Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-04-16 18:40

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 91 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: batteriet
InläggPostat: tor 07-09-13 05:58 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
knutte skrev:
Varför har du volvobatteri en Opel Omega? Lite kul bara.. :)

Hehe, det satt i ett sånt när jag köpte den för drygt ett år sen. En kvalificerad gissning är att det beror på att förra ägarens brorsa jobbar på Volvo med att sälja reservdelar :wink:

knutte skrev:
Återkomm med fler rapporter du. Intressant!

Jajamensan!


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-09-13 07:48 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Mera iakttagelser:

1/
Fick duty-cycle-varningen att slå till genom att slänga in 3:an i 110 och trampa fullt. Varvtalet är då 5500-6000(av max tillåtna 6500). Hann inte se så bra men det blinkade rätt snabbt så tippar att närmare 100% var det i det läget. Gick även på 2:an med lägre varvtal och full gas att få kort långsammare blink. Visar att min normala vardagskörning ligger långt från bottnande spridare.

2/
Kallstart i +5 idag. Testade full choke(läge 5). Tyvärr ingen större skillnad, dvs det krävs 5-6 sekunders malande på starten innan den startar.

3/
Testade för skojs skull full choke med varm motor. Gick igång lika bra som helt utan! Lite märkligt tillika! Som om choken är för klen?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-09-13 08:57 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 07-01-03 13:14
Inlägg: 676
Ort: Halden/Asker/Trondhe
Hvordan går det når bilen først starter? Virker det som at den får nok drivstoff det første minuttet etter kaldstart?

_________________
-Magnus-
"Six months in the lab will save you an afternoon in the library"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-09-13 09:29 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
magnul skrev:
Hvordan går det når bilen først starter? Virker det som at den får nok drivstoff det første minuttet etter kaldstart?

Delvis, dvs den går klart bättre än om inte choken aktiveras, men är ändå som i morse för lätt att få tjuvstopp med.

Jag uppfattar det mer och mer som om choken inte riktigt räcker till. Ska fråga "tillverkarna" hur mycket spridartiderna förlängs vid max choke jämfört med utan.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-09-13 09:35 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 07-01-03 13:14
Inlägg: 676
Ort: Halden/Asker/Trondhe
Fordelen med å være betatester; du kan faktisk få påvirket at produktet blir bedre:-)

_________________
-Magnus-
"Six months in the lab will save you an afternoon in the library"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-09-13 09:39 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
magnul skrev:
Fordelen med å være betatester; du kan faktisk få påvirket at produktet blir bedre:-)

Jajamensan! Gillar att pröva nya saker! :D


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-09-13 11:12 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Har ju också fått hem en Sequential nu, skall in i Mercan E220 -94 i helgen.
Det jag läst mig till så här långt verkar mkt bra, enda synpunkten hittills är att jag tycker kallstartfunktionen borde vara mer "idiotsäker".
Dvs man borde inte lägga på föraren att gissa hur många sekunder man skall "dra upp" choken inför en kallstart.
Inte alla är så intresserade och tålmodiga som vi här på detta forumet kan jag avslöja..
Kallstartsanrikningen borde istället styras av en vatten-tempsensor som man kaliberar in för sin bil en gång för alla.
Men det kanske är på gång?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-09-13 12:02 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
karlmb skrev:
Kallstartsanrikningen borde istället styras av en vatten-tempsensor som man kaliberar in för sin bil en gång för alla.
Men det kanske är på gång?

