Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 18:17

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 22 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: exakt hur? b18a
InläggPostat: ons 08-02-06 23:22 
Offline

Blev medlem: ons 08-02-06 23:00
Inlägg: 14
Ort: gagnef/borlänge
tjenare tjenare... Det är så att jag nyligen renoverat ett topplock i skolan och tanken väcktes om en etanolkomvertering... :roll: vad bör man göra för modifieringar? och hur mycket etanol kan man ha i tanken utan att bygga om grejer? hur får jag bort avlagringarna som blivit i tanken/ledningarna effter alla år? sammt finns det någon effekt att vinna?

motorn i fråga är en B18a men enkel strombergförgasare och snart kanske en planad topp... mvh david


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-02-06 23:37 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
På en gammal motor med förgasare, utan lambdareglering, så brukar man kunna blanda i minst 20 % E85, ibland uppåt 40-50 % utan att ändra på något. Om en Strombergförgasare är allmänt sliten och ändå ger för fet bränsleblandning så har man så att säga en del av konverteringen gratis.

Hartsavlagringarna i tank och bränsleledningar löser upp sig själva under de första månaderna du kör på E85 så det är inget man behöver bekymra sig om särskilt. Men när avlagringarna lossnar så kan de sätta igen diverse silar och bränslefilter, så du får vara beredd på att plocka isär och göra rent några gånger allteftersom. Det brukar inte vara så stora problem med avlagringar om det är en bil som alltid har varit i drift, det är värre om den har stått länge med gammal bensin i tanken. Tänk på att gamla dåliga bränsleslangar kan börja läcka när avlagringarna är upplösta. Ibland är gummit så poröst och dåligt att det bara är avlagringarna som hindrar slangen från att läcka.
Var speciellt misstänksam mot äldre, tygomspunna slangar. Om de känns fuktiga utanpå eller om det luktar bensin om handen sen man har tagit i slangen så är det dags att byta.

I övrigt är det väl inte så mycket att tänka på mer än att du bör se till att tändsystemet är i bra skick - glöm inte att kolla att tändförställningsmekanismerna i fördelaren fungerar som de ska. Det är vanligt att fjädrarna för centrifugaltändförställningen mattas ut med tiden så att den börjar vid alldeles för lågt varvtal. Man kan kolla det genom att koppla in stroboskoplampa och titta på tändinställningsmärket medan man varvar upp motorn långsamt (vakuumslangen ska vara bortkopplad). Om allt är i ordning ska märket inte börja röra sig förrän en bit över tomgångsvarvtal, kanske 1200 varv/min. Tänk också på att det finns en uppsjö av olika fördelare till B18/B20 , som har olika tändförställningskurvor. På en så gammal bil är det stor risk att fördelaren är bytt någon gång och man har satt dit första bästa som råkar passa.

Luftförvärmningen styrs med ett manuellt spjäll på B18, det kan gärna stå i "vinter"-läge året runt när man kör på E85. Ju mer förvärmning man kan få desto bättre!
Se också till att termostaten och kylsystemet är i ordning, så att motorn blir varm snabbt efter start och håller hög och stabil temperatur.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-02-07 20:24 
Offline

Blev medlem: ons 08-02-06 23:00
Inlägg: 14
Ort: gagnef/borlänge
torbjorn skrev:
På en gammal motor med förgasare, utan lambdareglering, så brukar man kunna blanda i minst 20 % E85, ibland uppåt 40-50 % utan att ändra på något. Om en Strombergförgasare är allmänt sliten och ändå ger för fet bränsleblandning så har man så att säga en del av konverteringen gratis.

Hartsavlagringarna i tank och bränsleledningar löser upp sig själva under de första månaderna du kör på E85 så det är inget man behöver bekymra sig om särskilt. Men när avlagringarna lossnar så kan de sätta igen diverse silar och bränslefilter, så du får vara beredd på att plocka isär och göra rent några gånger allteftersom. Det brukar inte vara så stora problem med avlagringar om det är en bil som alltid har varit i drift, det är värre om den har stått länge med gammal bensin i tanken. Tänk på att gamla dåliga bränsleslangar kan börja läcka när avlagringarna är upplösta. Ibland är gummit så poröst och dåligt att det bara är avlagringarna som hindrar slangen från att läcka.
Var speciellt misstänksam mot äldre, tygomspunna slangar. Om de känns fuktiga utanpå eller om det luktar bensin om handen sen man har tagit i slangen så är det dags att byta.

