torbjorn skrev:
Såg du händelsevis på avgasanalysatorn vad det blev för HC- och lambdavärde vid 2500 varv/min? Höll bilprovaren motorn länge på högre varv i hopp om att CO-värdet skulle minska, och var det i så fall ännu högre från början?
Är styrsystemet fritt från felkoder för tillfället?
Har motorn nämnvärd oljeförbrukning, och är det rent och fint i vevhusventilationen?
Några andra saker som skulle kunna tyda på att något inte är som det ska med motorn (t ex ojämn tomgång, misständningar, mycket olja eller smuts i insugningsröret, tändstiftens utseende tyder på att någon cylinder får avvikande bränsleblandning jämfört med de andra) ?
Bilen körs enbart på bensin, aldrig varit konverterad.
Tyvärr var det frugan som besiktigade bilen med minimalt intresse såklart.
Så jag har inga uppgifter på mätvärden under testet förutom de som finns skrivna på protokollet.
Enligt min fru så körde bilprovaren bilen ett varv och in i hallen igen, säkerligen för att få upp tempen på katalysatorn.
Motorvarningslampan tändes idag och följande koder kunde läsas ur:
VW 17559/P1151 Long Term Fuel Trim Additive Air; Bank 1; Range 1: System too Lean
http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.ph ... 151/004433VW 17584/P1176 Bank1: O2 (Lambda) Correction Behind Catalyst: Control Limit Reached
http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.ph ... 176/004470Det verkar som ovan felkoder indikerar mager gång alt luftläckor i insuget.
Tror Ni katalysatorn kan vara boven, borde inte detta isåfall även ge CO problem på tomgång?
På tal om olja, jag har tidigare hittat att olja pressat sig in i insuget och jag tycker nog att oljeförbrukningen på den bilen är lite hög.
Så om motorn förbränner olja kommer CO halten dra iväg?
Lambdasonden byttes ut pga att jag fick DTC för mager blandning och efter bytet så höll sig denna DTC'n borta. Men nu verkar något strula igen.