Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-04-19 20:53

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 48 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-12-14 15:59 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
aryan skrev:
Vad tror ni annars om Natriumhydroxid / kaustik soda som diskmaskinsrens? Om det inte syror råder bot på anhoppningarna så borde en stark alkaliskt medel kanske hjälpa? Inte samtidigt med citronsyra eller ättika förstås.

/Aryan


Nej, vanligt maskindiskmedel är ju så kraftigt alkaliskt att de avlagringar som det inte klarar att lösa, de klarar nog inte NaOH heller av.

_________________
Att mäta är att veta


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-12-14 16:02 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Chaan skrev:
aryan skrev:
Chaan skrev:
Ok. Ändå finns det inbyggd saltbehållare..


Ja de behövs egentligen mest i andra länder på kontinenten med mkt hårdare vatten.

/Aryan


Men det blir avlagringar?


Nja kalkavlagringar tror jag inte att det blir mkt, lite kalkfläckar på insidan kanske, och på värmeelementet kan det kanske bli något.

Den mesta avlagring skulle jag tro är en blandning av matrester och sediment av zeolit (=lera som numera används isf fosfater för att hålla fett i emulgering med vatten).

Riskorn eller pastabitar mm kan sätta igen små håll som sitter i armerna och är jobbigt att få bort om man inte kan öppna / dela armerna och det värsta som kan inträffa är att de trånga kanaler till trycksensorerna som känner av hur mkt vatten det är i maskinen sätts igen, då tar den antingen för mkt eller för lite vatten i maskinen och då blir det inte rent eller den rinner över.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-12-14 16:33 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Chaan skrev:
Jag vill inte att det nya parkettgolvet ska gå åt skogen.


Har du en sån där diskmaskinsunderlägg så att du iaf ser vatten direkt om det läcker?

Chaan skrev:
Men de här kanalerna - de rensas inte av att köra en diskmaskinsrens eller hur?


Ibland kanske det går och ibland inte. Säkrast är det att ta isärr den och blåsa igenom slangarna från trycksensorn(a).

Chaan skrev:
Diskmaskinen jag har nu var körd på Stockholms Vatten och det var i princip "helkalkat" hehe. Dvs hela insidan av luckan var kalkbelagd - inte tjockt, men vitt. Och värmelementet - på detta gick det inte ens bort allt kalk. Säkert var det inte så mycket avlagringar att det hindrade funktionen i diskmakinen (som e försäljningsargumentet för de där rens-satserna) - men ofräscht.


Sthlms vatten är faktiskt väldigt mjukt, jag tror beläggningen kan bero på diskmedlet.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-12-14 17:13 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
De där kanalerna är ibland omöjliga att rensa..
En EH DI-830 har en avancerad "labyrintlåda" kopplad före pressostaten som skall känna vattennivån.
Den går ej att ta isär och har en tendens att sättas igen med de nivåproblem ni nämner. Man kan försöka rensa den med ståltråd etc och skölja i kraftigt vattenflödet etc men till slut måste den bytas ut har vi kommit på.
På Electrolux service fattar de inte varför de säljer så många nya såna "labyrinter".
Felkonstruktion enligt mig (svärföräldrarna har en likadan maskin med samma problemen (men annat vatten o diskmedel) men maskinen är ju gammal...
J-t irriterande att behöva meka med sån skit regelbundet :evil:
Kanske det finns ett diskmedel som inte ger de här avlagringarna...

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-12-14 17:22 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Chaan skrev:
aryan skrev:
Chaan skrev:
Jag vill inte att det nya parkettgolvet ska gå åt skogen.


Har du en sån där diskmaskinsunderlägg så att du iaf ser vatten direkt om det läcker?


Om jag e hemma så ser jag..


Inte köra den när du inte är hemma då ;-)

Chaan skrev:
aryan skrev:

Chaan skrev:
Men de här kanalerna - de rensas inte av att köra en diskmaskinsrens eller hur?


