa inre änden av drivaxeln från växellådan, så är det nästan alltid enklare att plocka loss hela drivaxeln så man kan ha den på arbetsbänken eller sätta upp den i skruvstycke.

Om bilen har gått långt och drivknutarna fortfarande är i bra skick, så bör man passa på att byta plats på höger och vänster yttre knut när de ändå är losstagna, så att man fördelar slitaget jämnare. Då kan man slippa sådana störande fenomen som att det rycker i ratten när man krypkör nästan rakt fram.

På VW brukar det finnas en medbringare med fläns på växellådan, och inre drivknuten sitter fast med 6 eller 8 skruvar. Det är alltså ingen risk att växellådsoljan rinner ut när man lossar drivaxeln, som på en del andra bilar. Obs att skruvarna brukar ha invändig tolvkant, det är lätt att dra dem runda om man inte rengör ordentligt innan man lossar dem och om man inte har verktyg som passar perfekt.

Beträffande yttre knuten så lossar man navmuttern medan bilen står på hjulen. Efter att ha hissat upp får man se hur mycket som måste loss för att man ska kunna svänga ut fjäderbenet och dra ut knuten ur hjullagret, det kan t ex röra sig om att lossa spindelled, styrled och ev någon länk till krängningshämmaren.

Drivknutsdamasker bör man endast köpa som originalreservdel. Piratdelar - även om de är köpta på något dyrt och fint ställe som t ex Mekonomen - brukar inte överleva en svensk vinter. Till VW var damaskerna åtminstone förr faktiskt billigare som originaldel än på Mekonomen!

Läs på i verkstadshandbok (var misstänksam mot rykten på nätet och gördetsjälvhandböcker, tanka hellre hem VW:s egen Elsawin från lämplig fildelningssajt) om åtdragningsmoment och sånt. Skruvarna i flänsen mot växellådan samt ev klämnav som håller spindelleden bör absolut dras med momentnyckel. Navmuttern ska oftast dras hårdare än vad de momentnycklar man själv har råd med klarar av, men det kan vara bra att ha en siffra att utgå från när man ska dra för kung och fosterland på känn - det är ju t ex viss skillnad på 200 och 500 Nm!

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Byta drivaxeldamask?
InläggPostat: mån 15-11-30 18:35 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Ett gammalt vrak på väg till skroten skulle jag inte byta damask på :-) Jag har sett att en delbar hoplimmad damask har hållit i många år rund yttre knuten på en Opel, något jag inte hade räknat med men det kanske finns olika kvaliteter i dem också. Man ska också ha turen att den passar knuten och man måste så klart vara noga att ytorna är fettfria när skarven ska limmas.

Går det att få loss knuten från drivaxeln utan specialverktyg? Annars kan man inte byta vänster höger yttre knut om nu inte drivaxlarna råkar vara symmetriska.

Jag brukar använda ett rejält T-handtag, 2m förlängningsrör och min kroppsvikt för att få rätt åtdragsmoment. T ex om navmuttern ska dras åt med 450Nm då vet jag röret ska stanna horisontalt om jag sätter fotens mitt ca 72cm till höger om axelns mitt eftersom min vikt (64 kg) x gravitationskraften (9.82 m/s^2) x armens längd (72cm) då ger 453Nm

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Byta drivaxeldamask?
InläggPostat: mån 15-11-30 19:25 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 596
Ort: Lyckeby Blekinge
Yttre knuten när den är lossad från spindeln är som regel bara att klubba bort med en slägga, evt. kan bulten som håller den på plats i navet användas som avdragare

ytterst oumbärligt verktyg för att montera dom rostfria klammer som sitter runt damasken:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... 000021399/

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Byta drivaxeldamask?
InläggPostat: mån 15-11-30 20:37 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
På en del VW finns det dock en låsring som kan lossas med låsringstång eller spetstång, som man hittar någonstans bland smörjfettet inne i den yttre drivknuten. Säkrast att kolla i verkstadshandböcker - eller på bilder på vad som följer med en ny drivknut på eBay - för att se om det finns en sådan låsring, innan man tar till storsläggan för att få loss drivknuten.

Om man ska slå på knuten, så tänk på att ENDAST slå på den inre delen som sitter fast med splines på axeln, så att inte slagkraften går via kulorna. Och använd något trubbigt och inte alltför hårt mellanlägg - en ohärdad stålbit som t ex armeringsjärn eller skruv är utmärkt att använda som dorn.

Yttre drivknutar som inte går att få loss från axeln förekommer vad jag vet bara på framhjulsdrivna Volvo samt en del japanska bilar. Tyska och franska biltillverkare brukar tänka lite mer på möjligheterna till punktreparationer.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Byta drivaxeldamask?
InläggPostat: tis 15-12-01 07:42 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
Tack för alla tips!
Ni är oerhört kompetenta Ni alla!
Tänk om vi stod i samma garage och jobbade, vilken hög samlad teknisk kompetens som hade funnits under samma tak!
Ni är grymma! :D

Känner mig dock lite osäker på huruvida min egen förmåga inkl verktygsarsenal fixar ett sådant här jobb.
Alltid nåt nytt att läsa på om, och genom åren har jag märkt att detta forum är helt fantastiskt när det kommer till assistans vid bilreparationer!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Byta drivaxeldamask?
InläggPostat: tis 15-12-01 12:23 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-20 23:22
Inlägg: 521
Ort: Tumba
Kan bara hålla med. Ett annat forum (då jag hittills haft företrädesvis Volvo men det har blivit lite VW nu också) är jagrullar.se. Där finns också en oerhörd massa kompetens att få hjälp av.

_________________
/Erik

Volvo V70 -98 140 hk blandtankas ca 50/50
Volvo V70 -98 170 hk blandtankas ca 50/50
VW Polo -95 blandtankas
VW Polo -98 blandtankas
VW Polo -04 blandtankas
Yamaha XJ 900 -85


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011