Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 11:24

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: sön 17-03-19 16:28 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
Alltid en konstant ström med bekymmer på bilparken vi äger :roll:

Frugans Polo har ett hastighetsberoende malade oljud mycket likt hjullager problem. Tycker mig känna det lite i ratten också marginellt.
Runt 65-70 km/h är det som värst.
Upptäckte lite läckage från växellådan där växelväljaren går in.
Det fanns olja kvar, men fyllde på lite extra.
Inga problem med att växla dock, inte trögt eller nåt.

Så min fråga är:

Finns det något sätt att kunna diagnostisera om det är ett hjullager eller om det är t.ex utgående axel / differential i växellådan ?

T.ex om jag lyfter bilen och snurrar på framhjulen, så borde jag vid hjullagerbekymmer känna någon vibration bara på ena sidan ?
Känns det på båda sidor, så borde växellådan vara problemet ?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 17-03-19 22:31 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Hjullagerljud brukar nästan alltid ändra sig om man kör slalom så att omväxlande det ena och det andra hjullagret avlastas. Man brukar också höra att ljudet ändras när man kör över ett långdraget tjälskott eller farthinder.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 17-03-25 17:48 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
Tack för tipset.

Oljudet förändrar sig vid slalomkörning, så det lutar åt hjullagret som tur är.
Får jag läsa på hur ett sådant bytes, aldrig gjort innan.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 17-03-26 09:11 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Enklare än så. Följande diagnos bygger på att missljudet hörs vid framdrivning med upphissad framvagn. Det är bra om ni är två som gör det här:

1. Hissa upp framvagnen med domkrafter e.d.
2. Sätt på motorn med växel i. Börja med 1:ans växel. Om du hör missljudet så kör på, annars får du växla upp.
3. Be den andra personen hålla still ena drivande hjulet. Det moment som genereras vid tomgång skall gå att hålla emot. Förändras missljudet?
4. Gör motsvarande övning på andra sidan.

Om missljudet försvinner kommer det uppenbarligen från hjulet som bromsades. Borde också låta värre på andra sidan som bör snurra fortare när du stoppar ena (just detta beror nog på differential dock).

Den här diagnosen fungerade för mig för att konstatera att det faktiskt var någonstans i min växellåda som ett missljud genererades, men jag fick iaf reda på sanningen, även om den var jobbig. Ett byte gjorde susen. SAAB och växellådor...


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 17-03-28 12:25 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
Det mesta lutar åt att det är hjullagret på höger sida då ljudet ökar i intensitet när jag svänger vänster.
Då till min fråga:

För mig som inte har press etc för att kunna byta endast lagret, är det då enklare att köpa ett nytt "nav" om jag förstått rätt ?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 17-03-28 13:50 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 596
Ort: Lyckeby Blekinge
På nyare modeller är det med nav, på äldre är det bara lagret

man ta bort spindeln från bilen, med hjälp av en en hylsa som hålls på plats med en genomgående bult som man slår bort navet med enhandslägga
en bit av lagret blir kvar på navet som man bankar ut en bit med en huggmejsel och sedan ta bort med en avdragare

själva lagret efter man tagit bort låsringen slår man ut med en stor hylsa som hålls på plats med en genomgående bult

det nya lagret slår man i med hjälp av en träbit ,smörj med lite fett tex. drivknutsfett så det glider i lite lättare, den sista biten tar man med hjälp av den gamla lagerringen

dra i navet med en genomgående kraftig bult och mutter

:)

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 17-03-28 18:17 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Eller också tar man loss hjulspindeln eller hela fjäderbenet och tar med det tillsammans med en påse fikabröd till någon som har en press.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 17-03-29 07:56 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
torbjorn skrev:
Eller också tar man loss hjulspindeln eller hela fjäderbenet och tar med det tillsammans med en påse fikabröd till någon som har en press.


Bra idé, för baka kan jag ju :)


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011