Den stora fördelen med common rail jämfört med en gammaldags rad- eller fördelardieselpump, är just att den arbetar med mycket högre tryck, så att bränslet kan finfördelas bättre i spridaren. Det gör dels att antändningen sker snabbare när insprutningen har börjat och man slipper den s k tändfördröjningen, som orsakar "dieselknack" och onödigt höga NOx-utsläpp, dels ökar det chansen att förbränningen sker någotsånär fullständigt med låga HC- och partikelhalter i avgaserna. En annan fördel med common rail-tekniken är bättre möjligheter att styra tidpunkten för insprutningens början och slut efter motorns driftförhållanden, i vissa fall t o m individuellt för varje cylinder. Och en tredje fördel är att systemet med dagens teknik nog blir billigare i tillverkning än t ex en fördelarpump, inte minst för att man slipper alla inställningar som förr måste göras i samband med slutmonteringen på motorfabriken.
_________________ Att mäta är att veta
|