Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 19:23

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 102 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: sön 17-05-28 22:44 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
De enda bilar jag har provat att koppla bort vakuumstyrningen till BTR på är sena 80-talsbilar med Bosch LU-jetronic insprutning (ett analogt system). Och det klarade utan vidare att lambdareglera även utan vakuum till regulatorn, dock blev det säkerligen fel bränsleblandning då systemet gick oreglerat t ex under varmkörning.

_________________
Att mäta är att veta


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 17-05-31 10:19 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
Hmm ... Det verkar vara nåt glapp till främre sonden (reglersonden)

Idag fick jag samma kod igen 17584 - Bank1: O2 (Lambda) Correction Behind Catalyst: Control Limit Reached
Skulle kunna innebära att LTFT har stuckit iväg. Får läsa ut när jag får min VAG-COM

Även koden 17604 sattes vilket är intermittent kontakt med värmeelementet i främre sonden

Så problemet kanske snarare kan bero på att den inte lyckas reglera korrekt hela tiden vilket ger avgasbekymmer stundtals.

När bilen besiktigades om häromdagen hade mekanikern deras VAG-COM inkopplad under testet och då låg LTFT mellan 2-3% (denna dag gick den igenom besiktningen)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 17-05-31 10:53 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 596
Ort: Lyckeby Blekinge
Kopplingsschema om ni ej har det redan:
https://myfile.org/n550J2bbb3/vw_polo_aua-spis.pdf

:)

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 17-06-01 09:06 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
Tack Biltema!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 17-07-23 12:03 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
Jag har fått tag i VAG-COM och börjat titta på bränsle adapteringen.
Oroväckande värde på LTFT.
Se bifogade bilder:

Bild

Bild

Teorier tas tacksamt emot


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 17-07-23 18:31 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Kan du ha VAG-COM igång under körning och bevaka mätvärdena? Om LTFT drar iväg som mest vid tomgång men är mindre fel efter en stunds körning med större gaspådrag, så skulle man kunna misstänka läcka i vakuumslangen till tryckgivaren (MAP-sensorn), så att den mäter ett högre tryck än det verkliga undertrycket i insugningsröret.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 17-07-23 23:23 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
Jag ska göra som du föreslår, dra iväg på en testrunda och monitorera fuel trim under körning.

Lite bakgrund:

Jag har upptäckt att motorn spikar en hel del, inte bara vid gaspådrag utan även ibland vid körning i jämn fart och konstant gas.
Detta är ett nytt fenomen och pekar ju då på mager gång.
Med tanke på de felkoder som lästes ut senast så pekar 3st av dem på intermittent problem med lambdasensorn. Jag börjar starkt misstänka kabelstam / kontaktstycke till sonden.

En annan reflektion är att MAP-sensorns utsignal 'pendlar' även vid avstängd motor och således konstant (atmostfärs)tryck i insugsningsröret, detta fanns ju lite skrivet om tidigare i tråden och matningen till MAP-sensorn kollades med oscilloscope i hopp om att denna var ostabil, men den såg helt OK ut. Konstant +5V.

Det börjar bli rörigt att hålla ihop alla ledtrådar.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 17-07-24 09:18 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 596
Ort: Lyckeby Blekinge
Då är nästa steg att ta bort MAP-sensorn och mata den separat med 5 volt för att se om utsignalen varierar i värde

bränsletryck lossa på returen för att se om det strömmar ut bränsle vid gång

tag även ett titt på den främre lambdasondens pumpström som ska pendla ca +-3mA (eller spänning 50-950mV) i vag-com

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 17-07-27 09:19 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
Ska till och mäta bränsletrycket. Det finns ingen schraderventil på fuelrailen, men jag har T-kors och manometer 0-10bar (en sådan jag hade när jag BTR konverterade en gång i tiden)
Hur var det nu, jag kopplar helt enkelt in manometern och T-korset innan BTR'n?
Hur blir det med vakuum kompenseringen ? Jag får själv räkna bort vakuumet från avläsningen om motorn går ?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 17-07-27 13:46 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 596
Ort: Lyckeby Blekinge
Genom att lossa på returen gör man en snabbkoll

bränsletrycket om den mäts ska vara ca 2.5-3 bar beroende på undertryck insug (vacum borta 3 bar vacum på 2,5 bar)

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 17-08-02 15:00 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
Idag mätte jag upp bränsletrycket och mycket riktigt så ligger det på 2.5bar med vakum och 3.0bar utan vakum.
Efter att motorn stängts av syns inget tryckfall, så spridarna ser ut att hålla tätt.

Nu får jag gå vidare med att analysera med hjälp av VAG-COM.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 17-08-02 20:11 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
Något är galet med lambda omslagen.
Spänningen parkerar sig oftast på 0,45V, förutom när jag motorbromsar, då går värdet ner till nära noll. (ca 50mV)

Bild

Även om jag ger fullgas så ligger spänningen på 0,45V.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 17-08-02 21:59 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Kan det vara så att spänningen slår om oftare än vad OBD-protokollet hinner uppdatera, så det blir ett medelvärde som visas?
Bandbredden är ju rätt begränsad på ett ISO 9141-snitt, så det är svårt att få ett mätvärde uppdaterat ofta om OBD-programvaran frågar efter många olika värden samtidigt. Om det finns någon möjlighet i VCDS att stänga av allt onödigt och bara polla ett enda mätvärde så kanske man får en sannare bild av spänningen.
Eller också kopplar man in oscilloskop till lambdasondssignalen.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 17-08-02 22:57 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
Tanken har slagit mig också.
Jag har inte riktigt grepp på hur bredbandare funkar i och med pumpströmmen osv.
Men visst ska den ge en utsignal i intervallet 0V (eller nära) till nästan 1V ungefär som en smalbandare ?
Jag får koppla in skåpet o mäta direkt på sonden, dock är det svårt att göra det samtidigt som jag kör.
Tycker ändå att fullgas borde ge ett högre värde från sonden om den nu går open-loop.

Appropå den pendlande signalen från MAP sensorn. Det blir precis samma sak med en annan MAP jag hade liggande. Jag misstänker att ADC'n i ECU'n har relativt låg upplösning (lågt antal bitar), då den hoppar mellan fasta steg 996mbar, 1001mbar, 1005mbar. Det är väl LSB i ADC'n jag ser troligtvis, så detta är nog inget att oroa sig för.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 17-08-03 21:49 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
Forsatt undersökning av bilen med VAG-COM:

Här framgår att Lambda sensor B1 S2 vilket bör vara Bank 1, Sensor 2 sätter felkod. Jag kan inte förstå om detta är regler - eller diagnos sonden.

Bild

Bild

Freeze frame data som satte felkoden ovan.
Long term trim ligger så vitt jag sett alltid kraftigt negativ. Dock ligger short term fortfarande positiv vilket jag har lite svårt att förstå.

Hade varit bra att sänka bränsletrycket så den får kräma på spridartiderna lite grann så LTFT hamnar mer korrekt.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 102 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011