Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: sön 18-11-18 04:52

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 32 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Nästa dieselprojekt...
InläggPostat: sön 16-10-23 22:56 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4620
Ort: Sundsvall
Mitt förra försök att bekanta mig med dieseltekniken slutade ju med ett airbagtest, se viewtopic.php?f=22&t=7037 .

Nu har ett annat projekt dykt upp - den här gången utan airbag.
Det rör sig om en Deutz traktor , F3L514/7 , försedd med Hymas grävaggregat + frontlastare. Årsmodell troligen 1964.
Allmänt nerkörd och risig, störtbågen demolerad av ett vindfällt träd, har stått i 5-6 år och under den tiden har motorn hunnit fastna ihop. Diverse kylluftkåpor och andra lätt demonterbara delar saknas (de kanske ligger någonstans bland all annan bråte under vindfällen på gården där den står, en ventilkåpa hittades i skafferiet i boningshuset). Den står så till att man inte gärna kan bogsera den därifrån - man måste åtminstone få igång hydrauliken så att det går att lyfta skopor och stödben från marken, och har man kommit så långt bör man också kunna köra den för egen maskin.

Motorn är luftkyld, 3-cylindrig, med förkammare + glödstift. Härom veckan skruvade jag ur glödstiften, sprayade rostolja i cylindrarna och tog bort startmotorn för att kunna bända med kofot i startkransen för att förhoppningsvis så småningom kunna baxa runt motorn.

Den har konverterats någon gång i tiden från serie- till parallellkopplade glödstift, alla tre glödstiften var för övrigt trasiga.
Dessutom har elsystemet byggts om från 12 till 24 V. Generator och startmotor kommer, av Bosch-numren att döma, från en Scania lastbil från mitten av 50-talet. Startmotorn är av samma grundtyp som den ursprungliga 12 V-startmotorn (BNG, Bosch' minsta typ med förskjutbart ankare, vanligtvis 4 hk), och troligen har man flyttat över drev och gavel med fläns från originalstartmotorn.

Dieseltekniskt kan man notera att insprutningspumpen tycks vara Deutz' egen konstruktion, medan spridare och förpump härstammar från Bosch. Spridarna är troligen av samma typ som på dåtida Mercedes personbilar. Förpumpen har någon kopplat bort och ersatt med en bit bränsleslang med en bollpump på.

_________________
Att mäta är att veta


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nästa dieselprojekt...
InläggPostat: mån 16-10-24 13:27 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7097
Ort: Älvsjö
Låter som en utmaning…

Jag haft framgång att kallstarta en diesel med trasiga glödstift med en skvätt (tvätt) bensin i insuget, det hade säkert fungerat mist lika bra med startgas med det hade jag inte tillhanda just då.

12V startmotorer fungerar nog ganska bra på 24V så den kanske inte är konverterat?

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nästa dieselprojekt...
InläggPostat: mån 16-10-24 16:18 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4620
Ort: Sundsvall
Startmotorns typbeteckning avslöjar tydligt att den är för 24 V, och en del sökande i gamla Boschkataloger pekar på att den egentligen hör hemma på en Scania L51 eller liknande.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nästa dieselprojekt...
InläggPostat: mån 16-10-24 18:53 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4620
Ort: Sundsvall
Den nuvarande startmotorn heter BNG 4/24 CRS 162 , generatorns beteckning är LJ/GK 300/24/1300 R 20.
Originalutrustning var troligen BNG 4/12 CR 67 respektive LJ/GG 130/12/2000 AR 19.

Bifogar en sprängskiss på BNG (senare KG) -startmotor.


Bilagor:
BNG_smorjschema.png
BNG_smorjschema.png [ 109.28 KiB | Visad 3234 gånger ]

_________________
Att mäta är att veta
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nästa dieselprojekt...
InläggPostat: tor 16-10-27 15:01 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7097
Ort: Älvsjö
Aha det låter som att det sitter en likströmsgenerator på den? Om den inte funger bra är det kanske enklare att montera en jämförelsevis underhållsfri växelströmsgenerator. Du behöver då inte heller ha en 28 alternator för det.

Jag har att testad att byta en 14V laddningsregulator med en 28V i en vanlig Bosch 12V 100A växelströmsgenerator och det funkade hur bra som helst. Det krävdes ett högre varvtal innan laddningen startar och jag kunde få ut max 80A laddningsström men det kan bero på att snöslungsmotorn inte orkade varva mera och det är ändå 160% mera effekt ur samma generatorn när man jämför med 14V 100A.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nästa dieselprojekt...
InläggPostat: tor 16-10-27 16:14 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4620
Ort: Sundsvall
Generatorn verkar i stort sett frisk, lite missljud i lagren och en lös tråd till pluskolet, så den får nog sitta kvar så länge. Laddningsregulatorn är i sammanhanget nästan ny, den verkar vara tillverkad 1974.
Eftersom fläktremmen är mycket grov på den här traktorn (gissar att den är 16 mm bred) så kan det bli svårt att ordna en passande remskiva till en växelströmsgenerator.

Startmotorn är provkörd på arbetsbänk, dock bara med 12 V. Den fungerar men lagerbussningen i kollektoränden är totalt slut.
Lite udda konstruktion i och med att bussningen är inpressad i rotorn och lagrad mot en stillastående axeltapp.
Något besvärligt att byta bussningen eftersom brickan utanför (den som ska smörjas med Ft 2 v 5 enligt bilden) sitter fast med tre skruvar som är mycket grundligt säkrade med körnslag. Syftet med brickan verkar vara dels att hålla fast lagerbussningen så att den inte kryper ut av kraften från returfjädern som sitter inne i rotorn, och dels ska kanten på den påverka en spärr på solenoiden när drevet har kuggat in i startkransen och rotorn förts fram till ändläge.

