Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 12:52

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: mån 07-11-12 06:18 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 07-01-08 02:25
Inlägg: 644
Ort: Linköping
Jag har funderat på att eftermontera en lambdasond på mitt gamla ök för att få bättre koll på bränsleblandningen. Blir rätt mycket gissande och testande med förgasare annars. Och även om det funkar så är det alltid roligt att veta hur bra det egentligen fungerar :)

Tänkte borra och gänga ett hål i grenröret för en lambdasond, men fick istället tag i ett grenrör ifrån en Niva relativt billigt. De har sonden i grenröret, så det var bara att skruva dit grenrör + en entrådssond.

Men det funkade inge vidare. Bilen gick fett, det var det ingen större tvekan om, men värdena ifrån sonden blev konstiga. Körde jag på motorväg började de likna nåt, annars var de väldigt underliga med negativ spänning och annat underligt. Jordfel trodde jag på först, men det kunde utelsutas genom att fästa en kabel på sondens hölje. Fortfarande konstiga värden förutom på motorväg.

Jag har läst att folk som eftermonterat sonder och som har turbo o dylikt rekommenderar förvärmd sond. När bilen går fett är kanske avgastempen för låg? Fler som testat att eftermontera lambdasonder och fått det att funka? Är det helt enkelt förvärmd sond som gäller?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-11-20 20:34 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Om lambdasonden sitter i grenröret så borde den bli tillräckligt varm ändå.
Den enda eftermontering jag har gjort var på en Volvo 240 med B20-motor, som var gengaskonverterad. Lambdasonden skulle användas för att styra sekundärluftspjället. Där användes en förvärmd lambdasond (begagnad, den kom från en Citroën BX). Det fungerar utmärkt fastän lambdasonden sitter ganska långt bort från motorn, nippeln är insvetsad vid Y:et på främre avgasröret.

Jag har dock varit med om att avgastemperaturen har blivit för låg för en lambdasond utan förvärmning på tomgång med motorer som har släppt ut kylvatten i avgaserna pga läckande topplockspackning. Symptomet på detta är att lambdaregleringen fungerar bra om man rusar upp motorn, på tomgång fungerar den kanske 20-30 sekunder men sedan går spänningen från lambdasonden ner mot 0.

Om lambdasonden är kall så blir den ju högohmig, beter sig ungefär som om det skulle vara avbrott i den. Eftersom den inte "håller emot" så blir utsignalen mycket känslig för störningar, överledning och sånt.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-11-21 20:57 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 07-01-08 02:25
Inlägg: 644
Ort: Linköping
De enda värden jag fick som verkade vettiga var just på tomgång. Låg jag och körde konstant 70 eller 90 fick jag ca 50 mV. Borde betyda att den gick väldigt magert, men jag märker ingenting på motorn, den drar bra, knackar inte osv.

Testade att tanka en del bensin för att se vad som händer. Då fick jag helt knäppa värden. -100 mV o dylikt. Helt konstigt, spelade ingen roll hur jag körde. Den verkar skarpt ogilla fet bränsleblanding.

Nu ska jag köra på bensin ett litet tag med rätt bestyckning för just bensin för att försöka få fram några "normal"-värden så jag har något att jämföra med. Kankse jag kan kommafram till nån slutsats om sonden är paj eller ej. Har hört något om att man kan blåsa en viss gas i sonden och den då ska visa lambda 1. Är det butangas? Någon som känner till det testet?

Lambdasonden kommer ifrån Biltema. Kanske har man drabbats av deras legendariska kvalitet... I Linköping har de inga sonder hemma med förvärming iaf. Bredbandslambda står på önskelistan.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-11-21 21:31 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
I Sundsvall har Biltema också haft slut på lambdasonder med förvärmning sedan flera veckor, de uppger att de inte väntar sig leverans före nyår.
Men de fanns uppenbarligen hemma på något Biltemavaruhus i göteborgstrakten för någon vecka sedan.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-11-21 23:11 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
widmark skrev:
Nu ska jag köra på bensin ett litet tag med rätt bestyckning för just bensin för att försöka få fram några "normal"-värden så jag har något att jämföra med. Kankse jag kan kommafram till nån slutsats om sonden är paj eller ej. Har hört något om att man kan blåsa en viss gas i sonden och den då ska visa lambda 1. Är det butangas? Någon som känner till det testet?


Ja tändargas / butangas sägs det men då bara uppvärmda antar jag. En annan test som funkar med oupvärmda (eftersom de blir varma) är med gasol blåslampa då kan man få lambda 1 i (blåa) lågan samt magert och fet beroende på hur man håller lågan. Samtidigt bränner du bort sot s att du får den att funka igen o den var nedsmutsad.

Bredband lambda är kul men de är dyra och känsliga om man glömmer att ha värman inkopplad pajar den mkt snabbt.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-11-22 14:57 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
torbjorn skrev:
I Sundsvall har Biltema också haft slut på lambdasonder med förvärmning sedan flera veckor, de uppger att de inte väntar sig leverans före nyår.
Men de fanns uppenbarligen hemma på något Biltemavaruhus i göteborgstrakten för någon vecka sedan.


