Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 10:03

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tor 18-02-08 12:38 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1118
Ort: Närke
Två av mina arbetskamrater har fått stopp på sina diesel-bilar i Nora-trakten och det talas om att den kan ha varit vatten i dieseln.

Om de har fått stopp/driftstörningar pga vatten, behöver man något som kan lösa upp den, och min fråga till motor-experterna är: Hur fixar man det?

Min tanke var att slå i 5 liter E85 i en tank med diesel. Den lilla mängden bensin borde inte påverka, och etanolen borde lösa upp vattnet. Men en sökning på Google fick jag se kommentarer att E85 inte löser sig i diesel, men stämmer det?

Om man byter ut E85 mot någon liter rapsolja skulle kanske fungera för en förkammardiesel, men knappast en Common-rail?

Kan man slänga i några liter ED96?

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 18-02-08 22:41 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Ingenting etanolbaserat blandar sig med diesel. Vill man ha något som blandar sig med både vatten och diesel, får man nog snegla på tyngre alkoholer (isopropanol, butanol, diverse glykoler). Eller också får man ta något emulgeringsmedel till hjälp (handdiskmedel, allrengöring, lacknaftabaserad kallavfettning etc).

Vanligtvis är bränslefiltret på en dieselbil gjort som vattenavskiljare. Ett enkelt sätt att lösa problemet utan att hälla i tillsatser som kanske ger nya spännande problem, kan vara att ta in bilen i varmgarage ett par dygn så att alla isproppar säkert har tinat, och sedan (fortfarande i plusgrader) köra motorn, eller åtminstone matarpumpar mm, så länge att allt vatten säkert har samlat sig i bränslefiltret. Därefter tappar man av det, det brukar alltid finnas en dräneringskran eller -plugg på filtret. Skulle det vara extremt stora mängder vatten kanske man måste tappa av flera gånger.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 18-02-14 12:21 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1118
Ort: Närke
Isopropanol har vi på jobbet, så det skulle kanske fungera att plocka ut några deciliter...

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 18-02-14 15:39 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Behöver du mera så finns det att köpa isopropanol på t.ex Kjell & Co. En liter kostar runt 140 kr. Men se upp, det finns utspädd isopropanol också. Se till att du får 100-procentig.

Jag har ju varit pensionär i tio år nu, men när jag jobbade hade jag hand om pumpar och generatorer m.m m.m. Vi hade värmeaggregat som drevs med diesel. Det var egentligen en Ebersprächer luftvärmare som var inbyggd i en låda där den värmde luften i kabelskarvtält och kabelbrunnar. Det förekom att det blev vattenskvätt i dunkar och annat när det hanterades ute i fält. Då fanns det en sorts dieselns motsvarighet till bensinens K-sprit. Dessvärre har jag glömt bort vad den hette, men den fungerade. Det fanns på större bensinstationer.
Nu är det väl kanske inte jämförbart med diesel i en modern bilmotor och diesel i en Ebersprächer? I en motor är det högt tryck och otroligt små spridarmunstycken. I en värmare är det väl lågtryck och nästan självflöde (?)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 18-02-14 22:30 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
På OKQ8 kan man köpa isopropanol i enlitersflaskor som "frysskydd för tryckluftbromsar". Jag är osäker på om den är helt ren eller om den är lite lätt oljeblandad, den duger bra för elektronikrengöring i alla fall. För några år sedan kostade den ca 60 kr för en flaska.

En del värmare av Eberspächertyp har ett övertryck på kanske någon tiondels bar från pumpen och ett litet munstycke som det lätt blir stopp i. Andra låter bränslet rinna ut genom en öppen rörände och fukta en s k förångningsskiva (porös keramik), på vars andra sida förbränningen sker.
Villaoljebrännare har jag för mig arbetar med bränsletryck på 2-3 bar.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011