Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 10:11

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Optimering
InläggPostat: tis 08-12-02 23:49 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Sidan innehåller mycket tips på hur man konverterar men jag skulle dels själv gärna se guider för optimering av en konverterad bensinare för E85-drift och dels tror jag att folk kanske blir mer villiga att konvertera. Jag inser att det fortfarande är i utvecklingsstadiet men det finns redan flera goda idéer på hur man kan få ner förbrukningen. Om folk matas med siffror på en ~30 % ökning av literförbrukning blir det svårt att övertyga dem (med ekonomiska argument) till att byta till E85. En annan sak som kan vara bra att lägga till på själva sidan är EHA-metoden. Det som också är ett viktigt argument för att minska förbrukningen är ju miljövinsten. E85 bär ju som vi vet en del utsläpp (bensinandelen, produktionsdelen och transportdelen), så mer effektivt utnyttjande av bränslet är ju på sin plats. Dessutom får man ju en roligare körupplevelse :). Forumet är väldigt aktivt och det är mycket hjälpsamt folk här men det är inte säkert att folk tittar in här och får de det söker. Jag inser att det är en del arbete att göra med sidan som det är men det skulle kanske bidra lite :).


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-12-03 00:01 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Bra synpunkter, jag tror vi har diskuterad detta lite fram och tillbaka förut.

Det som kan tala emot att skriva mycket om optimering på de "vanliga" konverteringssidor är att folk kan bli avskräckta i tron att dessa oftast lite större ingrepp krävs för att få bilen att gå bra på E85.

Men man kanske skulle kunna ha en sida för mera avancerade ingrep / expiriment / optimering.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-12-03 00:48 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1118
Ort: Närke
Man kanske skulle kunna ha en lite enklare sida där man bara presenterar att det finns flera metoder att optimera motorn för att få ner bränsleförbrukningen och sedan hänvisa till forumet med kommentaren att en motoroptimering är lite mer komplicerat än att bara "konvertera så att den går bra".

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011