Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 16:51

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: ons 18-08-29 10:36 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Olja från unika blomman kan smörja din bilmotor
2018-08-29 09:26
John Edgren. Ny teknik.

Forskarna upptäckte att blommans fettsyror har helt unika egenskaper. Nu anser de att oljan från raps-kusinen kan ersätta fossila- och syntetiska motoroljor.

Läs mer: https://www.nyteknik.se/innovation/olja ... or-6927860


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 18-08-29 15:26 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Artikeln verkar inte vara skriven av någon särskilt kunnig person, med tanke på påståendet "Medan ricinolja inte fungerar i en förbränningsmotor så klarar de nya oljorna jobbet väl." .
Som bekant har ju ricinolja används för kolvmotorer i flygsammanhang sedan urminnes tider, både för fullskala och modellflyg. För metanoldrivna motorer i motorsportsammanhang (t ex isracingmotorcyklar) använder man också ricinolja. Och jag tror att många av de tvåtaktsoljor som är kompatibla med E85, bygger på ricinolja.

Så man bör nog ta hela artikeln med en rejäl nypa salt, och försöka snoka fram information som inte har filtrerats via pressavdelningar och journalister, om man vill få klart för sig vad upptäckten egentligen går för.

Ny Teknik är tyvärr inte någon särskilt värdig arvtagare till gamla Teknisk Tidskrift.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 18-08-29 17:46 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Jag håller med dig Torbjörn. Jag tänkte direkt på Speedway, där isracing är en vinterupplaga. I min ungdom bodde jag i en förort till Göteborg. Där fanns en speedwaybana. Varje torsdag under vår och höst var det träningskörning och det var inget inträde på dom övningsdagarna! Alltså gratis. Tävlingar hölls vanligtvis på veckohelgerna. 1958 invigdes Nya Ullevi i Göteborg. Då var det slut med gratis speedway på torsdagarna.
Nu var jag ingen freak på detta, men jag har känt doften av bränd metanol och ricinolja ett antal gånger.
Man kör nog inte speedway på Nya Ullevi längre, har jag för mig och jag bor inte kvar på trakten längre.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011