Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 14:59

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 26 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: fre 07-02-23 00:30 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Behöver en ganska stark elmotor som kan snurra åt två håll för att vrida en gängstång så att jag kan höja och sänka 70kg tunga solfångre, motorn kan få vara 12V eller 220V och jag funderar på en vindrutetorarmotor med växel, de är ju starka. Är lite osäker om de snurrar rund eller fram och tillbaka eller förekommer båda? Har för mig att den snurrar rund. Tips på andra lämpliga och prisvärda alternativ?

Nästa problem är att komma på lite elektronik som kan låta motorn snurra åt det enea eller andra hållet beroende på hur mkt spänning två små 3V solceller ger och när de ger ungefär lika mkt ska motorn stanna för då står panelen i lod mot solen. Tips??

/Aryan


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-02-23 06:02 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
De flesta torkarmotorer (den vanliga typen med snäckväxel) snurrar runt åt ett och samma håll hela tiden. Däremot kan en del motorer för t ex bakrutetorkare och strålkastartorkare ha en vevmekanism för fram-och tillbakagående rörelse inbyggd.

Om man ska köra motorn fram och back så är det enklast att polvända den om det är en vanlig permanentmagnetmotor. Tänk bara på att motorns ena pol är jordad som standard, så för att köra med polvändning måste man antingen isolera hela motorn från jord eller plocka isär den för att se om det går att frilägga det jordade kolet på något sätt.

Det här med elektronik för att vrida en solcell på ett intelligent sätt har diskuterats mycket. Till saken hör ju också att om det är mulet vill man förmodligen inte ödsla någon energi på att vrida solcellen, då är det bättre att den får stå stilla. Det är nog bäst att göra ett bygge kring någon microcontroller (t ex PIC eller AtMega) och sedan skriva ihop en programvara till den som gör vad man vill att den ska göra.
För att styra motorn kan man antingen använda två växlande reläer eller göra en s k H-brygga av fyra mosfettransistorer.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-02-23 13:09 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
torbjorn skrev:
De flesta torkarmotorer (den vanliga typen med snäckväxel) snurrar runt åt ett och samma håll hela tiden. Däremot kan en del motorer för t ex bakrutetorkare och strålkastartorkare ha en vevmekanism för fram-och tillbakagående rörelse inbyggd.


Just, så förseställde/mindes jag det också. Jag visste att du kunde svara på detta :-)

torbjorn skrev:
Om man ska köra motorn fram och back så är det enklast att polvända den om det är en vanlig permanentmagnetmotor. Tänk bara på att motorns ena pol är jordad som standard, så för att köra med polvändning måste man antingen isolera hela motorn från jord eller plocka isär den för att se om det går att frilägga det jordade kolet på något sätt.


Isolerad montage är inget problem på hustaket ;-)

torbjorn skrev:
Det här med elektronik för att vrida en solcell på ett intelligent sätt har diskuterats mycket. Till saken hör ju också att om det är mulet vill man förmodligen inte ödsla någon energi på att vrida solcellen, då är det bättre att den får stå stilla. Det är nog bäst att göra ett bygge kring någon microcontroller (t ex PIC eller AtMega) och sedan skriva ihop en programvara till den som gör vad man vill att den ska göra.
För att styra motorn kan man antingen använda två växlande reläer eller göra en s k H-brygga av fyra mosfettransistorer.


Aha kan inte PIC programmering men vet nån som ifs skulle kunna det, han tyckte att man skulle bygga in 52 solhöjds kurvor och helt enkelt programmera in vinkeln, men då måste man ha en klocka som går rätt också.

Jag var mer inne på ett "dumt" systemmed två solsensorer, antagligen eftersom jag inte behärskar nått annat. Jag har faktist redan en liten dubbel solcell (för att ladda 2 x 2AA batterier) som jag då tänkte bygga in i en Petflaska med en "vägg" för att få skugga som skulle kunnna använda på det här sättet:

Kod:
++++|<-|<----
är en 3V 25 mA solcell

Jag behöver då förståss förstärka strömmen för at driva vindrutetorkarmotorn, kanke med två dioder och reläer?

