Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-03-29 00:43

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: rejäl gnista gör susen
InläggPostat: mån 08-03-17 15:29 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Har i helgen satt in senaste evolutionen av 123 tändningen med den högeffekts tändspolan (som kom ur en modernare Volvo 245) i Hanomagen med Volvo B18 som nu upp till 3000 varv tillåter en nästan dubbel så stor primärström genom tändspolan som den tidigare 123 tändingen.

Den gick redan väldigt bra med gamla systemet men krävde altid en del choke första minuterna på E85 innan motorn gick jämd på E85, på motorgas gick den direkt bra eftersom man där inte har samma problem som med etanol (och även bensin) vid kallstart.

Nu med nya systemet (som ger en enorm stark gnista som "står" nästan dubbelt så länge) kunde jag nästan omedelbart trycka tillbaka choken efter kallstart på E85 och få en otroligt lung och stabil motorgång direkt.

Jag misstänker att gnistan längre gnisttid att en magrare blandning har större chanser/mera tid att bli antänd innan gnistan slocknar och att motorn därför går bra nästan direkt.

Han inte göra några provkörningar men jag hoppas att det även märks vid körning och i förbrukningen!

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Senast redigerad av aryan mån 08-03-17 18:04, redigerad totalt 1 gång.

Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-03-17 16:49 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 07-01-08 02:25
Inlägg: 644
Ort: Linköping
Intressant. Jag märkte av en förbättring när jag bytte ifrån gamla brytar-grejerna till brytarlöst på min bil. En högeffektspole kanske kan ge ännu lite mer effekt.

För bensin verkar det inte vara så stor skillnad med bättre gnista än visst bra. Etanol brukar ju kallas ibland för ett "blötare" bränsle, kanske därför det kan ha större effekt med bättre gnista där.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-03-17 17:32 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
widmark skrev:
Intressant. Jag märkte av en förbättring när jag bytte ifrån gamla brytar-grejerna till brytarlöst på min bil. En högeffektspole kanske kan ge ännu lite mer effekt.


Ja, men du får kolla vad dit bryterlösa system klarar av för tändspole och med hur stor ström tändspolan laddas. Är det t ex 3A då tjäner man inget vid låga varv på att ha en lågohmig högeffektständspole. Jag hade Biltemas "torra" högeffekts tändspole innan (0,9 ohm primär) och redan denna

Bild

gav en rejäl gnista. Men nu med BOSCH 1 220 522 011, denna
http://www.soloelectronica.net/circuito_a_t.htm och dubbel primärström blir det andra bullar :-)

widmark skrev:
För bensin verkar det inte vara så stor skillnad med bättre gnista än visst bra. Etanol brukar ju kallas ibland för ett "blötare" bränsle, kanske därför det kan ha större effekt med bättre gnista där.


Nej precis, men bensin har också ett snävare brännbart blandnings område, med etanol kan man i princip ha mkt magrare blandningar men det gäller då att tillräkligt värme tillfogas för att det ska gå att tända den. Jag ska också prova att öka gnistavståndet t ill 1-1,5 mm men det kanske ökar risken för genomslag vid tändkablerna och minskar tiden hur länge gnistan "står".

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-03-17 18:38 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Hmmm!
Man löder alltså ihop det där italienska och dubblar primärströmmen under 3000 rpm?
Finns det även färdigt att köpa? (Min skolitalienska... är inte ens sån...:-(

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-03-17 19:51 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
karlmb skrev:
Hmmm!
Man löder alltså ihop det där italienska och dubblar primärströmmen under 3000 rpm?
Finns det även färdigt att köpa? (Min skolitalienska... är inte ens sån...:-(



Nej den där webbsidan var bara till för att visa tändspolan jag använder med 123'n.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-04-02 01:31 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 07-01-08 02:25
Inlägg: 644
Ort: Linköping
aryan skrev:
Ja, men du får kolla vad dit bryterlösa system klarar av för tändspole och med hur stor ström tändspolan laddas. Är det t ex 3A då tjäner man inget vid låga varv på att ha en lågohmig högeffektständspole.


Vilken ström är det som behövs? Vad har du för primärström i ditt system?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-04-02 07:28 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
widmark skrev:
aryan skrev:
Ja, men du får kolla vad dit bryterlösa system klarar av för tändspole och med hur stor ström tändspolan laddas. Är det t ex 3A då tjäner man inget vid låga varv på att ha en lågohmig högeffektständspole.


Vilken ström är det som behövs? Vad har du för primärström i ditt system?


Upp till 3000 varv kan primärströmmen nu bli 10A max om jag minns rätt, vid höge varv minskar strömmen eftersom man då inte har samma behov av en gnista som står så länge eftersom kolven då redan "hunnit" undan.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-04-02 16:59 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Blir inte tändspolens järnkärna magnetiskt mättad långt innan primärströmmen har stigit till 10 A ?

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-04-02 17:50 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 07-01-08 02:25
Inlägg: 644
Ort: Linköping
aryan skrev:
Upp till 3000 varv kan primärströmmen nu bli 10A max om jag minns rätt, vid höge varv minskar strömmen eftersom man då inte har samma behov av en gnista som står så länge eftersom kolven då redan "hunnit" undan.


10A var inte illa. Ska mäta lite på mitt system, men jag tror inte grejerna klarar de strömmarna.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-04-02 20:59 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Normala elektroniska tändsystem brukar ha en strömbegränsning till omkring 6 A i tändmodulen. Om det inte finns strömbegränsning så har man antingen (på äldre system fram till början av 80-talet) förkopplingsmotstånd eller en relativt högohmig tändspole för att hålla ner strömmen eller (på modernare system) en batterispänningsberoende styrning av slutningsvinkeln så att strömmen aldrig hinner stiga över 6 A innan det är dags att ge gnista.

Ett undantag är en del Bosch-tändsystem från 70-talet för 6- och 8-cylindriga motorer, de hade en speciell tändspole med ungefär dubbelt så stort omsättningstal som standardtändspolar (alltså likadan sekundärlindning men hälften så många varv i primärlindningen). De arbetade med uppåt 12 A toppström på primärsidan. Sådana system fanns t ex på Volvo 264 och Renault 30, förmodligen också på 6-cylindriga Mercedes och BMW.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-04-02 21:09 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
torbjorn skrev:
Blir inte tändspolens järnkärna magnetiskt mättad långt innan primärströmmen har stigit till 10 A ?


Det beror väl på tändspolan antar jag. Biltema's tändspolan ovan har säkert gjort det långt innan.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Senast redigerad av aryan ons 08-04-02 21:24, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-04-02 21:19 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det går att ta reda på om man kan mäta strömmen genom primärlindningen med oscilloskop. T ex kan man koppla ett motstånd på 0,1 ohm i serie och mäta spänningen över det. Normalt så ökar ju strömmen snabbt från början och sedan saktare och saktare, det ser ut som en logaritmfunktion. Men om den börjar öka snabbare igen mot slutet så är det ett tecken på magnetisk mättning.

Man kan också se det om man (med en högspänningsprob) tittar på sekundärspänningen och hur "efterslängen" efter tändpulsen ser ut. Om den fladdrar och har olika form för varannan tändpuls så tyder det på magnetisk mättning.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011