Fick en rykande färsk Flexitune Sequential med posten idag!
Började genast kolla på hur att installera den. Såg på en gång att pga dess behändiga format så kommer den att rymmas i den trekantiga plastlåda i motorrummet som härbärgerar ECUn + en binge relän! Där blir den "osynligt" och skyddat installerad så att ev. nitiska bilprovare inte behöver bry sig
Lyckades relativt enkelt lokalisera de 4 ledningar som går till spridarna mha att ta lös kontakten från ECUn, ta ett hål i strumpan som omger kabelhärvan till ECUn, lokalisera ledningar med rätta färgerna (enligt Haynes-boken jag har) och ohm-mäta genom att trycka en vass mätprob genom isoleringen. Jag tänkte sen kapa dessa, skala av, löda på ändarna och skarva in via Flexitunen med vanlig kopplingslist. Alternativet med rund/flat-stift tar så pass mycket utrymme att kopplingslist känns enklare.
Dock så lyckades jag inte så långt lokalisera varifrån jag ska få +12 V som är tändningsstyrd. Finns en sån som går till ECUn, men är en klen 0,5 mm2 ledning så vet inte om det är vettigt att använda den? Fast själva Flexitune:n tar säkert obetydligt med ström då den väl bara jordar spridarna vid tillslag? +12 V går ju separat till spridarna. Borde iofs finnas grövre grejer där i lådan eftersom det är ett antal strömförsörjningsrelän där. Har dock inte hittat nått tändningsstyrt än som sagt. Såg inte heller nått vettigt ställe i omgivningen. Installmanualen föreslår tändspolen, men den verkar sitta knasigt till på baksidan av motorn. Nån som har nån idé? Vill inte in i kupén i onödan.
P.S Detta inlägg fick jag försöka posta ett antal ggr innan det lyckades... Inte alls kul med det tröga webbhotellet forumet är på...