Kod:
 +3V
|++++|<-|<----|
|             |
|             |
|--rU--|--rD--|
|      |      |
|--|<--|-->|--|
|             |
|             |
|---->|->|++++|
          +3V


rU är då reläet som låter motorn skruva upp panelen en rD är reläet som låter motorn skruva ner panelen.

Kan det vara nått?

/Aryan


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Urverk
InläggPostat: fre 07-02-23 13:38 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Jag hoppar in här med ett tips, som jag hoppas är användbart?
När det var nytt på 80-talet med radiostyrda urverk, hade tyska postorderfirman Conrad ett radiostyrt urverk som byggsats. Eller i alla fall Gör Det Själv. Med färdiga komponenter, och display. Såldes utan hölje. Min bror hade ett sådant. Det var hursomhelst ett otal anslutningar och lödpunkter på kretskortet. Dom flesta var inte anslutna utåt. Därför antar jag att man kunde ta ut valfria tidssignaler från kortet?
Kan det vara ett sätt att få rätt tid på inställningarna med soltider etc?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: vindrutetokarmotor
InläggPostat: fre 07-02-23 19:31 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 21:49
Inlägg: 146
Ort: Bjästa Örnsköldsvik
aryan skrev:
Behöver en ganska stark elmotor som kan snurra åt två håll för att vrida en gängstång så att jag kan höja och sänka 70kg tunga solfångre, motorn kan få vara 12V eller 220V och jag funderar på en vindrutetorarmotor med växel, de är ju starka. Är lite osäker om de snurrar rund eller fram och tillbaka eller förekommer båda? Har för mig att den snurrar rund. Tips på andra lämpliga och prisvärda alternativ?

Nästa problem är att komma på lite elektronik som kan låta motorn snurra åt det enea eller andra hållet beroende på hur mkt spänning två små 3V solceller ger och när de ger ungefär lika mkt ska motorn stanna för då står panelen i lod mot solen. Tips??

/Aryan


Hur lång slaglängd behöver du? Jag har några elkolvar från sjukhussängar som jag han avvara. Dom är på 24v tror jag. Naturligtvis har jag transformator också...

_________________
Sprit är oftast bästa lösningen!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-02-23 20:36 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 07:14
Inlägg: 188
Ort: Lycksele i Lappland
Hej !

Hmm...

Kanske nåt åt det här hållet...
skulle vara nåt för dina behov...

Finns säkert många olika fabrikat...

Kraftiga brukar de vara...också...

Flesta modellerna kom nog tidigare från Staterna
eller Väst-Tyskland...


http://www.mamut.com/homepages/Sweden/1 ... det195.htm


Hälsar Etalappen


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: vindrutetokarmotor
InläggPostat: lör 07-02-24 00:21 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Yingen skrev:
Hur lång slaglängd behöver du? Jag har några elkolvar från sjukhussängar som jag han avvara. Dom är på 24v tror jag. Naturligtvis har jag transformator också...


Ja det låter intressant! Slaglängden beror förståss på var jag sätter skruven/kolven, jag hade tänkt längst upp och då är det 1,2 m mellan platt mot taket som lutar 44 grader (bra för sommaren) och 80 grader (optimalt när solen sår som lägst.

Skulle man sätta skruven/kolven halvvägs blir den halva vägen dws 60 cm men krafterna mkt större, mistänker att elsängskolverna tyvärr är för korta.

Etalappen skrev:
Flesta modellerna kom nog tidigare från Staterna
eller Väst-Tyskland...

http://www.mamut.com/homepages/Sweden/1 ... det195.htm


Ja dessa orkar nog inte lyfta panelen direkt och funkar inte att vrida en skruv heller eftersom de högst snurrar ca 360 grad. Perfekt däremot kan jag tänka mig om man har en (el) solpanel som man vill följa solen med över dagen från öst till väst och med fast lutning vrider hela panelen mot solen.

