Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: lör 18-04-21 20:13

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: sön 16-01-17 19:17 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1844
Ort: 08- och Småland
Vi har alldeles häromdagen låtit installera en bergvärmepump och tagit den i drift. Värmepumpen har så kallad frekvensstyrd kompressor. Det innebär att den står inte och slår Till och Från hela tiden utan den ändrar varvtalet med en reglerad växelströmsfrekvens. Det sägs ge en längre livslängd på kompressorn. Installatören visade exempel under uppstarten. Kompressorn var nere på 17 - 18 Hertz och uppe i 97 Hertz. Detta framgick på en display, men skåpet var öppet under tiden så kompressorn hördes också. Otroligt effektiv ljudisolering när det är stängt. Våra kylskåp och frysboxar är jämförbara med bergborrmaskinen. :)

Nu funderar och "spånar" jag så här: Kompressorn (pumpen) i bilarnas AC är ju en känd "svag punkt". Det berättas ofta att dom havererar efter ~ 6 år. (Min bil blev just 8 år häromveckan och AC'n fungerar fortfarande :roll: ).
I bilannonser står det ofta, ungefär: "Allt i bilen fungerar utom AC'n".
Jag som har en V70 2.0F -08 har ju redan en inverter i bilen till bränslepumpen och tankmätaren. Skulle man inte kunna ha en reglerbar inverter för AC'n? Eller om den befintliga har kapacitet över?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 16-01-18 00:03 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4511
Ort: Sundsvall
Det är väl en kostnadssak - betydligt billigare att driva AC-kompressorn med en rem från bilmotorn än att ordna frekvensomriktare + elmotor för den. Nödvändig effekt är ju också mycket större än för t ex bränslepumpen.

När det gäller AC-fel i bilar är egentligen kompressorhaverier inte SÅ vanliga, den vanligaste orsaken till att AC inte fungerar är att kylmediet har läckt ut av någon anledning. Ett visst "mikroläckage" kan man inte komma ifrån i en anläggning med gummislangar mm, och de flesta biltillverkare tar till en extra volym i kylanläggningen (vanligtvis i torkfiltret) för att AC:n ska kunna förlora ca 30 % av kylmediet innan funktionen försämras. Större läckage som gör att man förlorar all fyllning på en gång kan bero på t ex sönderärgad kondensor (den sitter ju framför kylaren och är svårt utsatt för vägsalt) eller något aluminiumrör som har spruckit eller skavts sönder.

Just Volvo styr sin AC på ett annat sätt än de flesta andra biltillverkare, så att magnetkopplingen för kompressorn manövreras mycket oftare än på andra bilar, och den slits följaktligen mer. Det gör att kopplingsspelet kan öka med tiden, så att elektromagneten inte orkar dra till sig ankaret. Detta är dock lätt fixat genom att ta loss kopplingsnavet och byta ett shims mot ett tunnare dito.
Å andra sidan verkar Volvo mycket mindre drabbad av läckage i kylmediekretsen än de flesta andra bilmärken.

Man ska se upp om man har en bil som saknar magnetkoppling för kompressorn, och där den istället arbetar med variabelt deplacement (det gäller t ex de flesta VAG-bilar från de senaste 10 åren och de sista årsmodellerna av Saab). På en normal AC finns en förregling så att magnetkopplingen inte kan slå till om kylmediet har läckt ut helt och hållet, på så sätt skyddar man kompressorn från skador t ex för att den pumpar ut all smörjolja genom läckan eller att fukt och smuts kommer in i den. Men en kompressor med variabelt deplacement havererar obönhörligen om man kör bilen fastän kylmediet har läckt ut, även om man inte använder AC:n. Om man har en sådan bil ska man alltså INTE skjuta upp till nästa sommar att felsöka och ev åtgärda läckor och fylla kylmedium om AC har börjat fungera dåligt, utan antingen reparerar man omedelbart eller också låter man bilen stå. Om det finns en särskild drivrem bara för AC-kompressorn kan man förstås säkra systemet genom att lägga av den.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 16-01-18 00:07 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-26 23:30
Inlägg: 296
Ort: Ljusne
Det vanligaste problemet med bil-AC är läckage p.g.a. vägsaltet fräter hål på kondensor och ledningar, eller stenskott mot kondensorn.
Gummislangar och kopplingar med O-ringar gör även att gasen läcker ut över tid, liksom kompressorns axeltätning.

Kompressorn kräver en hel del effekt (flera kW) och drivs därför av motorn. Med andra ord blir det svårt att reglera effekten på annat vis än på eller av via magnetkopplingen, som givetvis slits den med och kan behöva "shimsas om" när spelet blivit för stort.
Moderna bilar har istället kompressorer utan magnetkopplingen men med variabel kompression vad jag förstår?

Frekvensstyrning och elektriskt drivna kompressorer kommer bli vanligt i.o.m. elbilarna. Den högre systemspänningen där gör det mer praktiskt med en effektkrävande elektrisk kompressor.
Och viss använder väl redan Toyota Prius av senare modell en frekvensstyrd AC-kompressor?

_________________
#Linus Johansson
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 16-01-18 14:47 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 549
Ort: Lyckeby Blekinge
Nyare bilar har By-passventil istället för magnetkoppling, och är i ständigt ingrepp
som man kan styra med en fyrkantspänning

standard på bla. VW golf V och Vi

Öppen By-pass ventill = Avstängd AC

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011