Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-04-18 05:55

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 45 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Linux
InläggPostat: sön 08-02-03 11:50 
Offline

Blev medlem: tor 07-02-08 00:12
Inlägg: 590
Ort: Dalsland
Har nån testat Linux? Kan man använda gamla program avsedda för windows i linux? t.ex excel?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-02-03 12:13 
Offline

Blev medlem: fre 07-12-14 08:55
Inlägg: 68
Ort: Från
Det finns bra alternativ i Linux för hela MS Office-serien. Tex Open Office som har siyy kalkylprogram "Calc".


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-02-03 12:23 
Offline

Blev medlem: tor 07-02-08 00:12
Inlägg: 590
Ort: Dalsland
ok, har du linux själv? Vad tycker du om det isåfall? Jag har själv aldrig sett det ens.
Vad händer om jag försöker installera ett program som jag har på min windows dator då? Om jag försöker installera excel t.ex
Om jag har en text skriven i word i windows på en cd skiva, kan jag läsa den i linux då?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-02-03 14:42 
Offline

Blev medlem: fre 07-12-14 08:55
Inlägg: 68
Ort: Från
ok, har du linux själv?
Japp, Ubuntu

Vad tycker du om det isåfall?
Kanon, jobbar med det dagligen.

Vad händer om jag försöker installera ett program som jag har på min windows dator då?
Går inte.

Om jag försöker installera excel t.ex
Nope, intstallera OpenOffice istället.

Om jag har en text skriven i word i windows på en cd skiva, kan jag läsa den i linux då?[/quote]
Japp, med OpenOffice


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-02-03 15:00 
Offline

Blev medlem: tor 07-02-08 00:12
Inlägg: 590
Ort: Dalsland
Ok, tack för svaren!
Tycker du att det är bättre än windows?
Vad jag har förstått så verkar det finnas många fler versioner av Linux än windows, och så "får" väl vem som helst göra sina förändrignar och sprida det vidare? Hur vet man då vad mansk abörja med för version?
Är Ubuntu en version av Linux?
Vilka kan man få gratis, eller är alla gratis?
Vad skulle du rekommendera, jag vill kunna använda internet, program som typ excel och word, och jag gillar om det finns möjlighet till avancerade funktioner också.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-02-03 16:38 
Offline

Blev medlem: fre 07-12-14 08:55
Inlägg: 68
Ort: Från
Jag kör 100% Ubuntu, som är en version av Linux. Jag tycker definitivt att du ska börja med den, då den är enkel att installera och handa.

Nästan alla distributioner (versioner) av Linux är gratis, precis som de olika applikationerna.

Ska du köra "Word osv" så är det OpenOffice som är motsv som gäller i Linuxvärlden. Den är redan förinstallerad i Ubuntu. Mozilla heter webläsaren som också är mycket vanlig på Windowsmaskiner.

Jag gillar Linux, men fråga mig inte varför... =) Jag tror det är framtiden.

MVH
Tobias


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-02-03 18:52 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Open Office, eller för den delen dess föregångare Star Office, har alltid fungerat minst lika bra som samtida versioner av MS Word när det gäller ordbehandling. De problem man eventuellt kan råka på är inte större än när det gäller att flytta dokument mellan olika datorer med Word, speciellt då mellan olika versioner eller språkvarianter av Word.

Som kalkylprogram är jag däremot inte helt övertygad om att Open Office är likvärdigt med Excel, jag har en känsla av att det kan vara en del onödigt småkrångel. Förr var Star Office definitivt underlägset Excel när det gällde att läsa in data från filer i konstiga format (t ex kommaseparerade ascii-filer).

Om man behöver motsvarigheter till de mer udda MS Office-programmen, som t ex Access, Powerpoint och Publisher, så är det inte säkert att de applikationer man hittar i Linuxvärlden utan vidare hanterar samma filformat.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-02-03 19:15 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 23:01
Inlägg: 244
Ort: Göteborg
Vill du köra Windows program på en Linux burk så kolla in Wine. Wine är en Windows emulator som gå att köra på Linux. På www.winehq.org finns en databas med program som är testade att köra genom emulatorn.

Personligen jag har endast använt Wine under FreeBSD så min erfarenhet hur det fungerar under Linux är begränsad. Jag antar att det funkar bra även under Linux.