I övrigt är det väl inte så mycket att tänka på mer än att du bör se till att tändsystemet är i bra skick - glöm inte att kolla att tändförställningsmekanismerna i fördelaren fungerar som de ska. Det är vanligt att fjädrarna för centrifugaltändförställningen mattas ut med tiden så att den börjar vid alldeles för lågt varvtal. Man kan kolla det genom att koppla in stroboskoplampa och titta på tändinställningsmärket medan man varvar upp motorn långsamt (vakuumslangen ska vara bortkopplad). Om allt är i ordning ska märket inte börja röra sig förrän en bit över tomgångsvarvtal, kanske 1200 varv/min. Tänk också på att det finns en uppsjö av olika fördelare till B18/B20 , som har olika tändförställningskurvor. På en så gammal bil är det stor risk att fördelaren är bytt någon gång och man har satt dit första bästa som råkar passa.

Luftförvärmningen styrs med ett manuellt spjäll på B18, det kan gärna stå i "vinter"-läge året runt när man kör på E85. Ju mer förvärmning man kan få desto bättre!
Se också till att termostaten och kylsystemet är i ordning, så att motorn blir varm snabbt efter start och håller hög och stabil temperatur.


ok det är altså kallstart som är största problemet under en konvertering? och de där med förvärmare är de nått som gör att den tar in luft vid avgasröret eller? tror inte jag har nått sånnt... ingen motor värmare har jag heller så de kanske är dummt att börja tanka? men 20-30% borde väl gå utan några problem? och lossnar avlagringarna fasst man har en så liten blandning?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-02-08 00:24 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Har själv en B18A med zenith fallförgasare, choken hjälper bra till för kallstarten men när det är riktigt kallt startar jag med lite extra startgas (propan).

Som tändsystem kan jag rekommendera en 123ignition fördelare de kan man välja en tändkurva som passar E85 och framförallt får man en mkt hetare gnista som underlättar starten och körning med E85.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-02-08 10:21 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
nurton_ skrev:

ok det är altså kallstart som är största problemet under en konvertering? och de där med förvärmare är de nått som gör att den tar in luft vid avgasröret eller? tror inte jag har nått sånnt... ingen motor värmare har jag heller så de kanske är dummt att börja tanka? men 20-30% borde väl gå utan några problem? och lossnar avlagringarna fasst man har en så liten blandning?


Alla B18A har haft luftförvärmning från fabrik, om den saknas på din bil så är det någon som har plockat bort den i efterhand.
Däremot fanns det ingen förvärmning på B18B med dubbelförgasare.

Jag har ingen egen erfarenhet av vad som händer med hartsavlagringarna vid så pass "låg" blandtankning. Men håll regelbunden uppsikt på någon lätt tillgänglig sil i bränslesystemet, t ex den som finns i bränslepumpen eller eventuellt slangfilter i motorrummet, så ser du om det börjar samla sig saker där.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-02-08 11:03 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Ett litet billigt genomskinligt filter mellan tank och förgasare kan vara ett bra tips för att undvika igensatta munstycken om det fanns någon avlagring i tanken.

Själv har jag också fått lite problem med bensinpumpen vars membran har blivit lite för stelt men det kan vara vanliga ålderstecknen.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-02-08 14:26 
Offline

Blev medlem: ons 08-02-06 23:00
Inlägg: 14
Ort: gagnef/borlänge
torbjorn skrev:
nurton_ skrev:

ok det är altså kallstart som är största problemet under en konvertering? och de där med förvärmare är de nått som gör att den tar in luft vid avgasröret eller? tror inte jag har nått sånnt... ingen motor värmare har jag heller så de kanske är dummt att börja tanka? men 20-30% borde väl gå utan några problem? och lossnar avlagringarna fasst man har en så liten blandning?


Alla B18A har haft luftförvärmning från fabrik, om den saknas på din bil så är det någon som har plockat bort den i efterhand.
Däremot fanns det ingen förvärmning på B18B med dubbelförgasare.

Jag har ingen egen erfarenhet av vad som händer med hartsavlagringarna vid så pass "låg" blandtankning. Men håll regelbunden uppsikt på någon lätt tillgänglig sil i bränslesystemet, t ex den som finns i bränslepumpen eller eventuellt slangfilter i motorrummet, så ser du om det börjar samla sig saker där.


tack för alla svar! det är mycket möjligt att de eär bortplockat... är en a-traktor jag har så allt är väl inte orginal direct :P

aryan skrev:
nurton_ skrev:

Har själv en B18A med zenith fallförgasare, choken hjälper bra till för kallstarten men när det är riktigt kallt startar jag med lite extra startgas (propan).

Som tändsystem kan jag rekommendera en 123ignition fördelare de kan man välja en tändkurva som passar E85 och framförallt får man en mkt hetare gnista som underlättar starten och körning med E85.

