Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 12:21

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: tor 17-06-01 18:20 
Offline

Blev medlem: tis 11-12-20 22:00
Inlägg: 104
Motorn är en b230 med komp 13:1. Laddar turbon 1.2 bar men hackar betydligt tidigare runt 0.7 bar. Har ställt upp bränsletrycket till ca 6 bar (originalspridare) men hackar ändå. Nytt bränslefilter och starkare soppapump från biltema.
Kan hackningarna bero på att gnistan inte slår igenom?
Eller att soppapump eller filter inte klarar flödet?
Eller att datorn sänker tändningen pga knackning (original sprut och tändning)
Några teorier?

_________________
940 med b200(Ltt) . Planad 4,5 mm, ca 1:13 i komp. Ställbar BTR.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 17-06-01 18:48 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Kan mycket väl vara att tändspänningen inte räcker till eller att det blir överslag någon annanstans i tändsystemet.

Kolla att allt ser bra ut i fördelaren - inga kolränder eller spår av överslag i rotor eller fördelarlock. Rengör sakerna noga. Ohmmät tändkablarna och avstörningsmotståndet i fördelarrotorn och byt saker som verkar glappa eller har avbrott.
Kolla att tändspole och tändmodul verkligen är av originaltyp och hör ihop med varandra. Se i synnerhet upp för pirattändmoduler!
Kolla att jordningen till tändmodulen samt strömförsörjningen till tändspolen är i ordning. Det är ju vanligt med glapp och spänningsfall i tändningslåset.
På en del Volvo (i synnerhet 240 med LH 2.2 men jag tror det kan förekomma på enstaka exemplar med LH 2.4 samt 740 också) matas insprutningskabelstammen via en hängsäkring som sitter väl gömd bakom batteriet. Ofta ärgar den säkringshållaren sönder med tiden, och det kan ställa till märkliga problem.
På 740 bör man plocka isär pumprelät och bättra på ev dåliga lödningar om man misstänker problem där.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 17-06-01 20:04 
Offline

Blev medlem: tis 11-12-20 22:00
Inlägg: 104
Det blir nya tänddelar: Bosch. Få se om det hjälper.

_________________
940 med b200(Ltt) . Planad 4,5 mm, ca 1:13 i komp. Ställbar BTR.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 17-06-02 14:38 
Offline

Blev medlem: tis 11-12-20 22:00
Inlägg: 104
När turbon laddar ordentligt samtidigt som motorn hackar rejält så sjunker lambdamätaren i bott, så den får inte i sig tillräckligt med bränsle, trots 6 bar.
Vilka spridare rekommenderas till E85 och 1,4 bar ladd?

Kan konstatera att när den väl fått bränsle så går den av bara s-t-n... :D

_________________
940 med b200(Ltt) . Planad 4,5 mm, ca 1:13 i komp. Ställbar BTR.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 17-06-03 08:46 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Beror inte lambdafelvisningen snarare på att det kommer ut mycket oförbrända saker blandade med fritt syre då motorn misständer, än på att bränsleblandningen verkligen är för mager?

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 17-06-04 16:46 
Offline

Blev medlem: tis 11-12-20 22:00
Inlägg: 104
@torbjorn:
Så du menar att originalspridarna på 337ml /min räcker för E85 och 1,2 bar?
Man behöver iofs inte feta upp blandningen på E85 utan det räcker med lambdareglerat.

_________________
940 med b200(Ltt) . Planad 4,5 mm, ca 1:13 i komp. Ställbar BTR.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 17-06-07 05:36 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Har du någon indikation på att motorstyrsystemet når 100 % öppningstid hos spridarna?

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 17-06-08 17:42 
Offline

Blev medlem: tis 11-12-20 22:00
Inlägg: 104
Fördelarlocket var sprucket och utslitet. Ett nytt gjorde det bättre men den hackar ändå ibland.