/Aryan


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Solpanelstativ
InläggPostat: fre 07-03-02 11:47 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Kan det här vara något intressant?
Ur Ny Teknik

PUBLICERAD 070302, 11:37
Fånga solen långt
innan du har vaknat
Till helgen ska solen titta fram över båtmässan i Älvsjö utanför Stockholm. Kanske skapar det extra intresse för Göteborgsuppfinningen Sunaimer - det självinriktanden solpanelstativet som har världspremiär på mässan.

Läs mer: http://www.nyteknik.se/art/49341

Båtmässan öppnar i dag 2/3 och stänger 11/3.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-03-20 00:08 
Offline

Blev medlem: sön 07-03-11 17:41
Inlägg: 1
Hej
Du kan använda en torkarmotor eller bygga om en batteridriven borrmaskin. Jag byggde en gång en styrmaskin till en 9-meters motorbåt av en torkarmotor från en VW bubbla. Den fungerade i de 10 år jag hade båten. Fördelen med dessa små likströmsmotorer är att de byter rotationsriktning när du polvänder matningen. Solpanelernas tyngd är inget problem det är bara att anpassa utväxlingen därefter. Istället för dina 3v solceller skulle jag rekommendera en ljuskänslig komponent som heter Light Dependent Resistor (LDR) de finns i alla klockradioapparater för att styra intensiteten på displayen efter omgivningens ljus. De kostar inte många kronor att köpa. Sen behöver du en gammal kasserad batterieliminator som ger 12v eller mera till elektroniken ett par OP-förstärkare ett antal motstånd kondensatorer 2 transistorer och 2 reläer så har du en automatik som gör vad du vill för småpengar utan att blanda in microprocessorer. En sådan kräver i princip samma anpassningskretsar på ingångarna och både transistorer och reläer på utgångarna.
Lycka till!
Mvh
nim


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Solpanelstativ
InläggPostat: tis 07-03-20 08:26 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
nyfiken skrev:
Kan det här vara något intressant?
Ur Ny Teknik

PUBLICERAD 070302, 11:37
Fånga solen långt
innan du har vaknat
Till helgen ska solen titta fram över båtmässan i Älvsjö utanför Stockholm. Kanske skapar det extra intresse för Göteborgsuppfinningen Sunaimer - det självinriktanden solpanelstativet som har världspremiär på mässan.

Läs mer: http://www.nyteknik.se/art/49341

Båtmässan öppnar i dag 2/3 och stänger 11/3.


Ja det är ungefär vad jag vill göra, men min lösning ska bara ändra vinkeln mot horisonten inte öst väst som denna. Min solvärmepanel består av vakuum rör som i stort sätt är okänslig för vinkel solen i öst-västlig rikning.
Bild

/Aryan


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-03-20 08:45 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
nim skrev:
Hej
Du kan använda en torkarmotor eller bygga om en batteridriven borrmaskin. Jag byggde en gång en styrmaskin till en 9-meters motorbåt av en torkarmotor från en VW bubbla. Den fungerade i de 10 år jag hade båten. Fördelen med dessa små likströmsmotorer är att de byter rotationsriktning när du polvänder matningen. Solpanelernas tyngd är inget problem det är bara att anpassa utväxlingen därefter. Istället för dina 3v solceller skulle jag rekommendera en ljuskänslig komponent som heter Light Dependent Resistor (LDR) de finns i alla klockradioapparater för att styra intensiteten på displayen efter omgivningens ljus. De kostar inte många kronor att köpa. Sen behöver du en gammal kasserad batterieliminator som ger 12v eller mera till elektroniken ett par OP-förstärkare ett antal motstånd kondensatorer 2 transistorer och 2 reläer så har du en automatik som gör vad du vill för småpengar utan att blanda in microprocessorer. En sådan kräver i princip samma anpassningskretsar på ingångarna och både transistorer och reläer på utgångarna.
Lycka till!
Mvh
nim


Hej Nim

Tack för tipsen! Batteriborrmaskin har jag också övervägt men då behöver jag mera utväxling - antar jag - eftersom dessa snurrar fortare och är svagare än vindrutetorkarmotorer som har snäckväxel isf planetväxel.