/Aryan


ok men en sådan fördelare är ganska dyr va? har ju lite dålig ekonomi:P va det som ledde mig in på etanolen:)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-02-08 15:04 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Helt rätt, om man ska göra något billigt är det nog enklast att behålla originaltändsystemet och se till att allt fungerar som det ska.
Kolla upp Bosch-numret på fördelaren (vanligtvis 10 siffror, börjar med 0 231), så är det lätt att ta reda på om det är rätt fördelare för B18A till att börja med.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-02-08 16:55 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
nurton_ skrev:
aryan skrev:
Som tändsystem kan jag rekommendera en 123ignition fördelare de kan man välja en tändkurva som passar E85 och framförallt får man en mkt hetare gnista som underlättar starten och körning med E85.

/Aryan


ok men en sådan fördelare är ganska dyr va? har ju lite dålig ekonomi:P va det som ledde mig in på etanolen:)


Ja den är inte gratis, den sänkar ifs förbrukningen med ca 10% jmfd med en bra konventionell fördelare men om du inte kör så mkt och du inte behöver betala för tiden det tar att justera och byta brytarspetsar osv så tar det nog ett bra tag innan du tjänar tillbaka utgiften och som Torbjörn säger är de inte nödvändigt.

Skulle dock investera i en motorvärmare (från skroten) om du har el vid bilen och du ska starta vid kyla, det underlättar kallstarten rejält.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Senast redigerad av aryan fre 08-02-08 22:54, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-02-08 17:40 
Offline

Blev medlem: ons 08-02-06 23:00
Inlägg: 14
Ort: gagnef/borlänge
torbjorn skrev:
Helt rätt, om man ska göra något billigt är det nog enklast att behålla originaltändsystemet och se till att allt fungerar som det ska.
Kolla upp Bosch-numret på fördelaren (vanligtvis 10 siffror, börjar med 0 231), så är det lätt att ta reda på om det är rätt fördelare för B18A till att börja med.


numret var 0231 : 46026 men komer ihåg att när jag stälde tändningen för ett tag sen så var något i fördelaren nedslitet... tror de var rotorn... kan det stämma?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-02-08 18:01 
Offline

Blev medlem: ons 08-02-06 23:00
Inlägg: 14
Ort: gagnef/borlänge
aryan skrev:
nurton_ skrev:
aryan skrev:
Som tändsystem kan jag rekommendera en 123ignition fördelare de kan man välja en tändkurva som passar E85 och framförallt får man en mkt hetare gnista som underlättar starten och körning med E85.

/Aryan


ok men en sådan fördelare är ganska dyr va? har ju lite dålig ekonomi:P va det som ledde mig in på etanolen:)


Ja den är inte gratis, den sänkar ifs förbrukningen med ca 10% jmfd med en bra konventionell fördelare men om du inte kör så mkt och du inte behöver betala för tiden det tar att justera och byta brytarspetsar osv så tar det nog ett bra tag innan du tjänar tillbaka utgiften och som Torbjörn säger är de inte nödvändigt.

Skulle dock investera i en motorvärmare (från skroten) om du har el vid bilen och du ska starta vid kyla, det underlättar kallstarten rejält.

/Aryan


Bild
sådär ser det ut vid motorvärmaren... då är de väl bara å köpa en sladd va? å är den sladden universal eller nån spec för b18/20?

Här är en bild på fördelaren om det kan hjälpa er att hjälpa mig på nått vis :p

Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-02-08 22:56 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
nurton_ skrev:
sådär ser det ut vid motorvärmaren... då är de väl bara å köpa en sladd va? å är den sladden universal eller nån spec för b18/20?


Universal, men skaffa en Calix sladd, andra märken passar inte.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Senast redigerad av aryan mån 08-02-11 15:53, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-02-11 14:06 
Offline

Blev medlem: ons 08-02-06 23:00
Inlägg: 14
Ort: gagnef/borlänge
nurton_ skrev:
torbjorn skrev:
Helt rätt, om man ska göra något billigt är det nog enklast att behålla originaltändsystemet och se till att allt fungerar som det ska.
Kolla upp Bosch-numret på fördelaren (vanligtvis 10 siffror, börjar med 0 231), så är det lätt att ta reda på om det är rätt fördelare för B18A till att börja med.


numret var 0231 : 46026 men komer ihåg att när jag stälde tändningen för ett tag sen så var något i fördelaren nedslitet... tror de var rotorn... kan det stämma?


någon som vet om det är en bra fördlare? :roll:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-02-11 14:11 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Hmm, jag känner inte igen det numret på rak arm och har inte haft möjlighet att kolla i specifikationshäftena än.
Men jag tycker det verkar saknas en siffra, det ska vara 10 siffror.
T ex 0 231 170 085 , som är den fördelare som sitter på sena B20A

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-02-11 15:36 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Jodå 0 231 146 026 är original fördelaren till B18A, se http://123ignition.se/product/123-VOLVO-B18-B20-IE.html

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 22 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011