Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: mån 20-03-30 07:28

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: mån 08-05-12 20:13 

Tack för ett intressant, kul och lärorikt forum!
Det vore kul att höra andra SAAB ägares erfarenheter av etanolkörning i SAAB 900 94or och nyare!
Kör själv på 60-65% E85 och det går strålande. Bilen går som en katt och drar bara 0,83 l. mil på 55% E85 (blandad långfärd och stad) och den går precis lika fint på 65%. Har kört ca 500 mil och kommer definitivt fortsätta med E85.
Blandar i det lite omdiskuterade Tripak bensinbooster eftersom många raggare ute i landet använder det. En raggare kan väl inte ha fel.
Försökte sätta mig in i den infekterade etanoldebatten INNAN jag började tanka E85 och förnuftet gav helt enkelt etanolförespråkarna förtroendet.
DNs artikel för ett tag sedan verkade vända hela opinionen mot etanol på en dag men nåt verkade inte stämma.
En undran är också ifall konvertering med bensinregulator sker för att optimera bränsleförbränningen/ekonomin, så hade i varje fall inte jag förväntat mig min absurt låga bränsleförbrukning. Så konvertering är inte att tänka på för min del. Jag kör hellre så lite som möjligt.
ciao

Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-05-25 10:53 

Undrar om någon vet ifall jag ska beakta att "check engine" lampan lyser på instrumentpanelen?
Den börjar lysa när man blandar i mer än ca 55% E85.
Skulle vilja öka på till 75% E85.
Finns det anledning att vara orolig?

Inläggsrubrik: Felkoder
InläggPostat: sön 08-05-25 11:36 

Hursomhelst så bör du väl konstatera varför varningslampan tänds. På något sätt måste du väl kunna läsa av felkoderna?

Innan du går vidare mot dina önskade 75 % så måste du ju veta att allt är OK.

Inläggsrubrik: Re: Felkoder
InläggPostat: sön 08-05-25 11:46 

nyfiken skrev:
Hursomhelst så bör du väl konstatera varför varningslampan tänds. På något sätt måste du väl kunna läsa av felkoderna?
Innan du går vidare mot dina önskade 75 % så måste du ju veta att allt är OK.

Tack för svar!
Jag tog för givet att "check engine" började lysa därför att bilens data är inställd för bensin?
Att läsa felkoder är nog långt över mitt huvud...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-05-25 11:59 
Användarvisningsbild

Varningslampan tänds säkerligen för att styrdonet inte lyckas hålla lambda 1 eftersom du blandat i för stor andel E85 utan konvertering. För att gå högre måste isåfall någon form av konvertering utföras.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-05-25 12:26 

Databoxen skrev:
Varningslampan tänds säkerligen för att styrdonet inte lyckas hålla lambda 1 eftersom du blandat i för stor andel E85 utan konvertering. För att gå högre måste isåfall någon form av konvertering utföras.
Ok. Men jag antar att jag ändå får vara nöjd med snål bensinåtgång trots att inte Lambda1 uppnås (0.8-0.9 l mil) ?
Ingen annan fara eller risk för skada med att Lambda1 inte uppnås?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-05-26 09:09 
Forummoderator

Det är ingen akut risk för motorskador, men däremot innebär ju den magra blandningen onödigt stora utsläpp av kväveoxider (NOx). Katalysatorn klarar inte av att ta hand om dem när det är överskott på luft i avgaserna.
Om du besiktigar bilen i det här läget kommer du säkerligen att få anmärkning för felaktigt lambdavärde.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-05-26 10:32 

torbjorn skrev:
Det är ingen akut risk för motorskador, men däremot innebär ju den magra blandningen onödigt stora utsläpp av kväveoxider (NOx). Katalysatorn klarar inte av att ta hand om dem när det är överskott på luft i avgaserna.
Om du besiktigar bilen i det här läget kommer du säkerligen att få anmärkning för felaktigt lambdavärde.

Ok. Stort tack för tipset. Då faller ju liksom hela grejen med att köra på mer E85 ifall sämre lambdavärde gör större utsläpp...
Det är alltså bla. därför man borde ha en bränsleregulator?
Får i så fall överväga konvertering. Eller backa till 55%. Och åka ännu mer pendeltåg.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme