Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 03:53

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: lör 16-03-12 19:09 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-20 23:22
Inlägg: 521
Ort: Tumba
Hoppas att Torbjörn läser det här då han verkar vara en mycket duktig mek. Jag har nyligen köpt en V70 -98. Dagen efter att jag köpt bilen tändes lambda-lampan. Tog ett tag innan jag lyckades få tag på volfcr som behövs till just årsmodellerna 97-98.

Fick då den här felkoden.

Bild

Släckte felkoderna och de var borta ung. 20 mil. Sedan körde jag ett tag med felkod, och andra tanken jag fyllde i bilen blev ca 50/50 med E85. När jag släckte felkoderna nästa gång så var de bara borta i någon mil, innan de kom tillbaka. Bilen går alltså som den ska, första tanken var ca 0,9 l/mil, blandtankat hittills lite drygt 1 l/mil.

Senaste utläsningen är

EFI-153; In order for the rear sensor to be able to monitor the three way catalytic converter and affect fuel trim, it must be at operating temperature and at the correct output voltage. Monitoring begins 3 minutes after start of the preheating. If the output voltage is different than the permitted values the code 153, Rear HO2 sensor signal missing or faulty is set.

EFI-425; the rear sensor ensures the front is adjusting integrator values correctly, if all positive or negative, the rear sensor can be used to fine-tune the front sensors inputs. Tuning in only one direction by the rear sensor will set code 425, rear HO2 sensor control faulty.

EFI-436; the ECM monitors the compensation being made by the rear sensor and sets this code when excessive compensation is being called for. Note: the front sensor can cause this code to be set in the rear.

Jag misstänker starkt att jag ska byta bakre lambda-sonden, men den kostar ju en slant så man vill ju inte bara chansa.

Jag hör ingenting som kan tyda på hål på systemet. Har ni någon annan spaning som ni tror att det skulle kunna vara, eller bör jag byta sonden? Kommer i så fall att köpa original, har haft dålig erfarenhet av andra märken på tidigare bilar.

_________________
/Erik

Volvo V70 -98 140 hk blandtankas ca 50/50
Volvo V70 -98 170 hk blandtankas ca 50/50
VW Polo -95 blandtankas
VW Polo -98 blandtankas
VW Polo -04 blandtankas
Yamaha XJ 900 -85


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 16-03-12 20:27 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1244
Ort: Nyköping
Som det står i förklaringen kan felet från bakre sensorn bero på funktionen hos den främre sensorn så det är inte säkert att det är fel på den bakre. Försök mäta på den främre sensorns signal för att se om den beter sig som förväntat.

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 16-03-13 18:27 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Båda de Ford Focus FFV som jag har att göra med, har på senare år brukat tända motorelektronikvarningslampan och sätta felkod för antingen bakre lambdasond eller nedsatt katalysatorfunktion lite då och då. Ibland flera gånger i rad på kort tid, ibland kan bilen hålla sig lugn ett helt år. Jag har ett intryck av att risken är större att felkoderna dyker upp om bilen bara har används i korta körningar och stadstrafik en tid.
Problemet är dock inte så stort att jag har gjort några större felsökningsansträngningar än.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011