Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 20:04

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-03-14 10:41 
Offline

Blev medlem: ons 07-05-09 08:43
Inlägg: 486
Ort: Jönköping
Har inte läst all text kring räknaren men jag reagerar mot att det blir mycket högre siffror än vad som uppges för min bil av VägVerket. VV anger 230 g/km medan räknaren gav ca 260 g/km. Båda siffrorna för 95 oktanig bensin. Tar VV's siffrar inte med "totalen", alltså produktion, transporter etc?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-03-14 10:57 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Roger Gustavsson skrev:
Har inte läst all text kring räknaren men jag reagerar mot att det blir mycket högre siffror än vad som uppges för min bil av VägVerket. VV anger 230 g/km medan räknaren gav ca 260 g/km. Båda siffrorna för 95 oktanig bensin. Tar VV's siffrar inte med "totalen", alltså produktion, transporter etc?


Ja VV redovisar EU's standard räknesätt, vår räknare baseras i stället på Naturvårdsverkets verkliga "well to wheel" utsläpp av bränslen, se naturvardsverket.se/Documents/publikationer/620-5719-7.pdf

Jag upptäckte att vår räknare är något snällare i bensin fallet eftersom jag nu räknar med att etanolen i 95 oktan är "lika bra" som de angiver för den i E85 medan naturvårdsverket använder något sämre siffror för etanolen i bensin genom att blanda Agroetanol och "eu-etanol" 50/50. Vi räknar därmed att en liter bensin i vår räknare ger 2,64 kg CO2 medan den i NV rapport antas ge 2,68 kg CO2. Kanske något jag bör ändra på men skillnaden är marginellt.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-03-14 11:39 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 22:53
Inlägg: 701
Ort: Norrköping
aryan skrev:
Ja VV redovisar EU's standard räknesätt, vår räknare baseras i stället på Naturvårdsverkets verkliga "well to wheel" utsläpp av bränslen, se naturvardsverket.se/Documents/publikationer/620-5719-7.pdf

Jag upptäckte att vår räknare är något snällare i bensin fallet eftersom jag nu räknar med att etanolen i 95 oktan är "lika bra" som de angiver för den i E85 medan naturvårdsverket använder något sämre siffror för etanolen i bensin genom att blanda Agroetanol och "eu-etanol" 50/50. Vi räknar därmed att en liter bensin i vår räknare ger 2,64 kg CO2 medan den i NV rapport antas ge 2,68 kg CO2. Kanske något jag bör ändra på men skillnaden är marginellt.

/Aryan


eller också lägger du till en val möjlighet.
* Ful etanol
* Bra etanol
Och låter räknaren visa skillnaden mellan dåligt producerad etanol och vra producerad etanol.

_________________
http://www.daylight-ljusterapi.se


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-03-14 12:57 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Anders skrev:
eller också lägger du till en val möjlighet.
* Ful etanol
* Bra etanol
Och låter räknaren visa skillnaden mellan dåligt producerad etanol och vra producerad etanol.


Det låter vanskligt! Jag vet inte hur många gånger jag har fått bemöta muntliga och skriftliga debattinlägg som talar om hur uruselt majsetanol är med att vi inte har någon sådan i våra svenska E85-pumpar varefter man får svaret att "ingen vad det egentligen är pumparna". (Sedan kan samma person hylla biogas och strunta i att fordonsgasen i genomsnitt innehåller 50% naturgas, men det är en annan historia.) Jag tycker allt annat än uträkningar baserad på den etanolblandning vi i genomsnitt har i svenska E85-pumpar är helt ointressant och kan skada etanolets rykte som bränsle (majsetanol) mer än det gynnar (tropiskt sockerrörsetanol).

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-03-14 13:21 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
göinge skrev:
Anders skrev:
eller också lägger du till en val möjlighet.
* Ful etanol
* Bra etanol
Och låter räknaren visa skillnaden mellan dåligt producerad etanol och vra producerad etanol.


Det låter vanskligt! Jag vet inte hur många gånger jag har fått bemöta muntliga och skriftliga debattinlägg som talar om hur uruselt majsetanol är med att vi inte har någon sådan i våra svenska E85-pumpar varefter man får svaret att "ingen vad det egentligen är pumparna". (Sedan kan samma person hylla biogas och strunta i att fordonsgasen i genomsnitt innehåller 50% naturgas, men det är en annan historia.) Jag tycker allt annat än uträkningar baserad på den etanolblandning vi i genomsnitt har i svenska E85-pumpar är helt ointressant och kan skada etanolets rykte som bränsle (majsetanol) mer än det gynnar (tropiskt sockerrörsetanol).


Jag tycker inte heller det är en bra idé, beräkningen ska utgå från den faktiska situationen och räkna utsläppen så bra det går. Ytterliga möjligheter förvirrar bara, det är nog så invecklad att man kan byta mellan vinter och sommaretanol.

Jag har tänkt på att bygga in en kalenderstyrd funktion så att den automatiskt räknar med E75 vintertid men det är heller inte optimalt, eventuellt skull man kunna göra en enklare med förre valmöjligheter och avancerade variant men det tycker jag inte behövs eller?

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-03-14 17:28 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 22:53
Inlägg: 701
Ort: Norrköping
Mmm kanske det men en risk=en möjlighet.

För många val är förvirrande så är det.

Men det kan också vara bra att visa på skillnaden mellan bra och dålig etanol, speciellt som föreningen yrkar på någon form av miljö och rättvisemärkning av den.

_________________
http://www.daylight-ljusterapi.se


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-03-14 17:56 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
INstämmer.
Rätt presenterat kan de som tror att vi bara tänker på fin-etanol få klart för sig att även med "ful-etanol" så blir det en C02-vinst.
Nu kan någon som tittar lite snabbt få för sig att vi mörkar ngt.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-11-25 18:45 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:34
Inlägg: 526
Ort: Västerås
Fick det här i svaret från räknaren
"Snitt nya bilar 2008 173 g CO2/km"

Är det ett snitt med diesel/bensin och miljöbilar tillsammans?
Enligt räknarens preferencer eller VV siffror?
Och är det i blandad körning?

_________________
Chrysler Town & Country 3,6 flexifuel -13 15000 mil
Volvo S40 2,0F -10 5000 mil
Acura Legend -92 16000 mil


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-11-25 21:48 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
AcuraJan skrev:
Fick det här i svaret från räknaren
"Snitt nya bilar 2008 173 g CO2/km"

Är det ett snitt med diesel/bensin och miljöbilar tillsammans?
Enligt räknarens preferencer eller VV siffror?


VV sifror.

AcuraJan skrev:
Och är det i blandad körning?


Ja det framgår ur inlänkade rapporten hur de räknat.

Mvh Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-11-26 16:52 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:34
Inlägg: 526
Ort: Västerås
Inlänkad rapport, hittade ingen sådan?
Tyckte det verkade lågt, men insåg sedan att det gällde nya bilar och då stämmer det väl bättre.
Samtidigt ändå inte eftersom det går på Vägverkets siffror som inte ger samma som räknaren.
Dessutom räknar de endast fossila utsläpp för miljöbilar i den statistiken.

Fast det ger väl en fingervisning ändå.

_________________
Chrysler Town & Country 3,6 flexifuel -13 15000 mil
Volvo S40 2,0F -10 5000 mil
Acura Legend -92 16000 mil


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011