Den här grundkonstruktionen av startmotor tycks ha varit mycket vanlig på traktorer, mindre lastbilar mm från omkring 1950 (kanske ännu tidigare) och fram till slutet av 1970-talet. Förekommer för både 12 och 24 V , 12 V-utförandet kan vara på antingen 2,5 eller 4 hk medan 24 V alltid är på 4 hk. Före 1962 då Bosch använde bokstavstypbeteckningar hette den alltså BNG, senare fick den nummer enligt följande:
0 001 400 xxx 12 V 2,5 hk
0 001 401 xxx 12 V 4 hk
0 001 402 xxx 24 V 4 hk.
En större typ, 24 V 6 hk, med så gott som identisk konstruktion, hette först BPD och senare 0 001 501 xxx.

Tycks ha varit en bra konstruktion, jämfört med andra större Bosch-startmotorer finns det mycket få servicemeddelanden som beskriver problem och ändringar på de här typerna. En anslagsring mellan rotor och lamellkoppling ändrades 1958, och i mitten av 70-talet gjordes lamellkopplingen om och fick fjäder av typ vågbricka istället för spiralfjädrar.

Har börjat göra efterforskningar för att få tag i hela glödstift, den typ av parallellkopplade glödstift som sitter där (och som nog är lämplig att fortsätta med) är samma som används på Peugeot 504D. Det är inga problem att köpa sådana, sen är det en helt annan sak att lyckas undvika hutlösa priser. Hittills billigaste glödstift är http://autopartsmarket.eu/?action=catal ... price_view .
Men jag väntar nog med att lägga pengar på reservdelar tills jag har lyckats baxa runt motorn och säkerställt att den inte har något allvarligt mekaniskt problem.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nästa dieselprojekt...
InläggPostat: tor 16-10-27 20:37 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7097
Ort: Älvsjö
Aha ok, men när du vet att motorn går rund och startar med startgas behöver du väll glödstiften också vara avsedd för ett 24v system?

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nästa dieselprojekt...
InläggPostat: tor 16-10-27 20:46 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4620
Ort: Sundsvall
Jag skulle tro att det finns ett förkopplingsmotstånd någonstans. Åtminstone sitter det gamla kontrollmotståndet från de seriekopplade glödstiftens tid kvar.

Har gett upp försöken för kvällen att få loss skruvarna som håller brickan i rotoränden. Måste nog låna tillbaks Dremeln och slipa bort körnslagen.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nästa dieselprojekt...
InläggPostat: fre 16-11-04 10:39 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4620
Ort: Sundsvall
Brickan är borta nu men jag har inte fått ut lagerbussningen än. Det har säkert en gång i tiden funnits ett specialverktyg för att dra ut bussningen...

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nästa dieselprojekt...
InläggPostat: fre 16-11-04 14:07 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7097
Ort: Älvsjö
Har du ingen hylsa som råkar ha rätt diameter?

Annars kan du kanske såga/fräsa ett spår i den så att lagerbussningen kan klämmas ihop lite och lätt knacka it hylsan, antagligen mindre jobbigt än att borra ur hylsan.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nästa dieselprojekt...
InläggPostat: fre 16-11-04 20:20 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4620
Ort: Sundsvall
Problemet är ju att bussningen sitter inpressad i rotorn, så man kommer inte åt att knacka ut den, den måste dras ut på något sätt. Dragstången till rotorns returfjäder är också i vägen mitt i bussningen så det är svårt att få in ett bågfilblad.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nästa dieselprojekt...
InläggPostat: tor 16-11-10 09:49 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4620
Ort: Sundsvall
Har fått ut bussningen nu. Kunde hacka ett spår längs med den med en liten skruvmejsel använd som stämjärn, sen gick den att få ut.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nästa dieselprojekt...
InläggPostat: lör 16-11-19 21:24 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4620
Ort: Sundsvall
Ny bussning anskaffad (38 kr över disk här i stan, som hittat). Har inte kommit så mycket längre i övrigt.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nästa dieselprojekt...
InläggPostat: tis 16-12-13 22:55 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4620
Ort: Sundsvall
Nu är startmotordelarna rengjorda och skulle ha varit klara för hopsättning om jag inte hade hittat ett ytterligare fel. En sån här startmotor med förskjutbar rotor har en ganska komplicerad stator med tre separata lindningar - huvudfält, hjälpfält och hållindning, allt fördelat på fyra poler. Huvudfält på två av polerna, hjälpfält och hållindning på de andra två. Det är avbrott på minst två ställen i hållindningen. Ena stället har jag hittat - det var en ledning mellan två av spolarna som hade kortslutit mot en av de längsgående pinnskruvarna i startmotorn och smält av där (det finns för övrigt ett servicemeddelande som varnar för just den risken). Men det tycks finnas ett avbrott i den ena spolen också.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nästa dieselprojekt...
InläggPostat: tor 16-12-15 17:40 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7097
Ort: Älvsjö
Vad synd.

När du fixat/renoverat startmotorn är det då fortfarande osäkert om motorn går rund?

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 32 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011