Mitt råd är att du skall undersöka om det inte finns något program som utför samma uppgift innan du testar Wine. Som ovan nämnts så finns det oftast motsvarande program med ett annat namn så det är värt lite googlande innan man bestämmer sig för att köra Wine.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-02-03 19:38 
Offline

Blev medlem: sön 07-03-11 09:49
Inlägg: 1328
Jag tycker OpenOffice 2.3 har gjort framsteg vad gäller calc, särskitl att läsa in komplicerade excel-ark.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-02-03 21:06 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 07-01-08 02:25
Inlägg: 644
Ort: Linköping
Förutom ubuntu har jag hört att PCLinuxOS är en trevlig dist som är enkel att installera och admina.
http://www.pclinuxos.com/

Codeweavers har en nåt som de kallar Crossover Linux som är en wine-version som är testad med bla MS Office och kommer md garanti och support. Gör att bla Office funkar i linux, precis som i windows. Naturligtvis inte en gratisprodukt, men MS-Office är ju som bekant varken fri programvara eller gratis. Annars brukar det gå få det mesta att funka i fria wine också, som Anti tipsar om. Men det brukar kräva lite handpåläggning.
http://www.codeweavers.com/products/cxoffice/


OpenOffice har jag använt en del och tycker det fungerar bra. Dock är inte jag direkt nån avancerad office-användare.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-02-04 09:53 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Openoffice finns även för Windows och Mac.

Om du vill openoffice och jämföra ded med microsoft office innan du tar steget till linux kan du naturligtvis testa de under windows först. Funkar det så kan du under windows också kolla om du kan "leva" (vem kan inte det) med firefox isf internet explorer. Sen kanske du använder någon microsoft emailklient som inte finns för Unix, då kan du prova Thunderbird emailklienten i windows och exportera/importera dina gamla mail först.

Är du nöjd med dessa tror jag du klarar dig bra utan windows.

/Aryan (kör Mac OS, Windox XP & 98 och Unbuntu Linux på samma macbook)

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-02-05 13:51 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 07-01-08 02:25
Inlägg: 644
Ort: Linköping
På min windows-burk har jag Openoffice. Jag surfar med Firefox och Opera. Som mailklient använder jag Thunderbird. Det enda jag saknar i min linux är TotalCommander, finns inte riktigt nån bra motsvarighet till den. Konqeror hade lite såna finesser, men det verkar ha lagts ned iochmed KDE 4 :?:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-02-05 14:01 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 07-01-08 02:25
Inlägg: 644
Ort: Linköping
Fast nu hittade jag precis en motsvarighet till TC via The Linux Alternative Project:
http://www.linuxalt.com/

Där kan man söka på sitt favoritprogram i windows och hitta motsvarande program till linux.

Krusader är en split-window-filhanterare med massor med bjällror. Verkar precis vara det jag letade efter.
http://www.krusader.org/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-02-06 20:27 
Offline

Blev medlem: tor 07-02-08 00:12
Inlägg: 590
Ort: Dalsland
tack för alla svar! Man får många bra svar på det här forumet va man än frågar om. Det är nog så att man blir lite intelligentare om man kör på etanol eller va tror ni? :wink:

Men några frågor till.. ubuntu är alltså en enklare version av linux? men om man gillar lite avancerade extra funktioner och sånt, är linux bättre då?
Kan jag köra msn med linux eller nåt motsvarande?
Hur funkar det med internetuppkoppling? En kompis har ubuntu men har inte lyckats få modemet att funka, och jag hörde från en 3G modem säljare att det inte funkade med linux, men jag antar att han menade att man inte fick med programvara för linux, men finns det att få tag på?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-02-06 21:36 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Ubuntu är en av många olika s k distributioner av Linux. Det finns ju en massa sådana att välja på, jag har inte hängt med på senare år men förr hette ett par av de vanligaste Red Hat respektive Slackware. Varje distribution har naturligtvis sina förespråkare och belackare...de är bra på olika sätt, kan man säga.

Klienter för olika IM-system (MSN, ICQ, Jabber osv) finns även för Linux.

En "normal" internetkoppling via nätverkskort (ethernet eller WLAN) ska fungera helt smärtfritt under Linux. När det gäller 3G-modem och andra obskyriteter som ska kopplas in via t ex USB så tycker jag att de rimligtvis borde vara ganska standardiserade när det gäller uppringningsfunktioner och sånt, så det bör i princip inte ha varit något problem för flocken av Linuxutvecklare att ta fram egna drivrutiner, uppringare osv. Alla 3G-, GPRS- och GSM- standarder är ju offentliga och fritt tillgängliga.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 45 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011