Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 10:51

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 32 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: tor 08-03-13 08:00 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
http://www.kristianstadsbladet.se/artic ... 36589/1020

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-03-28 08:10 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Jag vet att bostadsbolaget Botkyrka byggen (i södra Stockholm) har förbjudit de i sina hyreshus, det är ganska effektiv.

I Holland är Pitbulls sedan 1993 helt förbjudna efter flera tillbud där barn ibland även i den egna familjen blivit ihjäl bitna.

I Frankrike finns en förordning som förbjuder minderåriga och tidigare straffade att ha eller gå med ett antal farligare hundraser (pittbull, rottweiler och några till). Dessutom måste dessa hunden alltid ha munkavel (och koppel såklart) utomhus.

Finns säkert liknande lager/förordningar också på annat håll.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-05-21 07:57 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Citat:
Hund dödad av
pitbull på tåg
2008-05-20 20:00 (Uppdaterad 21:53) HÄSSLEHOLM
En kvinna på väg från Stockholm till en ort utanför Hässleholm för att enligt polisen delta i en begravning fick sin hund ihjälbiten på tåget av en pitbullterrier i höjd med Vetlanda

Kvinnan steg av i Hässleholm vid 13-tiden med sin döda svårt sargade hund och polisen som larmats hjälpte sedan henne att komma dit hon skulle.
Det var alltså i höjd med Alvesta som hunden blev ihjälbiten. Hundägaren med Pitbullterriern steg av tåget i Nässjö.
– Kollegerna i Nässjö har identifierat mannen och en anmälan kommer att upprättas idag onsdag av polisen i Hässleholm, konstaterade inre befäl i Kristianstad på tisdagskvällen.
Pitbullterriern har kritiserats mycket hårt och även ägarna till dessa hundar. För inte så länge sedan blev en Jack Russelvalp attackerad av en pitbullterrier och i Eskilstuna blev en man biten av en pitbullterrier för en kort tid sedan. Och det finns de som menar att man helt enkelt skulle förbjuda hundrasen.
Att en hund biter ihjäl en annan hund på ett tåg hade man vid polisen i Kristianstad inte hört talas om tidigare.
– Jag känner inte till ett enda fall, konstaterade vakthavande befäl.


Rune Gomér


http://www.nsk.se/apps/pbcs.dll/article ... 79887/1125

Citat:
Pitbullterrier bet i hjäl hund på
X2000-tåg - böter väntar ägaren
Publicerad: 21 maj 2008, 00:05
Senast uppdaterad: 21 maj 2008, 07:33



Hässleholm
En kvinna på väg till Hässleholm med X2000-tåget fick sin hund i hjälbiten av en pitbullterrier.
Kvinnan från Stockholm hade med sig sin hund, enligt Aftonbladet en liten terrier, för att besöka någon i en ort utanför Hässleholm.

I Linköping hoppade mannen på och i höjd med Mjölby vid 13-tiden ska hans hund ha attackerat kvinnas hund. Mannen steg av i Nässjö och har böter att vänta för brott mot lagen om tillsyn av hundar.


Var förtvivlad
Kvinnan fortsatte med sin döda hund i famnen i tågets tjänstekupé till Hässleholm där polisen tog emot henne.

- Hon var förtvivlad, säger Eskil Jemn, inre befäl i Kristianstad.


Marcus Haraldsson


http://www.kristianstadsbladet.se/apps/ ... 09824/1338

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-05-21 10:12 
Offline

Blev medlem: tis 07-02-06 21:26
Inlägg: 439
Ort: Norrland
pitbullhysteri...
hunden blir som ägaren gör den, avsiktligt eller oavsiktligt.
det ÄR hundägaren som är olämplig och inte hunden.


det har ingen betydelse en olämplig ägare har en dominant schäfer eller pitbull.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-05-21 10:21 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Sant. Så säger skötsamma hundägare. Men jag vet de som skaffat hund för att ha som ett legalt vapen. Och de har skaffat pitbullterrier.

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-05-21 12:45 
Offline

Blev medlem: tis 07-02-06 21:26
Inlägg: 439
Ort: Norrland
har tyvärr ingen hund... :O(

göinge skrev:
Sant. Så säger skötsamma hundägare. Men jag vet de som skaffat hund för att ha som ett legalt vapen. Och de har skaffat pitbullterrier.