Ibland kanske det går och ibland inte. Säkrast är det att ta isärr den och blåsa igenom slangarna från trycksensorn(a).
/Aryan


Där går jag bet. Det här e den enda reglerutrustning jag ser.

Bild


Leta efter nått sånt här:
BildBildBild

Ta loss slangen och blås på slangen för att känna om det är fritt.

Chaan skrev:
aryan skrev:

Sthlms vatten är faktiskt väldigt mjukt, jag tror beläggningen kan bero på diskmedlet.

/Aryan


Jaså. När jag kollade senast (8 år sedan) så var det medelhårt?


Med internationella mått mätt är det mjukt och behövs ingen salt för svenska förhållanden är det kanske medelhård?

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-12-14 17:33 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
karlmb skrev:
På Electrolux service fattar de inte varför de säljer så många nya såna "labyrinter".
Felkonstruktion enligt mig (svärföräldrarna har en likadan maskin med samma problemen (men annat vatten o diskmedel) men maskinen är ju gammal...
J-t irriterande att behöva meka med sån skit regelbundet :evil:
Kanske det finns ett diskmedel som inte ger de här avlagringarna...


Det är inte felkonstruktion utan fabrikantens målsätning att de inte ska hålla längre än ca 10 år och sedan börja krångla. Har man inte köpt nytt tidigare så blir det dags att göra de då...

Allra helst vill tillverkaren att allting då är utsliten samtidigt men det har man inte lyckats med ännu utan att fa en massa dyra garanti reparationer..

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-12-15 18:04 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
aryan skrev:
karlmb skrev:
På Electrolux service fattar de inte varför de säljer så många nya såna "labyrinter".
Felkonstruktion enligt mig (svärföräldrarna har en likadan maskin med samma problemen (men annat vatten o diskmedel) men maskinen är ju gammal...
J-t irriterande att behöva meka med sån skit regelbundet :evil:
Kanske det finns ett diskmedel som inte ger de här avlagringarna...


Det är inte felkonstruktion utan fabrikantens målsätning att de inte ska hålla längre än ca 10 år och sedan börja krångla. Har man inte köpt nytt tidigare så blir det dags att göra de då...

Allra helst vill tillverkaren att allting då är utsliten samtidigt men det har man inte lyckats med ännu utan att fa en massa dyra garanti reparationer..

/Aryan


NJa, första gången detta hända var de bar 2-3 år gammal, troligen har redan en del bytts första gången på garantin.
Inget annat krånglar utan detta verkar vara enda akilleshälen.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-12-15 18:07 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Lind skrev:
I Sthlm ligger vattnets hårdhet på ca 5 dH. Jag mätte tom upp det för ett par år sedan. Där behövs i allmänhet inte avhärdningssalt. Och dosering av disk- och tvättmedel enl lägsta doseringen på paketet räcker.

Här i Norberg har jag mätt upp 6 dH. Alltså ingen större skillnad. Men här är det alltid vita slöjor på handfatsbandare/duschblandare och på det rostfria i diskmaskiner utan avhärdare hemma. Helt klart finns det en faktor till. Jag skulle beskriva det som hur lätt kalken löser ut. Här gör den det och det är nödvändigt att fylla avhärdaren i diskmaskinen med salt. Det är ingen jättekostanad heller. Enklaste grovsalt utan jod kostar runt 20:-/år. Om jag använder avhärdningssalt så kan dosering av diskmedel doseras enligt mjukt vatten. Det går allltså att dra ner på diskmedlet om man använder avhärdningssalt i diskmaskinen.


Jag har hört 2 saker om den där avhäradren.
1. Diskmedelseffekten blir bättre, ävne om man har mjukt vatten
2. Man skall ha salt i en maskin med avhäradre, annars kan man "förstöra" den.
Kanske det senare vi gjort då vi slarvat med saltet.
Men det låter långsökt.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-12-15 18:17 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
http://eshop.euras.com/detailsseite.asp ... ogin=28084

Detta är den detalj som blir igensatt i DI830-3..
Tydligen även en AEG-detalj.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 48 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011