_________________
940 med b200(Ltt) . Planad 4,5 mm, ca 1:13 i komp. Ställbar BTR.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 17-06-10 11:08 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Har du ohmmätt avstörningsmotståndet i fördelarrotorn och kollat noga att det inte finns någon spricka så att det kan slå över in till axeln?

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 17-08-01 13:52 
Offline

Blev medlem: tis 11-12-20 22:00
Inlägg: 104
Bytt till Biltemas högeffektständspole men motorn hackar vid belastning under 3500rpm. Vid högre varv så går den fint.
???

_________________
940 med b200(Ltt) . Planad 4,5 mm, ca 1:13 i komp. Ställbar BTR.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 17-08-01 16:56 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Använd INTE en Biltematändspole till ett brytarlöst tändsystem. Den är avsedd för tändsystem med brytare och har för hög resistans, troligen också för hög induktans i primärlindningen för det tändsystem som sitter på 940:n.
Resultatet blir att tändmodulen aldrig får tillfälle att strömbegränsa, sluttransistorn är hårt bottnad då det är dags att bryta strömmen för att ge gnista, en bottnad transistor bryter långsamt så då blir också gnistan försenad. När tändmodulen går med bottnad sluttransistor så kan den också ge störningar "bakvägen" som påverkar resten av tändsystemet, det kan vara det som orsakar dina nuvarande hackningar.
En annan nackdel med att använda fel sorts tändspole är att den säkerligen ger svagare gnista än originaltändspolen dels vid låg matningsspänning (t ex vid kallstart eller om man har spänningsfall i tändningslåset) och dels vid höga varvtal.

Sätt dit en fungerande tändspole av originaltyp istället (kolla Bosch-numret mot Volvos specifikationshäften eller en tändspole som du vet är orörd på en liknande bil), och se också till att tändmodulen är av originaltyp och att allt är i ordning när det gäller spänningsmatning till tändspole och tändmodul samt jordning av tändmodulen.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 17-08-02 15:40 
Offline

Blev medlem: tis 11-12-20 22:00
Inlägg: 104
Bytt tillbaka till orginaltändspolen.
Men då sköt tändkabeln mot chassit/jord.
Jag antar att jag får minska avståndet mellan elektroderna på tändstiftena.

_________________
940 med b200(Ltt) . Planad 4,5 mm, ca 1:13 i komp. Ställbar BTR.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 17-08-02 21:56 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Jag har varit med om att det har slagit över längs bakeliten på gamla Boschtändspolar, speciellt om den är matt och söndervittrad efter många motortvättar med starka avfettningsmedel. Det brukar bli bättre om man ser till att ha en ny och fräsch gummikåpa som verkligen sluter tätt mot tändkabeln och halsen på tändspolen.

Man kan också rengöra och avfetta bakeliten på tändspolen MYCKET grundligt (tvätta rent på garagevis först, kör sedan tändspolen i diskmaskin), torka den i ugn vid 80-100 grader i flera timmar för att driva ut fukt ur porerna i bakeliten och klarlacka.

Om det slår över genom gummiisoleringen på en tändkabel så är nog den tändkabeln skadad på något sätt och bör bytas.
Du kan också passa på att ohmmäta alla tändkablar och kolla att det inte är avbrott i någon av dem.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 17-08-11 15:20 
Offline

Blev medlem: tis 11-12-20 22:00
Inlägg: 104
Jag har nya tändkablar inkl den som gick sönder.
5 mm elektrodavstånd ,vilket gör den svårstartad. Kanske den hackar något mindre.
Motorn hackar innan 3200rpm vid full belastning och +1,2 bar.
Testat flera olika tändspolar inkl biltemas högeffektständspole. Samma resultat.
Kan det vara så att flamfronten går för snabbt vid hög belastning?

_________________
940 med b200(Ltt) . Planad 4,5 mm, ca 1:13 i komp. Ställbar BTR.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 17-08-11 18:41 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1244
Ort: Nyköping
Stämmer det att du har 5 mm elektrodavstånd? Låter alldeles för mycket.

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011