Sådärja, då är en installation av Flexitune avklarad. Bilen i fråga har 1,6 l motor "BFQ" och styrsystem Simos 3.3 .
Första problemet i installationen var att komma åt styrdonet och dess kontakter. Det sitter, på vanligt VAG-sätt, mitt i luftintagslådan framför vindrutan. Plastskyddet över lådan visade det sig att man ska dra loss framåt-uppåt, alltså vinkelrätt mot vindrutan. Det sitter fastsnäppt på en list som är limmad vid vindrutans underkant. Och man måste ta i bra mycket hårdare än man tror att det håller för!
Nästa bekymmer var ett stöldskydd i form av en kraftig plåtkåpa över styrdonets kontakter, detta för att man inte så lätt ska kunna kringgå startspärren genom att byta styrdon. Utan att gå in på några detaljer kan man konstatera att den gick lätt att få loss när man följde verkstadshandbokens anvisningar till punkt och pricka.
Ett elschema för bilen fanns tillgängligt, vilket var ovärderligt. Spridarsignalerna ligger i den vänstra kontakten till styrdonet, på pinnarna 85-88. Jag sprättade upp kabelstammen på en decimeter närmast kontakten och skarvade in kablarna till Flexitune där, det var för trångt under kontaktens kåpa.
Likadant gjorde jag på den högra kontakten där + efter tändninglåset (pinne 62) och jord (pinnarna 1 och 2) fanns. Det visade sig att plusledningen är avgrenad i kabelstammen alldeles intill styrdonskontakten, jag skar upp kabelstammen där också och anslöt matningen till Flexitune på den grova (1,0 mm²) kabeln före avgreningen, hellre än på den 0,35 mm² som gick fram till styrdonet.
All skarvning gjordes med lödning och krympslang. För spridarsignalerna användes en 8x0,35 mm² signalkabel, och för spänningsmatning och jord en platt 2x0,75 mm² (lampsladd). Kabeländarna försågs med ändhylsor vid skruvplinten på Flexitune.
Styrsignalerna för tryckknapp, etanol/bensin-omkopplare etc är inte indragna i kupén än utan för tillfället slutar de ledningarna i en skruvplint som är åtkomlig vid luckan för kupéluftfiltret.
Flexitune-enheten är monterad ovanför insprutningsstyrdonet, helt enkelt instoppad i en plastpåse och en gammal tumvante, så att paketet blev lagom tjockt för att det ska hålla sig på plats när det väl är inskjutet. Kablarna är tillräckligt långa för att man ska kunna dra ut den genom luckan för kupéluftfiltret, om det nu går att få in en hand för att få tag i den.
Vid första provkörningen gick motorn på tre cylindrar och det gavs felkod för avbrott i spridare #4. Det visade sig att jag hade förväxlat in- och utgång för den kanalen, så det var lätt åtgärdat.
Sedan raderades felkoder och adapteringsdata, och några mils provkörning (på bensin) vidtog.
Före inkoppling av Flexitune låg "Long term fuel trim" på mellan +3% och +4%, "Short term fuel trim" varierade mellan -1,5% och -3% bortsett från enstaka extremvärden.
Efter inkopplingen så låg "Long term fuel trim" mycket länge på 0, precis som väntat. Så småningom kröp den periodvis upp på 0,8 % och sedan ner på 0. Alldeles på slutet gick den upp till 2,3 %.
Short term fuel trim har hela tiden varit positiv, mellan 0 och +5%. Även här bortsett från enstaka extremvärden under de första kilometrarna.
N
Hittills har proven bara gjorts på bensin eftersom bilen var ganska nytankad med den sortens bränsle. Nu är det bara att vänta någon vecka tills bilägaren har kört slut på bensin och det är dags att tanka E85, sedan blir det mer dataloggning.
En intressant sak som kan anses bevisad i och med felkopplingen är att Simos kan detektera avbrott i spridare, samt att Flexitune's belastningsmotstånd på 220 ohm räcker till för att övervakningskretsen inte ska uppfatta något fel.
_________________ Att mäta är att veta
|