Rimligen är det det :wink:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-09-16 16:02 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Har nu lite förbrukningssiffror på ren E85. Kortare körningar på max 1,5 mil till/från jobbet gav en förbrukning på 1,44 l/mil! Var oväntat högt med tanke på hur pass snål den är på bensin. Två längre körningar på 15 mil vardera och några kortare på nån km gav en förbrukning på 1,21 l/mil. Även det i högsta laget med tanke på att den går under 0,8 l/mil på bensin på landsväg. Månntro om adapteringen inte är "klar" då jag körde den på 60-70% E85 innan installationen ev Flexitune?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-09-16 16:34 
Offline

Blev medlem: ons 07-08-01 12:51
Inlägg: 72
Ort: Från
Baggis skrev:
Har nu lite förbrukningssiffror på ren E85. Kortare körningar på max 1,5 mil till/från jobbet gav en förbrukning på 1,44 l/mil! Var oväntat högt med tanke på hur pass snål den är på bensin. Två längre körningar på 15 mil vardera och några kortare på nån km gav en förbrukning på 1,21 l/mil. Även det i högsta laget med tanke på att den går under 0,8 l/mil på bensin på landsväg. Månntro om adapteringen inte är "klar" då jag körde den på 60-70% E85 innan installationen ev Flexitune?


Hur har du justerat in Flexitune? Jag har ett förserieexemplar av Flexitune I och har justerat den så snålt det går utan att den "tvekar" vid gaspådrag. Min Volvo 460 ligger på ca 1,2 blandad körning (mycket kallstarter).

Helst skulle man haft en bredbandslambda för att justera in den.

Mvh/Nicklas


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-09-16 16:47 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 07-01-03 13:14
Inlägg: 676
Ort: Halden/Asker/Trondhe
Min går på ca. 0.9l/mil på langkjøring, så det hørtes høyt ut. Har du lambdaindikator installert?
Jeg antar at du hadde batteriet av under installeringen? Det meste i simtec ligger i ikke-flyktig minne, men jeg synes alltid bilen går dass noen mil etter at batteriet har vært koblet av, så jeg har en følelse av at adapteringen slettes når batteriet er av.

_________________
-Magnus-
"Six months in the lab will save you an afternoon in the library"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-09-16 16:51 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Svanteson skrev:
Hur har du justerat in Flexitune? Jag har ett förserieexemplar av Flexitune I och har justerat den så snålt det går utan att den "tvekar" vid gaspådrag. Min Volvo 460 ligger på ca 1,2 blandad körning (mycket kallstarter).Helst skulle man haft en bredbandslambda för att justera in den.Mvh/Nicklas

Jag har inte alls rört "fabriksinställningen" av potentiometern om det är det du menar. Iofs kunde jag testa minska den, men då blir kallstartsproblemen rimligen värre eftersom choken redan nu inte verkar räcka till riktigt.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-09-16 16:56 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
magnul skrev:
Min går på ca. 0.9l/mil på langkjøring, så det hørtes høyt ut. Har du lambdaindikator installert?
Jeg antar at du hadde batteriet av under installeringen? Det meste i simtec ligger i ikke-flyktig minne, men jeg synes alltid bilen går dass noen mil etter at batteriet har vært koblet av, så jeg har en følelse av at adapteringen slettes når batteriet er av.

0,9 l/mil låter synnerligen lite! Är det norska vägar med 80-90 km/h då, hehe? Förbrukningen jag angav är med farter på 110-120 km/h.

Jag har inte installerat lamba-indikatorn, har den färdigbyggd dock.

Batteriet var bortkopplat under installationen. Har dock som tidigare nämnt kört c:a 40 mil efter installationen.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-09-16 17:44 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 07-01-03 13:14
Inlägg: 676
Ort: Halden/Asker/Trondhe
0.9 er akkurat som det skal. Målt Trh-Oslo med tripping. Uten chip brukte jeg 0.7 på bensin, noe som skulle tilsvare 0.91 på E85.
Det er riktignok med lite annet enn mine 80kg i bilen, men hastigheten er IKKE 80-90;-)

Hva min omega bruker på bykjøring tør jeg nesten ikke fortelle...

_________________
-Magnus-
"Six months in the lab will save you an afternoon in the library"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-09-19 15:26 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Testade imorse efter en frostnatt att vrida upp blandningspotentiometern till 100% innan start. Den startade betydligt lättare, så tyvärr så räcker nog inte choke-funktionen riktigt till. Kanske måste slänga in ett kallstartsmotstånd också(om inte Flexitune-killarna har nått smart på gång, hehe)


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 91 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011