Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 07:39

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Diesel vw-pickup startar ej
InläggPostat: tis 16-04-19 08:06 
Offline

Blev medlem: mån 07-02-26 18:25
Inlägg: 85
Hej!

Vet inte om detta är rätt forum, men jag chansar!

Jag har en VW transporter från 1983 (diesel) som jag mestadels kör på ren rapsolja. Nu till problemet: Den startar helt plötsligt inte (har stått vinterförvarad i varmgarage och därefter körts ett par gånger). Det verkar som att det kommer fram bränsle (har lossat vid bränslepumpen och det har sipprat ut). Har även bytt två glödstift och skadad kabel mellan glödstift utan resultat. Bytte även bränslefiltret och fyllde det med ren diesel. Dessutom nytt luftfilter (det var rätt sotigt i luftintaget).

När jag försöker starta står den bara och tuggar och det låter också som att den suger efter mycket luft.. Men som sagt inga tecken till att tända.

Kanon om någon har nåt tips!


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 16-04-19 10:49 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Lossa på överfallsmuttrarna vid ett par av spridarna och kolla om det kommer ut bränsle där när du kör på startmotorn.
Kolla att stoppmagneten på dieselpumpen får spänning när tändningen är på (det bör klicka i den när man slår på/av tändningen).
Om det skulle ha kommit in luft i dieselpumpen av någon anledning, t ex som följd av någon dålig gummislang på sugsidan (de brukar alltid vara otäta vid det här laget på VAG-bilar från 80-talet), så måste man lufta pumpen och spridarrören innan det går att få igång motorn. Det bör stå i instruktionsboken hur detta går till, annars är en lösning att lossa på överfallsmuttrarna vid spridarna och köra på startmotorn tills det kommer ut bränsle vid samtliga, dra därefter åt muttrarna och starta. Bra batteri rekommenderas.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 16-04-19 14:54 
Offline

Blev medlem: mån 07-02-26 18:25
Inlägg: 85
Tack för tipsen Torbjörn!

Jag ska testa detta imorgon. Återkommer.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 16-04-20 22:04 
Offline

Blev medlem: mån 07-02-26 18:25
Inlägg: 85
Hej igen!

Gjorde som du sa, Torbjörn, och det kom fram bränsle till spridarna. Fick dock ändå inte igång den på startmotorn. Provade att bogsera igång och då startade den men dog om man inte la på ordentligt med gas. Höjde därför tomgången (rätt mkt, en halv cm skruvade jag in skruven). Därefter startade den direkt (den var då varm). Senare när den kallnat fick jag gnaga ordentligt på startmotorn och även lägga på extra gas för att den skulle starta (efter tredje försöket). Vad kan det vara som gör att den beter sig såhär? Varför har den helt plötsligt blivit svår/omöjlig att starta?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 16-04-21 19:49 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Är det alltså problem med tomgången även då motorn är varm?

Kan det vara något som har kletat ihop av gammal rapsolja i insprutningspumpen? Krånglande spridare? Vatten i bränslet? Jag har för mig att rapsolja är något hygroskopisk och kan dra åt sig en hel del vatten utan att det fälls ut.

Är du säker på att alla glödstift fungerar och verkligen blir varma nu?

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 16-05-11 09:24 
Offline

Blev medlem: mån 07-02-26 18:25
Inlägg: 85
Hej!

Bilen har nu inte startat med startmotorn utan endast vid bogsering och då svårstartad. Det verkar som att det är bra tryck i spridare 1 och 2 men inte i spridare 3 och 4. Vad kan detta bero på? Tomgången känns OK när bilen är varm (dock har jag ju höjt den en del).

Jag fyllde på med ren diesel i nytt bränslefilter och har även blandat ut rapsoljan i tanken med diesel. Men kanske är det något som kletat ihop så att det är dåligt tryck? Kan man rengöra eller behöver pumpen bytas?

Glödstiften verkar alla fungera och bli varma, har bytt två stycken av dem.

Nu klickar dock bara startmotorn, kanske blev den slutkörd vid alla startförsök?

Tack igen för all hjälp! Ovärderlig..


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 16-05-11 14:10 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Du vet väl om att det finns något som brukar kallas dieselmikrober eller dieselbakterier? Här kan du läsa ett par länkar om detta. Det är visserligen en båtsida, men blir man drabbad av detta otyg, så kan det hända vem som helst. På vattnet eller på land. Överallt där det finns diesel och det används som bränsle.
http://www.sxk.se/content/dieselslem-en-varning
Och här lite fakta och förebyggande råd.
http://www.sxk.se/content/hur-skyddar-d ... a-mikrober

Det finns motmedel, Grotamar, som säljs i fritidsbåthandeln. Det är inget "Undergörande Mirakelmedel, så kallad Snake Oil" utan ett högpotent gift som man måste följa givna regler för att använda. Men först måste man göra rent tanken innan man använder motmedlet. Jag tror det står lite i länkarna om detta.

Nu är det ju inte säkert att det är detta felet, men det kan vara värt att kolla upp bara för att kunna utesluta felet.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 16-05-15 11:30 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
De här mikroberna är nästan bara problem i marina sammanhang där man ofta har mycket hög luftfuktighet i tanken, det är ytterst sällan de ställer till med bekymmer på land.
Det bästa sättet att förebygga dem är att sätta ett torkfilter (samma slags anordning som sitter på ventilationen till en krafttransformators expansionskärl) på tankventilationsledningen så att all luft som passerar in där säkert är torkad.

I och med att tomgången krånglar men motorn går bra vid högre gaspådrag och/eller varvtal, så skulle man kunna tänka sig antingen att det har uppstått ett inre läckage någonstans i pumpen eller att regulatormekanismen har kletat ihop på något sätt.
Om man verkligen vill så går det att ta isär och renovera dieselpumpar, men det gäller att hålla till i ren och dammfri miljö och att läsa på en del i förväg. Det finns en hel del skrivet om saken på utrikiska forum, och finns också en del instruktionsfilmer på Youtube.
Tänk på att det intressanta i det här sammanhanget är vilket fabrikat och typ det är på dieselpumpen, inte vilket bilmärke och modell den sitter på. Jag förmodar att det antingen är en Bosch-pump som heter VE någonting, eller en CAV/Lucas/RotoDiesel/Delco - pump som kanske heter DPC.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011