PRIUS skrev:
Min fråga, tas det hänsyn till uppgifter som den här när man mäter etanolens klimatpåverkan? Från den här sidan :http://miljoaktuellt.idg.se//2.1845/1.128085
Globalt bildas cirka 26 gigaton CO2 årligen genom mänsklig verksamhet (förbränning, ändrad markanvändning). Av detta stannar cirka tolv gigaton i atmosfären och ökar på atmosfärens CO2-halt. En relativt liten, men ändå viktig del, 1,8 gigaton, tas upp av norra halvklotets skogar. Resten tas upp av havet eller på annat sätt. Även om skog globalt sett är en kolsänka ska man inte överskatta dess roll.
Den senaste tidens forskning inom detta område pekar tämligen klart på att:
1. Äldre skog, exempelvis fjällnära skog eller annan naturskog, är nära balans mellan upptag och avgivande av CO2. Tidigare antog man detta på goda teoretiska grunder. Idag har mätningar i olika äldre skogsekosystem bekräftat detta.
2. Hyggen producerar långt mer CO2 än de tar upp. Marken avger CO2 och den glesa markvegetationen förmår inte kompensera för detta. Markrespirationen (avgivandet av CO2) stiger alltid efter upptagandet av ett hygge. Detta beror på att marktemperaturen ökar.
3. Även ungskogar producerar långt mer CO2 än de tar upp. Ungskogens växtbiomassa är alltför liten för att genom sin fotosyntes (CO2-upptag) kompensera för markandningens produktion av CO2.
4. Det är först när skogens krontak sluter sig som man kan förvänta sig att hela systemet tar upp mer CO2 än det ger ifrån sig.
Detta har jag inte hört talas om, men stämmer det att marken släpper ifrån sig
så mycket koldioxid är det bara ännu ett argument mot fossila drivmedel.
Fossilister kräver ofta att man ska ta med utsläpp genom hela processen för biodrivmedel (i deras värld: etanol), medan man tycker att för fossila drivmedel ska man bara mäta utsläppen vid avgasröret. Men vem vet? De kanske är koldioxidneutrala vid framställning och distribution?
Nåväl, det lättaste att jämföra är ju utsläppen vid avgasröret eftersom man aldrig någonsin kommer att komma överens om utsläppen vid produktion och distribution. Tyvärr får det till följd att sämre biodrivmedel som palmoljediesel och majsetanol förefaller bättre ur klimat- och miljösynpunkt än vad de är. Ska man kräva inräkning av utsläpp innan biodrivmedlet hamnar i biltanken ska det gälla även fossila drivmedel!
_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger:
https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c