Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 03:53

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 29 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: VW Caddy laddningsproblem
InläggPostat: lör 17-01-14 18:49 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
Firmans Caddy 1.6 -06 (BSE motor) har uppenbarligen slutat ladda
Kördes för en vecka sedan helt utan problem, för att vid startförsök idag tänd laddlampa.

Min fråga är: Kan ett batteri vara så dåligt så det inte tar emot laddning ? (Underhållsfritt batteri)
Eller ska jag börja felsöka nåt annat, t.ex laddningsregulator ...

Tänkte plocka ur det imorgon och försöka ladda med Ctek laddare.

EDIT: Startmotorn gick knappt runt så batteriet var inte i bra kondition men tycker ändå att det borde ladda när motorn startade


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 17-01-15 10:09 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 596
Ort: Lyckeby Blekinge
Mät spänningen när spisen är igång, den bör ligga runt ca 13,5-14,5 Volt

vanligt fel är kolen som är slut samt evt. släpring
http://www.yourex.se/Article?Artnr=1124309999

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 17-01-15 11:26 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
Sitter inte detta integrerat med laddningsregulatorn ?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 17-01-15 14:09 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 596
Ort: Lyckeby Blekinge
man får mäta kolens bredd och höjd så man får rätt storlek på dessa

man måste skuva bort regulartorn för att se hur mycket det är kvar av dessa å då ser man skicket på släpringen
ta gära även måtten på lagrerna och lägg upp här

:D

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 17-01-15 19:08 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 596
Ort: Lyckeby Blekinge
http://www.ebay.co.uk/itm/272429803285

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 17-01-15 19:33 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
Uppskattar dina tips Biltema!
Det verkar som generatorn har en frihjulskoppling också? Kan den strula så generatorn inte laddar?

Jag ska plocka bort generatorn från bilen imorgon och ta ett par bilder

Kan detta vara nåt?
https://www.skruvat.se/Generatorregulator-P18949.aspx


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 17-01-15 19:56 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 596
Ort: Lyckeby Blekinge
Ett onödigt högt pris för delen hos skruvat

före allt annat så kolla om det är en Bosch eller Valeo generator

Köper man Bosch grejer och försöker montera dessa på en valeo-generator blir det kanska knöligt
:D

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 17-01-16 00:04 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Även originaldelar kan visa sig vara svåra att montera ibland. Nu skriver du att du skall ta ur generatorn. Det är bra för då har du underlättat betydligt för dig när du kan jobba med generatorn på ett bord eller bänk. Men när man skall sätta in den nya modulen kan det vara lite svårt med kolen. Dom skall ju upp som på en "tröskel" när man sätter in modulen. Många säger att en liten radiomejsel är bra att använda. Jag har dock lyckats väldigt bra med en tunn och lite böjlig plastbit. Det använder man som ett skohorn över släpringarnas trösklar. En pappbit/kartongbit går säkert bra också. Man får inte plats med fingrarna där inne.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 17-01-16 10:00 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
På en Valeo generator jag bytte regulator på så satt det en liten sprint som höll tillbaka kolen.
När regulatorn monterats så var det bara att dra ur sprinten så fjädrade kolen ut mot släpringen.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 17-01-16 14:16 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Om en generator har lyckats slita ut kolen så brukar släpringarna vara så repiga och nernötta att de kommer att slita ner de nya kolen snabbt. Så att bara byta kol är något man på sin höjd gör för att få laddningen att fungera de närmaste månaderna, vill man få generatorn driftsäker bör man så snart som möjligt svarva ner eller byta släpringarna också. Då är det lika bra att passa på att rengöra ordentligt och, om nödvändigt, byta kullager också.

Frihjulskopplingar är vanliga på generatorer till moderna VAG-bilar, och ställer också till med en hel del problem och kostnader. Men jag tror inte de hade börjat användas redan '06?

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 17-01-16 14:25 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
Det konstiga med detta är att det har inte varit det minsta problem med laddning innan.
Tidigare erfarenheter är att laddvarningslampan tänds till ibland då och då, när kolen börjar ta slut. Men inte alls så i detta fallet.

Bilen hade stått i en vecka utan att köras, den var märkbart "urladdad" men lyckades dra runt startmotorn och gå igång.

Jag misstänkte direkt att batteriet var problemet, kombination dålig laddning / kyla.

Igår plockade jag ur batteriet och laddade några timmar, till 13,2V , satte tillbaks och startade. Men laddlampan lyser fortfarande.

Lampan bör kunna tändas om batterispänningen är lägre än generatorns utspänning (och tvärtom)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 17-01-16 15:30 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 596
Ort: Lyckeby Blekinge
Frihjulet ska har kommit en bit innan 2006
man ska kunna ta bort det med hjälp av detta verktyg och passande bits:
http://www.ebay.com/itm/291859911141

tänd laddlampa tyder på generatorfel, hur många mil har kärran gått ??

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 17-01-16 15:34 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
13000 mil


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 17-01-16 15:43 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 596
Ort: Lyckeby Blekinge
Jag har varit med om att släpringen varit slut innan 7000mil på en 25 år agmma renault, men då har bilen körts väldigt lite under dom första 15 åren och batteriet har till stor del varit urladdat vid nästa körning, vilket innbär att laddströmmen blir större = Större ström genom kolen som då sliter mer på släpringen

bara att plocka i sär generatorn och överhala den
:D

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 17-01-16 17:54 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
Se bilder på generatorn:

http://forumbilder.se/G74T1/1
http://forumbilder.se/G74T1/2
http://forumbilder.se/G74T1/3
http://forumbilder.se/G74T1/4
http://forumbilder.se/G74T1/5

När jag plockade bort den från bilen så fick jag knacka lite med en gummiklubba på fästet för att kunna få loss den.
Efter detta kan jag inte längre vrida runt axeln på generatorn. Sitter helt kilad.

Och vi talar inte här om några stora krafter, endast för att få generatorn att "glida ur" fästet på motorn.
Är den förstörd tro?

Hur bör jag göra, leta upp nåt på skroten med okänt skick, lämna in den till nån för renovering?


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 29 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011