Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 20-04-03 21:58

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 102 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: mån 17-05-01 13:10 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 952
Ort: Göteborg
Tog loss luftfilterboxen och spjällhuset och gjorde grundligt rent.
Satte ihop allt igen och efter detta gick motorn som en potta skit och gick i limp home.
Tomgången var extremt ostabil.
Dessa gasspjäll är ju elektroniska och kräver kalibrering etc så kanske förutsättningarna förändrades när spjället blev rengjort.

Nu har jag kommit till den punkt jag behöver ha hjälp av någon med VW erfarenhet med rätt verktyg, VAG-COM, osv


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 17-05-01 14:04 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 588
Ort: Lyckeby Blekinge
Skaffa en VCDS kabel
:D

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 17-05-01 14:57 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4734
Ort: Sundsvall
Det är inte så att det finns någon speciell körcykel för adaptering som man ska ta till i sådana här sammanhang? En gammal sådan, som gäller för många Bosch motorstyrsystem från sent 80-tal och tidigt 90-tal, är följande:

1) Radera felkoderna (om ingen diagnoskabel finns till hands, lyft av en batterikabelsko en stund), se till att motorn är kall.
2) Kallstarta motorn och låt den gå på tomgång tills den är varm (tempmätaren stabiliserat sig, termostaten har öppnat så att kylarslangarna är varma). Hjälp till med gasen om det behövs för att den inte ska tjuvstanna.
3) Stäng av motorn, starta omedelbart och låt den gå på tomgång i 2 minuter utan att röra gasen överhuvudtaget (inte ens i startögonblicket).
4) Stäng av igen, starta omedelbart och ta en provtur. Under provturen ska bilen få gå med minst 70 km/h, jämn fart och jämt gaspådrag i minst en minut.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 17-05-01 17:20 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 952
Ort: Göteborg
Tack för tipsen!
Bilen gick betydligt bättre nu efter radering av felkoder och en provtur.
Spjället har tydligen inbyggd tomgångsmotor vilket gör detta spjället lite extra komplext.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 17-05-01 19:07 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 952
Ort: Göteborg
Hörde ett väsande ljud under huven och kunde konstatera att bromsservot var trasigt, där vakuumslangen går in.
Detta gör ju att motorn drar tjuvluft denna vägen.
Frågan är om detta kan vara boven till hög CO-halt ?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 17-05-01 19:18 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 588
Ort: Lyckeby Blekinge
Databoxen skrev:
Hörde ett väsande ljud under huven och kunde konstatera att bromsservot var trasigt, där vakuumslangen går in.
Detta gör ju att motorn drar tjuvluft denna vägen.
Frågan är om detta kan vara boven till hög CO-halt ?


där har du kanske roten till det onda
rent generellt när man miklat med bränslesystemet eller lossat på batterpol så en runda på några mil så det justerar till sig

:)

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 17-05-01 21:44 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4734
Ort: Sundsvall
Databoxen skrev:
Hörde ett väsande ljud under huven och kunde konstatera att bromsservot var trasigt, där vakuumslangen går in.
Detta gör ju att motorn drar tjuvluft denna vägen.
Frågan är om detta kan vara boven till hög CO-halt ?


Ja, och även en bov till ojämn tomgång. Tjuvluft via bromsservot leder till att den cylinder som är närmast vakuumslangens anslutning på insugningsröret får för mager bränsleblandning, lambdaregleringen fetar på blandningen lika mycket till alla cylindrar för att medelvärdet ska bli rätt och då har vi tre cylindrar som får något för fet blandning och levererar mycket CO och underskott på syre i avgaserna och en som fortfarande får för mager blandning och bidrar med fritt syre. Om dessutom katalysatorn har några år på nacken är det inte konstigt om den får svårt att ta hand om de avgaserna.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 17-05-02 11:04 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 952
Ort: Göteborg
Mycket intressant förklaring.
Förhoppningsvis är det bara en ny slang som behövs. Den har gått sönder precis i en 90-graders böj alldeles utanför bromsservoklockan. Först trodde jag att denna böj vad fixerad i servoklockan men på bilder jag hittat på skroten så verkar denna böj kunna bytas ut. Har i alla fall beställt en ny slang och böj som jag får imorgon.

https://www.bildelsbasen.se/?link=item& ... 2&sml=1&vc[0]=202127100&vcx=4933&pc[0]=105103100&post_id=18367527


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 17-05-04 06:40 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 952
Ort: Göteborg
Nu är slangen utbytt. Den var komplett med backventil och 90-graders böj för anslutning i bromsservot.
Bilen kördes igår helt utan felkoder.
Låta den gå några dagar och försöka få den att adaptera sig en smula innan jag försöker mig på ombesiktning.