Jaså, jag var tvungen att gå till Misab här o betala 750:- för en 4-trådars, de sa samma på BT i GBG, lev endast efter nyår, nåt slags missförstånd tydlingen på inköpssidan.
Jag var tvungen att byta på M-B 220E:n, vilket ju ibland sker när man börjar köra på etanol som ger så svala avgaser.
Bilen hade ngt höga avgasvärden för 2 månader sen och redan för ett år sen kände man de karatäristiska aryckningarna i svaga nedförsbackar i motorvägsfart på cruise-control.
Så beter sig tydligen ett VDO-Siemens system med begynnande felaktig adaption, var likadant i AMG:n innan jag bytte sonden på den.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-11-22 15:07 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 07-01-08 02:25
Inlägg: 644
Ort: Linköping
Jag har funderat på denna som bredbandslambda:
http://www.innovatemotorsports.com/xcart/product.php?productid=16169&cat=262&page=2

Även med frakt ifrån USA blir det billigare än att köpa den i Sverige. Fast det är ju detdär med tull o sånt då. Verkar iaf vara en trevlig pryl, en Bosch-sond och all styrelektronik den behöver.

Citat:
LC-1 Lambda Cable (Standalone Wideband Controller) with 02 Sensor - P/N: 3769 - #3769

*Bosch Wideband Sensor Included*

The LC-1 is a complete wideband controller built in to a sealed cable. It features the same award-winning patented digital measurement principal found in the LM-1, and includes digital input, output, and 2 programmable analog outputs.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-11-22 15:38 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-28 03:38
Inlägg: 593
Ort: Frösön nyss uppflytt
widmark skrev:
Jag har funderat på denna som bredbandslambda:
http://www.innovatemotorsports.com/xcart/product.php?productid=16169&cat=262&page=2

Även med frakt ifrån USA blir det billigare än att köpa den i Sverige. Fast det är ju detdär med tull o sånt då. Verkar iaf vara en trevlig pryl, en Bosch-sond och all styrelektronik den behöver.

Citat:
LC-1 Lambda Cable (Standalone Wideband Controller) with 02 Sensor - P/N: 3769 - #3769

*Bosch Wideband Sensor Included*

The LC-1 is a complete wideband controller built in to a sealed cable. It features the same award-winning patented digital measurement principal found in the LM-1, and includes digital input, output, and 2 programmable analog outputs.

http://cgi.ebay.ie/INNOVATE-LC-1-Bosch- ... dZViewItem

J.K Nilsson


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-05-09 00:10 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 07-01-08 02:25
Inlägg: 644
Ort: Linköping
Var och köpte en förvärmd sond på Biltema häromveckan. Den funkar fint i VAZ:en på etanol. Stänger jag av förvärmningen så får jag konstiga värden rätt snart. Blir tydligen inte varmt nog åt sonden på etanol. Intressant.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-05-09 15:56 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Negativa värden på sondsignalen kan bero på internt läckage i sonden så att uteluftens syre kommer i kontakt med sensorn.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-05-09 16:13 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Hur negativa då? Ibland ser jag vid motorbromsning dvs den borde vara 0 kanke -0.010V eller så komma förbi. Jag tolkar det som att det är lite störning min sladd tar upp.

Vad gäller uppvärmning har jag likadant i min BX, utan värme blir det inget.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-05-09 16:34 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
aryan skrev:
Hur negativa då? Ibland ser jag vid motorbromsning dvs den borde vara 0 kanke -0.010V eller så komma förbi. Jag tolkar det som att det är lite störning min sladd tar upp.

Vad gäller uppvärmning har jag likadant i min BX, utan värme blir det inget.

/Aryan


Typ -0.2 V eller mer

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-05-09 18:16 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det kan ju också mycket väl vara några tiondels volt i spänningsskillnad mellan olika jordpunkter i en bil. Antag t ex att lambdasonden är jordad i avgasröret, som i sin tur hänger ihop med motorblocket elektriskt sett. Generatorn är också jordad i motorblocket, och om mycket ström tas ut från den så medför denna ström ett spänningsfall i jordflätan mellan motor och kaross. Motorn ligger alltså ofta några tiondels volt negativt relativt kaross och batteriets minuspol.

Dessutom kan man ha råkat jorda mätinstrumentet i någon punkt som har positiv spänning till jord (t ex cigarettändaruttaget) pga att den punkten delar jordledning med någon stor strömförbrukare.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-05-09 18:19 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Ja fast nu mäter jag i varje fall hela vägen både jord och signal, en skärmat coaxkabel eller liknande vore säkert bättre.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-05-09 21:10 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Eller ett lågpassfilter före mätinstrumentet. T ex motstånd på 100 kohm i serie och en kondensator på 0,1 uF parallellt med instrumentet.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011