är det så illa....


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-05-22 13:06 
Offline

Blev medlem: fre 07-02-23 23:28
Inlägg: 61
Ort: Skattkärr, Karlstad
aryan skrev:
I Frankrike finns en förordning som förbjuder minderåriga och tidigare straffade att ha eller gå med ett antal farligare hundraser (pittbull, rottweiler och några till). Dessutom måste dessa hunden alltid ha munkavel (och koppel såklart) utomhus.


Det där är så dumt så det finns inte ord för det! Vad är en "farlig hundras"? Det är i 99 % av fallen ägarens fel att hunden är farlig! Detta gäller oavsett ras.

Däremot kan jag tycka att det är vettigt att straffade inte får ha hund överhuvudtaget. Det är för lätt att skaffa hund idag enligt min mening.

Förresten, bara för att tydliggöra så menar jag inte att det är du, aryan, som är dum. Tänkte bara skriva det så det inte blir några missförstånd...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-05-22 13:26 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Tur att jag nte anses dumm :-)

Men vi är överens om att vissa hundraser är farligare än andra? Det är nog svårare att göra en kamphund av vissa raser än andra. Ungefär som att luftgevär är mindre farliga än de med krut i.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-05-22 14:51 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 23:01
Inlägg: 244
Ort: Göteborg
Att söka vård för hundbett verkar vara en ganska ovanlig företeelse. De flesta som söker vård är dessutom inom samma familj som hunden ingår. Denna utredning slår fast att detta i viss mån är ett psykologiskt problem. Hundarna uppfattas som farliga inte för att dom är det utan för att det finns en bild av dem som farliga.

Citat:
I motsats till vad många tror, är pitbull i allmänhet inte speciellt
aggressiv, det vill säga den har en ganska liten benägenhet att bli
arg. Faktum är att den är relativt beskedlig i detta avseende. Detta
framgår dels vid traditionella mentaltester, men även då hunden
slåss med andra hundar; då två pitbull slåss finns förvånansvärt lite
ilska med i bilden. Det finns två skäl till att man velat begränsa
pitbullens tendenser att bli arg. Det första är att en hund som slåss i
ilska snabbt blir utmattad och därmed en enklare motståndare för
den andra hunden. Det andra kommer sig av det sätt på vilket verk-
samheten kring organiserade hundslagsmål sett ut: I “piten”, det
vill säga ringen/gropen där hundarna slogs, handhades hundarna av
för dem okända “handlers”. För att dessa skulle kunna bryta slags-
målet, något som sker flera gånger under en match, fick hundarna
inte ha några tendenser till att bita människor. De hundar som
visade sådana tendenser gallrades bort och förde därmed inte dessa
anlag vidare.


Det har varit andra hundar som har varit uppe på tapeten tidigare.

Citat:
Ett vanligt sätt att exemplifiera att det inte är hundarna i
sig som är farliga, är genom att hänvisa till schäfern: För 20 år
sedan hade denna ras rykte om sig att vara verkligt farlig. I dag är
det få som skulle ställa upp på detta omdöme. Detta beror inte på
att rasen förändrats, utan på att de olämpliga hundägare som för
20 år sedan skaffade schäfer och satte skräck i sin omgivning i dag
inte håller denna ras i samma utsträckning.


Källa: http://www.regeringen.se/download/3bdbf ... attachment

_________________
Gå med i Sveriges snabbaste växande Freecycle-grupp, Freecycle-gruppen i Göteborg.
Adress: http://www.freecyclegbg.se


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-05-22 16:02 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Jag är kanske inte opartiskt i frågan för jag blev biten av en pittbull i höstas. Det var inte så farligt han be nog inte allt vad han orkade men det blödde ändå.

Jag cyklade med min dotter förbi Östberga (ett ökänd område här i Stockholm där man t ex ofta ser utbrända/övergivna bilar) då var det några som rastade sin hund med en sån dä lång upprullningsbar lina.

