Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 06:33

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: tor 16-06-30 09:27 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Undrar om det finns/funnits bilar med dragströmställare för vindrutetorkare med tre lägen:
intervall
hastighet 1
hastighet 2

Skulle gärna montera intervallrelä på vår Hanomag F25 ’72 men då krävs en ganska invecklad (minst dubbelpolig växlande tror jag) omkopplare och då skulle det kanske vara bättre att ersätta befintliga två läges dragströmbrytare för torkaren med en likadan treläges dragströmbrytare som är gjort för detta.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 16-06-30 13:38 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
En annan möjlighet är ju ett intervallrelä som är gjort för efterhandsmontering och har inbyggd strömbrytare, ibland kombinerad med en potentiometer för att ställa intervalltiden.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 16-06-30 14:55 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Ja det skulle nog vara enklare, tror också att Biltema har haft ett sådant i sortimentet förut. Men nu är de inte så vanliga längre och jag har redan några intervallrelä (Hella 5WG 003 620-02 / Cartier 02 409) som jag hoppades kunna använda.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 16-06-30 15:35 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
En sådan "Biltemamodell" hade jag i en Volvo 145 för många år sedan. Den fungerade till belåtenhet. I dag har ju alla nya bilar sådant så dom finns nog inte kvar? Men däremot en byggsats: https://www.elfa.se/sv/byggsats-vindrut ... cgoddGYBLg
Kanske i dyraste laget, men ELFA är ju inte känd för att vara någon lågprisbutik.
Welleman är väl ett Holländskt fabrikat? Du kanske hittar dom på en mer fördelaktig försäljningsväg?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 16-06-30 16:59 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Ja Velleman är nästan Holländskt (Belgiskt).

Annars var det väll en sån Torbjörn menade
https://www.x1-autoteile.de/index.php?s ... 001871-041
Bild

Funderar om jag inte bara skulle kunna klara mig med en enkelpolig brytare och en av mina standard interval relän
Bild

om jag står ut med att interval brytaren inte stannar torkarna när de även står på konstant hastighet borde det inte behöva göras så invecklat som på schemat nedan

Bild

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 16-06-30 18:45 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det är nog bra att börja med att kolla i Hanomagens elschema hur torkarmotorn, självparkeringsströmbrytaren och torkaromkopplaren är anslutna på den. En del bilar har omkopplingen på minussidan, andra på plussidan av torkarmotorn, det kan finnas fler skillnader också.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 16-06-30 23:38 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Jag tror detta är rätt schema för Hanomagens torkar motor och tvålägesbrytare:
Bilaga:
scheibenwischer.png
scheibenwischer.png [ 13.3 KiB | Visad 14486 gånger ]


och hos Hella hittade jag detta schema för original monterat intervall relä 5WG 002 450-15 i motsvarande Mercedes/Hanomag som också kopplas till spolarmotorkontakten.
Bilaga:
Hella 5WG 002 450-14 Mercedes.png
Hella 5WG 002 450-14 Mercedes.png [ 72.97 KiB | Visad 14486 gånger ]


det är alltså inte precis samma relä som jag har.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 16-07-01 05:51 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det ser ju ut som om torkarmotorn och självparkeringskontakten är likadant inkopplade i båda fallen, enda nämnvärda skillnaden är att det finns spol-tork-funktion i det ena fallet.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 16-07-01 09:25 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Jag kom nu på att Skoda i mitten av 70-talet hade ett intervallrelä med inbyggd vridomkopplare som också användes som strömbrytare för vindrutetorkaren. Den användes på S110R m fl modeller omkring 1975. Undrar om inte jag har - eller åtminstone har haft - ett sådant intervallrelä någonstans.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 16-07-01 13:14 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Det låter som Skoda knappen skulle kunna vara ett bra alternativ i så fall!

Är dett nått som liknar denna från Bosch?
Bild

Förut var det i Sverige krav på bilar att vintrutetorkare hade två (minst) hastigheter en fast hastiget + intervall var då också godkänd.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 16-07-01 14:04 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Ja, något liknande. Men den tog betydligt mer plats på längden bakom panelen, längst fram var en vridomkopplare (modell spisomkopplare men lite mindre), och den hade intervallrelät som "ryggsäck".

Det där Bosch-relät känner jag igen, jag har för mig att det har en växlande reläkontakt som är helt fri från övriga ledningar, så man kan koppla in det till torkarmotorer med alla tänkbara märkliga varianter på självparkeringskontakt.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 16-07-01 14:28 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Aha har Skoda omkopplaren då även två fasta lägen för hastighet steg ett och två? Då bör jag kansle leta efter en sån ;-)

För BX-n har jag skaffat ett intervallrelä med steglös tidinställning från en VW golf som passar ”plug and play” i stället för original reläet med bara en fast tidsintervall. Utöver möjligheten att ställa in intervalltiden har den fördelen att den bara svepar en gång efter man kört vindrutespolaren i stället för något irriterande tre gånger som det är originalet.

Nu skulle jag bara vilja bygga ha motorn så att den får två parkeringslägen; med armen till vänster och till höger, så att den vid intervall bara behöver göra en svep från vänster till höger eller från höger till vänster.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 16-07-01 22:10 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Men jag misstänker att de där Skodareläerna är svåra att hitta idag. Från 1977 blev det ett annat utförande med spak som torkaromkopplare och vred på intervallrelät bara för att välja tre olika intervalltider.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 16-07-04 17:31 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-15 16:27
Inlägg: 662
Ort: Skärplinge
Om du inte redan fixat sådan reostatstyrning om du nu ville ha en sådan, så hittade jag en ny Hella i original förpackning i gömmorna. Jag ändå vet aldrig kommer montera i någon bil, så denna får du gärna! :-)

Aldrig använd och det saknas inkopplings schema, men det torde inte vara några större problem att lösa.
Dock är själva knappen i gummi lite solkig men fungerar ändå och denna går säkert att byta ut om man vill det...


Bilagor:
008rez.jpg
008rez.jpg [ 19.22 KiB | Visad 14402 gånger ]

_________________
http://www.etanolexperten.se
AutoFFV konverterade Suzuki SX4 4x4 -08, Mazda MX5 Miata -91. Kawasaki KLR 650 Tengai -91, Ford C-Max FFV -06, Seat Alhambra VR6 -04 4x4.
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 16-07-06 23:18 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Hej Peter,

Tack, det verkar ett praktiskt och tidstypisk "rätt" tillbehör till vår bruna Hanomag husbil årsmodell 1972 :) Inte minst eftersom drag-strömbrytaren till torkarna i instrumentbrädan (av-normal-snabb) inte direkt är lika ergonomiskt genomtänkt som en modern bil.

Så om du säker på att du inte behöver den tar jag gärna hand om den!

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011