En fråga, tror Ni det är idé att försöka hitta en bilverkstad som kan göra ett avgasprov och kanske t.o.m godkänna den (grönt ljus eller vad det kallas) istället för att bara sladda iväg till bilprovningen?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 17-05-04 11:51 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 588
Ort: Lyckeby Blekinge
Med lite tur så kanske man kan hitta en besiktingstation där man kan mäta värdena efter stägningsdags,
Det ska räcka med några mils varmkörning för att den ska adaptera in sig

:D

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 17-05-12 14:35 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 952
Ort: Göteborg
Det fanns ett litet hål i avgas flexslangen nedanför grenröret som idag byttes ut av verkstad.
Dem körde ett avgasprov efteråt, men dessa åtgärder har inte fixat CO halten vid förhöjd tomgång.
På tomgång är det inga problem.
Verkstadskillen tyckte att map sensorns utsignal pendlade "lite mer än vanligt" när motorn var avstängd. Den borde ju indikera ganska stadigt "1013 mBar", men pendlade mellan 1005-1024 ca.
MAP-sensorn är ju bytt för nåt år sedan så märkligt att den ska spöka redan.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 17-05-13 22:01 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4734
Ort: Sundsvall
Om utsignalen pendlar så är det nog inte fel på själva givaren, utan mer troligt att det är pendlingar i undertrycket i insugningsröret som syns.
Om det är snabba pendlingar, synkrona med motorvarvtalet, så skulle de kunna orsakas av t ex en otät insugningsventil, att ventilspelet är olika inställt på olika ventiler, eller av tjuvluft som påverkar en cylinder mer än de andra.
Är det långsammare "asynkrona" pendlingar så kan de kanske hänga ihop med att tomgångsregleringen är instabil av någon anledning. Kan förekomma om t ex tomgångsventilen/spjällservomotorn kärvar eller om motorn av någon anledning inte svarar på förväntat sätt när tomgångsregleringen vill ändra gaspådraget.

Jag skulle föreslå att du tar fram ett oscilloskop och tittar samtidigt på både MAP-signalen och andra tänkbart intressanta saker för att se samband. T ex någon triggpuls som är synkron med vevaxeln, ev analog styrsignal för tomgångsregleringen, signal från spjällägesgivare, signal från främre lambdasonden.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 17-05-14 05:32 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 588
Ort: Lyckeby Blekinge
Ett kompprov avslöjar evt. dålig ventil, med tanke på ett lambda på ca 1.02 och ett förhögt förhöjt co så kan katten vara på G

:(

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 17-05-15 08:35 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 952
Ort: Göteborg
Map sensorns utsignal pendlade alltså även med motorn avstängd, vilken den nog inte borde göra.
Ang. komp prov så gjorde jag det i helgen och det visade mellan 13-14kg på alla burkar.

Att lambdan låg på 1,02 antar jag beror på tjuvluften som sögs in via det trasiga flexröret.

En (under)tryckstyrd motor är väl inte så känslig för tjuvluft i insuget? "All luft som når insuget räknas" i motsats mot en motor med LMM.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 17-05-15 11:58 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 588
Ort: Lyckeby Blekinge
Jag gissar på att raggarknepet är tilllämpat "med lite tur kan en sup E85 för 50-100:- putsa till värderna" :D

Då är nästa steg om möjligt att testa MAP-sensorn, den matas med 5 volt på stift 1 och 3 (mät i kontaktstycket med tändningen på för att verifiera polaritet) utsignalen på stift 1 och 4 vid undertryck/tomgång är ca 1,1 Volt men utan undertryck/fullgas ca 4,1 volt

NTC-givare vid stift 1 och 2 på 2,2 kohm

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 102 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 22 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011