Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 11:25

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
InläggPostat: fre 17-08-11 21:02 
Offline

Blev medlem: tis 11-12-20 22:00
Inlägg: 104
Ursäkta
0,5 mm elektrodavstånd.

_________________
940 med b200(Ltt) . Planad 4,5 mm, ca 1:13 i komp. Ställbar BTR.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 17-08-12 09:55 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Har du kollat att den tändmodul som sitter där är av originaltyp (alltså inte piratdel) och att både jordning och spänningsmatning till tändmodulen samt spänningsmatning till tändspolen är i ordning?

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 17-09-21 14:54 
Offline

Blev medlem: tis 11-12-20 22:00
Inlägg: 104
Tändmodulen och allt annat är orginal.
Det konstigaste är att den hackar mellan 3000 och 3200rpm. Över och under går den bra. Turbotrycket är som högst vid ca 2500 till 3200rpm, så det kan vara knacksensorn som bryter tändningen. Bränslet, som går vidare genom systemet, förbränns ibland med ett poff därbak: men bryter knacksensorn både tändning och bränsle?

_________________
940 med b200(Ltt) . Planad 4,5 mm, ca 1:13 i komp. Ställbar BTR.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 17-09-21 16:00 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Knackregleringen kan aldrig bryta tändningen, den ställer bara tändningen senare för att förebygga knackning.

Förresten, en idé ... 3200 varv/min är väl ungefär hälften av motorns maxvarvtal. Kan det vara något problem - oren puls, dubbelpuls eller liknande - på någon triggsignal, som får varvtalsstoppet att gå in vid halva tilltänkta varvtalet?
Det kan ju hända mycket märkligheter i gamla Volvokabelstammar pga söndervittrad ledarisolering inne i kabelstammarna, överledning mellan olika signaler som egentligen inte har med varandra att göra mm. De kabelstammar som har utsatts länge för värme, olja och bensinångor, t ex på vänster sida av motorblocket, brukar vara svårast utsatta.

En annan möjlighet är t ex dåliga jordpunkter någonstans, som får störningar från tändspole eller tändmodul att störa resten av motorstyrsystemet.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 17-09-26 11:53 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
Låna ett oscilloscope (batteri drivet eller via en växelriktare från 12V) och låt en kompis stirra på insprutnings durationen till spridarna (en av dem) och försök att logga vad som händer vid 3200 rpm.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011