Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 03:52

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 102 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: fre 17-08-04 08:52 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 596
Ort: Lyckeby Blekinge
S2 ska vara den bakre sonden, som igentilgen saknar betydelse, radera felkod och kör in kärran

den främre bredbandaren om man ska mäta på den så måste man bryta upp och koppla in en mA-mätare
http://www.ecotrons.com/technology/bosc ... 2_sensors/

kan inte förstå att man sätter dit en så onödig sak som bakre sond :roll:

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 17-08-04 10:56 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
Har jag förståt det hela rätt att en bredbandare inte har 'omslagen' som en typiskt smalbandare har?
Det är väl isåfall därför jag ser att lambda ligger runt 0,45V vilket den borde.

Även Lambda går att mäta i VAG-COM och båda ligger väldigt nära 1.00 mest hela tiden.

Men det verkar alltså vara bakre sonden som sätter felkoder stup i kvarten, jag får kolla upp denna och kanske t.o.m byta ut den för att få ett slut på detta. :?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 17-08-04 11:22 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 596
Ort: Lyckeby Blekinge
Den bakre är en vanlig 4-trådare, man kan köpa en universal och "klippa och Klistra"
http://www.ebay.com/itm/142346711392
:D

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 17-08-06 10:19 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
Bild

I Grupp 31 i OBD2 kan man tydligen läsa ut lambdavärdet som ECU'n uppfattar det. Vet inte varför det finns två värden dock.

En märklig sak jag konstaterat är att LTFT och STFT förändrar sig mycket snabbt från tomgång och när man börjar ge gas. Jag trodde LTFT var en 'trög' parameter som behövde lång tid att börja vandra iväg.

Ett exempel på LTFT och STFT vid tomgång:

Bild

...och direkt när jag börjar gasa lite:

Bild


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 17-08-06 21:50 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Jag har för mig att i äldre versioner av VAG-COM så talades det inte om LTFT och STFT, utan istället om multiplikativ respektive additiv korrigering (fast uttryckt på tyska).
Kan det tänkas att VAG-bilar levererar datat på det sättet då man läser av med det tillverkarspecifika protokollet men att VCDS döper om parametrarna till LTFT och STFT för att inte förvirra halvkunnigt folk som är vant vid "normal" OBD?

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 17-08-07 08:37 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
Intressant fakta.
Jag ska fortsätta gräva vidare i detta.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 17-08-07 21:13 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
Som vanligt har du rätt Torbjörn :)
Se nedan:

Bild

Det verkar som att STFT motsvaras av parametern 'Lambda Control' , den förändrar sig friskt både plus o minus under körning, hela tiden.
LTFT motsvaras troligtvis av Lambda (Mult) som i bilden har nått -6%. MIL lampan lyser för närvarande igen men troligtvis inte orsakat av LTFT denna gång.
'Lambda (add) står på 0% hela tiden och verkar inte vara i drift.

Fanns en ny felkod idag: (17582)

Bild

Injection timing deviation (Balance Fault) - Intermittent.

Vad vill denna kod säga? Kan det finnas en skillnad mellan spridarnas prestanda? Dags att göra rent / byta ut dem? Till denna bil får man 4st spridare för 300kr.

Koden 17604 finnas mest hela tiden, och den visar på intermittent problem med värmaren i Lambda sensor bank 1 sensor 1. Detta får mig att tro att kabelstam / kontakt till sensorn är glapp.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 17-08-08 18:41 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Troligen betyder 17582 att cylindrarna får olika bränsleblandning, men om det sedan beror på spridarkrångel eller något annat är förstås en helt annan sak. Det kan ju lika väl röra sig om t ex tjuvluft, spricka i grenröret eller en krånglande hydraulisk ventillyftare.

Om en cylinder får avvikande bränsleblandning kan man ibland luska ut vilken det är genom att ta ett tvåkanaloscilloskop, trigga det från någon signal som har med motorvarvtalet att göra (t ex kamaxellägesgivare), och ansluta andra kanalen till signalen från lambdasonden. Om man ser något mönster i lambdasondssignalen som ligger synkront med motorvarvtalet så vet man att det är en cylinder som ger annan blandning i avgaserna, sen återstår bara att fundera över timingen för att få klart för sig vilken cylinder det gäller.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 17-08-08 20:24 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
Motorstyrsystemet hanterar alltså att analysera bränsleblandningen separat för varje cylinder?
Jag är inte klar över vad systemet kan göra individuellt för varje cylinder, det finns ju bara 1st STFT och 1st LTFT.

I mitt fall vill ju systemet dra ner bränslemängden (LTFT promenerar mot -6%) detta borde väl innebära att någon av cylindrarna får för mycket soppa?

Om en burk av någon anledning har en spridare som har svårt att stänga, och således skickar på för mycket soppa, kommer de övriga 3st burkarna få för lite soppa pga av lambdaregleringen?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 17-08-09 06:19 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det kan ju tänkas att systemet analyserar just svängningar i lambdasondssignalen som är synkrona med motorvarvtalet, dock utan att försöka lambdareglera cylindrar individuellt.

Det stämmer, om en cylinder får för mycket bränsle och systemet magrar ut allihop, så blir blandningen för mager på de övriga.
I bästa fall kanske det går att se om något tändstift blir mer sotigt än de andra, kanske i det här fallet helst efter en stunds tomgångskörning.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 17-08-18 07:51 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
Jag har beställt en ny diagnossond, eftersom jag fått en del DTC'er på denna samt även läst om att VW använder (i vissa system) diagnossonden även för viss reglering.
Så det är ingen idé att fortsätta felsöka innan jag vet att båda sonderna är OK.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 17-08-20 19:27 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
Idag fanns det ytterligare DTC:

P1190 Linear O2 sensor Reference voltage - implausable signal.

Vadå referensvoltage? Den är ju ECU intern, eller?
Lambdasensorn är ju bara en strömkälla (bredband) och referens spänningen genereras internt i ECU'n (0.45V).

En ständig ström av felkoder i denna kärra...


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 17-09-11 19:39 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 596
Ort: Lyckeby Blekinge
Då återstår att kolla så jordningen är riktig,

mät spänningen mellan styrboxens anslutning 1 och 2 samt jord

:)

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 17-09-26 14:21 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
Var hittar jag ECU'n ?
Under plasten vid vindrute torkarna ? :roll:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 17-09-26 16:24 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 596
Ort: Lyckeby Blekinge
Ja det är ett vanligt ställe

evt. kan tänspolen vara dålig efter att läst i ett annat forum, känn efter om den blir varm

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 102 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011