Just nu håller ja på att skarva två 1 meters M20 skruvstång (behöver ca 1,5 meter gängstång) men jag hamnade trots en bra mall inte riktigt rätt med gängan så jag måste nog tyvärr såga isär den igen och göra ett nytt försök. Isf att svetsa de stumt mot varandra funderar jag nu på jag att göra en ca 10 cm långt skarv där jag sliper bort halva stången på varje sida. Då kan jag använda mutter för att garantera att gängan linjerar mellan båda stången och svetsa ihopp de mellan mutterna. Sen ta bort muttrerna svetsa resten, slipa ner fogen och gänga upp fogen igen.

Stödramen till panelerna tänkte jag bygga upp ur galvat rör, Jula säler nått rörsystem för tält/pressäningar över båter mm som verkar anväbart.

/Aryan


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-03-26 15:46 
Offline

Blev medlem: mån 07-03-26 15:20
Inlägg: 4
Ort: Från
Hej,
Jag är en av konstruktörerna bakom sunAimer.

Inser vad du behöver. Faktum är att vi skulle kunna erbjuda detta som en spinnoff till ovan produkt. DVS en kraftig motor som snurrar långsamt och kan driva en lämpligt lång skruv.
Om du anger antal varv för 2*23,5 graders förflyttning samt står med en ändlägesbrytare (nedre läget) så är det bara att köra automatiskt på årsbasis. Lätt som en plätt.

Kanske en produkt att ta fram.

hälsningar

kent


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-03-27 11:00 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Hej Kent,

Kul att du hittat hit! Fungerar ditt system med en inbyggd kallender?

Gängstången som jag tänkt använda är M20 x 2,5 mm, varje varv fyttas panelen upp 2,5 mm alltså men jag har ännu inte byggt klart och vet inte exakt hur stor avtåndet mellan stången och vridpunkten kommer att vara, men det blir ca 2120 mm och då borde varje varv ändra vinkeln ca 0,14°

/Aryan


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-03-27 22:19 
Offline

Blev medlem: mån 07-03-26 15:20
Inlägg: 4
Ort: Från
I vår sunAimer går vi till referenspunkten en gång var 5: dag och därifrån till det aktuellt läget (enligt tabell). Kalendern är ju igentligen bara en kristallstyrd klocka men
vi ökar noggranheten genom att rmäta upp kristallen vid uppstart. Dvs vi mäter upp kristallens avvikelse och bränner in det i minnet. Därefter kompenserar vi kontinuerligt för felet.

Jag gissar att det räcker med att justera solhöjden i din anläggning var 5:e dag också och du kanske skall strunta i att gå till referenspunkten varje gång.

Naturligtvis kommer temperaturavvikelser under olika år att påverka tiden (kalendern), men vi ligger väl inom acceptabla fel. Dessutom kan man själv justera (rucka) systemet när man så vill. Detta gör man med hjälp av en + och en - knapp och en solkikare där man ser fel ner til 1/2 grads avvikelse mot solen.
I praktiken kan man acceptera upp till 15 graders fel och endsat förlora några procents effektivitet. Vid större fel växer förlusten fort. Matematiskt kan det beskrivas med en sinusfunktion .


Hur mycket vikt skall du hantera? Med snö? Som tur är är vinkeln snövänlig på vintern.


hälsningar

kflood


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-03-27 22:45 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1244
Ort: Nyköping
kflood skrev:
---I praktiken kan man acceptera upp till 15 graders fel och endsat förlora några procents effektivitet. Vid större fel växer förlusten fort. Matematiskt kan det beskrivas med en sinusfunktion .
kflood

Är det inte snarare en cosinusfunktion? Nära 1 vid små avvikelser från ideal vinkel.

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 26 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011