Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-04-18 03:53

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 65 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-05-09 19:57 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
Tändkablarna byttes samtidigt som fördelarlocket. Ja, även dessa var Biltema..men som sagt, det blev ingen skillnad på motorgången efter bytet. Får väl försöka hitta en tändmodul/tändspole (samma enhet) på skroten. En ny kostar över 2500kr. :(
Eller är det så jävligt att byte av tändkablar, fördelarlock och rotor till original skulle kunna göra underverk?

En sak jag glömde nämna är att på tomgång skakar motorn ganska mycket. Känns som någon form av obalans...kanske blir så om en cyl tänder "dåligt"??

Men skulle inte detta märkas vid avgastest hos SBP? Där går den igenom utan problem.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Ojämn gång
InläggPostat: ons 07-05-09 20:13 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Skakningar och vibrationer kan ju bero på dåliga gummikuddar. Om man inte hör att den går på tre cylindrar, men ändå vibrerar, så skall man nog kolla gummikuddarna.

Ett litet beskrivande sidospår, men ett exempel på dåliga gummikuddar.
En bekant hade en Golf, där avgassystemet blev förstört. Han bytte till ett helt nytt. Även det gick sönder efter några dagar. Efter mycket felsökande och hopplösa försök kom han på att det var gummikuddarna som var slut. Han bytte dom och fick ett hållbart avgassystem!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-05-09 21:45 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Databoxen skrev:
Tändkablarna byttes samtidigt som fördelarlocket. Ja, även dessa var Biltema..men som sagt, det blev ingen skillnad på motorgången efter bytet. Får väl försöka hitta en tändmodul/tändspole (samma enhet) på skroten. En ny kostar över 2500kr. :(


Är det en sån här Bendix-enhet, en ganska kantig gjuten aluminiumsak med en "transformatorliknande" tändspole ovanpå ?
Ta i så fall loss tändspolen och kolla att det är bra kontakt mellan stiften på den och kontaktfjädrarna i tändmodulen. Om det finns en stor kondensator (tror det är en elektrolytkondensator på 470 uF eller något sånt) ansluten till ett flatstift i närheten av en av tändmodulens kontakter, så kolla att den är i bra skick.
När det gäller tändspolen så går det ju att ohmmäta den för att förvissa sig om att det inte är avbrott i högspänningslindningen. Man kan vänta sig 5-10 kohm, det exakta resistansvärdet spelar ingen större roll bara det är stabilt. Primärlindningen har bara någon enstaka ohm, alltså egentligen för lågt för att mäta med en vanlig multimeter.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-05-10 05:13 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
Ja, den ser ut som du beskriver, Torbjörn. Mätte högspänningslindningen tidigare, var då runt 6kOhm, vilket stämmer bra med Haynes-bokens värde dessutom. Jag visste inte att man kunde ta isär tändmodulen från spolen, så detta är något som skall undersökas redan i eftermiddag.
Kondensatorn skall även den kollas upp. Mycket intressant.

Vill även nämna är jag är ytterst tacksam för alla inlägg och tips ni tar Er tid med! :D


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-05-10 08:30 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Databoxen skrev:
Ja, den ser ut som du beskriver, Torbjörn. Mätte högspänningslindningen tidigare, var då runt 6kOhm, vilket stämmer bra med Haynes-bokens värde dessutom.


Rätt resistens i secundär lindningen är dock ingen garanti att tändspolan fortfarande är ok. När tändspolan väl har "slagit igenom" internt så kan motståndet vara oförändrat men den klarar inte längre av att ge samma högspänning pga att isoleringen har blivt bortbränt och gnistan nu lätt hopper över på samma ställe igen vid en lägre spänning än den som behövs vid tändstiften när motorn segdrar.

De är ett ganska lömskt fel eftersom man bara kan upptäcka det när man testar hur långa gnistor tändspolan kan allstra.

/Aryan


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-05-10 13:01 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Jo, men det är ändå sällsynt på biltändspolar nuförtiden.
Man råkar fortfarande på den sortens fel (kortslutna varv) på tändspolar som sitter fastskruvade direkt på ett motorblock och utsätts för kraftiga vibrationer (t ex på utombordsmotorer eller snöskotrar), men knappast i en bil där tändspolen sitter på ett relativt lugnt ställe i motorrummet.
Det har också blivit bättre sedan man gick över till att gjuta in tändspolar i plast i stället för att fylla dem med olja eller någon beckliknande massa.