Hunden var på en ena sidan cykelbanan hussen på andra sidan, så jag stannade tills husen hade kallad på hunden och min dotter stannade efter mig. Jag är inte alls hundrädd och när hangick övercykelbanan sniffade han lite på mitt ben, han såg ganske gullig ut men jag klappade inte honom utan väntade bara för honom att gå över cykelbanan.

Rätt vad det var bet han helt oprovocerad till i mitt underben och släppte igen. Jag var inte alls beredd på detta men blev arg, det var nära att jag hade sparkat till hunden, men man vill ju inte vara ett dåligt exempel för sina barn. Ägarna skämdes och gick snabbt därifrån och vi cyklade vidare.

Först senare upptäckte jag att det blödde frn mitt ben, men jag gjorde varken polisanmäla eller sökte vård, så illa var det ju inte. Naturligtvis var detta hussens fel, men få andra hundraser skulle bara bita till så här utan minsta varningssignal.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-05-22 16:52 
Offline

Blev medlem: fre 07-02-23 23:28
Inlägg: 61
Ort: Skattkärr, Karlstad
aryan skrev:
Men vi är överens om att vissa hundraser är farligare än andra? Det är nog svårare att göra en kamphund av vissa raser än andra. Ungefär som att luftgevär är mindre farliga än de med krut i.

/Aryan


På sätt och vis håller jag med dig. En rottweiler eller en pitbull kan göra mer skada än en pudel, därför är de potentiellt farligare. I övrigt anser jag inte att det finns något som heter "farliga hundraser". En golden retriever, som anses vara en ypperlig familjehund kan lika gärna vara ett farligt vapen som en pitbull. De ägare som skaffar hundar för att vara tuffa skaffar ofta exempelvis pitbull dels på grund av fördomarna mot rasen, dels för att de själv ofta inte är särskilt kunniga inom området. Det är inte lika respektingivande med en golden som ser snäll ut som det är med en pitbull som har ett mer aggressivt utseende.

EDIT: Jag medger att jag skulle känna mig mer osäker om en lös pitbull kom springande mot mig än om en lös golden retriever skulle göra det. Men, det är för att jag vet att det är vanligare att en pitbull har en olämplig ägare än att en golden har det. Så det är egentligen inte hundrasen i sig som skulle göra mig orolig.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-05-22 17:14 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 23:01
Inlägg: 244
Ort: Göteborg
coffe_aberg skrev:
Jag medger att jag skulle känna mig mer osäker om en lös pitbull kom springande mot mig än om en lös golden retriever skulle göra det. Men, det är för att jag vet att det är vanligare att en pitbull har en olämplig ägare än att en golden har det.


Det är precis vad utredaren menar när den säger att problemet snarare är psykologiskt.

Biter en "kamphund" någon i benet är chansen mycket större att man får läsa om detta i tidningen. Detta leder troligen till en överskattning av problemet.

_________________
Gå med i Sveriges snabbaste växande Freecycle-grupp, Freecycle-gruppen i Göteborg.
Adress: http://www.freecyclegbg.se


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-05-22 19:49 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Hur många pittbullterriers såg man egentligen för 20 år sedan? Det är ju för hundens dåliga rykte som vissa typer skaffar just denna hundras.

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-05-22 20:07 
Offline

Blev medlem: fre 07-02-23 23:28
Inlägg: 61
Ort: Skattkärr, Karlstad
göinge skrev:
Hur många pittbullterriers såg man egentligen för 20 år sedan? Det är ju för hundens dåliga rykte som vissa typer skaffar just denna hundras.


Precis, de vet att många är rädda för sådana hundar, (tack vare medias vinklade artiklar) och köper dem i hopp om att folk ska tycka de är häftiga och få "respekt" för dem. Stackars vilsna själar säger jag bara... De fick nog inte många kramar som barn.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-05-22 20:42 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 23:01
Inlägg: 244
Ort: Göteborg
göinge skrev:
Det är ju för hundens dåliga rykte som vissa typer skaffar just denna hundras.


Visst är det så. Trots detta händer ganska få olyckor. Borde inte detta tyda på att hundarna är ganska stabila?

_________________
Gå med i Sveriges snabbaste växande Freecycle-grupp, Freecycle-gruppen i Göteborg.
Adress: http://www.freecyclegbg.se


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 32 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011