Ett annat sätt att upptäcka denna sorts fel är att mäta induktans och förlustfaktor (D-värde eller Q-värde) hos tändspolen - om man nu har förmånen att ha tillgång till sådan
mätutrustning.
Då har man möjlighet att upptäcka tendenser till den typen av fel långt innan de börjar påverka tändspänningen på allvar.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-05-10 21:25 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
Kollade tändspolen / modulen ikväll.. (fabrikat Motorola)
Gjorde rent anslutningsblecken mellan modulen och primärlindningen på tändspolen, det låg en hel del skräp på dessa.
Kontrollmätte kondingen, som var på 220uF (mätte 226uF), dock kunde inte ESR mätas med instrumentet)
Kan man köra utan denna konding utan att knäcka något? Bara för o testa om den påverkar negativt. Den är väl bara ett störningsfilter för matningen till tändspolen?
Dock efter en grundlig rengöring kändes inte motorn bättre.
T.o.m på tomgång kan man höra ljudet som påminner av 3-cyl. gång.
Skall byta tändstiften igen för att utesluta ett felaktigt stift.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-05-10 22:45 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Ja, kondensatorn verkar ju vara ansluten mellan tändspolens matning och jord. Jag skulle bli ytterst förvånad om något går sönder för att man kör utan den.

Ett gammalt knep för att felsöka tändsystem är förresten att lyssna på mellanvåg (AM) på bilradion. Då hör man ju alltid tändstörningar. Om nu vart fjärde störningsknäpp skulle t ex saknas eller vara starkare än de andra så kan det ju ge en ledtråd om vad det är för slags fel.
Om det inte blir någon störning alls så tyder det på att det inte blir någon gnista över huvud taget - antingen kortslutning/överledning till jord i tändkretsen för en viss cylinder eller ett så stort avbrott att spänningen inte räcker för att ge överslag.
Om de avvikande knäpparna är starkare än de andra så tyder det på en gnista någonstans där energin sprider sig effektivt ut i luften - alltså exempelvis i fördelarlocket eller någonstans i nån tändkabel.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-05-11 06:56 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
torbjorn skrev:
Ett gammalt knep för att felsöka tändsystem är förresten att lyssna på mellanvåg (AM)


Smart!

/Aryan


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Felsökning, mera tips
InläggPostat: fre 07-05-11 07:29 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Ett enkelt och billigt felsökningsinstrument, till eventuell utebliven tändgnista, finns på bl.a. Biltema:
Tändningsprovare
Kontrollerar tändningsgnistan utan att demontering av tändstiftet behövs. Ansluts mellan tändstift och tändkabel.

Art nr Pris Antal
15-142 29,90 kr

Man får flytta den till varje stift och behöver bara lossa tändkabeln däremellan. Den säger om det finns gnista eller inte, men inget om stiftets kondition.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-05-11 08:48 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
aryan skrev:
torbjorn skrev:
Ett gammalt knep för att felsöka tändsystem är förresten att lyssna på mellanvåg (AM)


Smart!

/Aryan


:D Är det därför som radiotillverkarna fortfarande envisas med att göra apparater som kan ta emot AM?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-05-11 12:26 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
karlmb skrev:
aryan skrev:
torbjorn skrev:
Ett gammalt knep för att felsöka tändsystem är förresten att lyssna på mellanvåg (AM)


Smart!

/Aryan


:D Är det därför som radiotillverkarna fortfarande envisas med att göra apparater som kan ta emot AM?


Utomlands lyssnar man betydligt mer på AM än här i Sverige. I all synnerhet gäller detta USA, där lokalstationer med låg effekt (motsvarande vår närradio men mer eller mindre kommersiella) gärna sänder på AM eftersom formaliteterna för sändningstillstånd mm är betydligt enklare än för FM. I och med att AM i sig har rätt begränsad ljudkvalitet så klarar man sig med billig studioutrustning utan risk att lyssnarna klagar.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-05-11 16:21 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
torbjorn skrev:
karlmb skrev:
aryan skrev:
torbjorn skrev:
Ett gammalt knep för att felsöka tändsystem är förresten att lyssna på mellanvåg (AM)


Smart!

/Aryan


:D Är det därför som radiotillverkarna fortfarande envisas med att göra apparater som kan ta emot AM?


Utomlands lyssnar man betydligt mer på AM än här i Sverige. I all synnerhet gäller detta USA, där lokalstationer med låg effekt (motsvarande vår närradio men mer eller mindre kommersiella) gärna sänder på AM eftersom formaliteterna för sändningstillstånd mm är betydligt enklare än för FM. I och med att AM i sig har rätt begränsad ljudkvalitet så klarar man sig med billig studioutrustning utan risk att lyssnarna klagar.


Jo, jag vet. Men ändå, bra metod för oss som håller på med motorer.. :lol:

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-05-14 16:59 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
Kom o tänka på en sak... För ca 1år sedan var jag tvungen att byta laddningsregulatorn för den reglerade batterispänningen till över 16 volt.
Detta resulterade i att bilen plötsligt kunde dö (troligen ett överspänningsskydd i styrmodulen) och strålkastarna flämtade.
Finns det någon chans att detta skadat tändmodulen / tändspolen. Kanske orsakat ett överslag i tändspolen som nu ser till att tändspänningen blir för låg.

Testat att lyssna på AM men radiostörningarna dränker tändstörningarna.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 65 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011