Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 21:04

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 32 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Konvertering av Volvo 740
InläggPostat: tis 08-05-27 10:57 
Offline

Blev medlem: mån 08-05-26 20:06
Inlägg: 19
Ort: Från
Hej!

Med tanke på dagens bensinpriser, så var jag bara tvungen att forska lite om etanol konvertering. Då stötte jag på en metod, nämligen Flexitune 2.

Är det någon som konverterat en Volvo 740 GL (B230F)?
Hur svårt är det att göra? Jag har ju lite erfarenhet, har installerat ljudsystem och bytt massa komponenter på bilen, men aldrig konverterat.

Såg också att det finns två olika Flexitune som passar, nämligen Flexitune 2 och Sequential. Vad är skillnaden, och vilken skulle passa bäst?

Problemet är också den att Flexitune har slutat säljas för tillfället :( ... Såg att det finns flera företag som säljer "färdiga" lådor, men för dubbelt så mycket :shock: . Undra om man ska köpa färdigt, eller löda komponenter (hur svårt är det då)?

Tack!
/Alex


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-05-27 11:15 
Offline

Blev medlem: mån 08-05-26 20:06
Inlägg: 19
Ort: Från
Jo, men det har jag redan läst :)

Jag ville bara veta mer om Flexitune


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Löda själv
InläggPostat: tis 08-05-27 14:26 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Att löda själv eller inte är inte lätt för någon annan att svara på. Det är så att den som kan det och har gått kurser samt jobbat med det etc. vet hur svårt det egentligen kan vara. Medan den som är självlärd tycker att det är en bagatell.
Så försök självransaka dig, känner du att du vill och litar på att det blir riktigt, så kan du pröva. Tänk dock på att om du har gjort en dålig lödning någonstans, kan du bli stående utmed vägen, utan hjälp en mörk och kall natt.
Jag har bara sett beskrivningen för den första Flexitune, så jag kan inte uttala mig om tvåan. Du bör ha viss komponetkännedom även om beskrivningen är tämligen klar.
Du säger att den säljs inte för tillfället. Ges det inget besked om den kommer tillbaka senare? Det kanske bara är ett tillfälligt produktionsstopp?
Vad det gäller dom övriga, så säljs dom högst troligt bara som färdiga enheter. Inte som byggsats.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-05-27 14:44 
Offline

Blev medlem: mån 08-05-26 20:06
Inlägg: 19
Ort: Från
De på Flexutune har stoppat orderna eftersom de fått in för många beställningar.. De öppnar order delen i juni...

Det verkar ju som att köpa "färdigt" är ju säkrare, då jag har väldigt lite kännedom om lödning.

Undrar om någon lyckats installera Flexitune 2 på Volvo 740?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-05-27 17:25 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
ak87 skrev:
De på Flexutune har stoppat orderna eftersom de fått in för många beställningar.. De öppnar order delen i juni...

Det verkar ju som att köpa "färdigt" är ju säkrare, då jag har väldigt lite kännedom om lödning.

Undrar om någon lyckats installera Flexitune 2 på Volvo 740?


Många skiljer inte så noga på Flexitune 2 och en "ursprunglig" Flexitune. De flesta sådana som idag är monterade på Volvo med LH 2.2 eller 2.4 lär nog vara Flexitune 2.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-05-27 18:47 
Offline

Blev medlem: mån 08-05-26 20:06
Inlägg: 19
Ort: Från
Som jag förstått det så ska alltså Flexitune kopplas mellan insprutningen och själva styrboxen, Jetronic i mitt fall, och 12V får man från tändningen... Stämmer det?

Hur ska man kunna hitta dessa kablar? Har läst el scheman, men inte hittat rätt...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Kopplingschema
InläggPostat: tis 08-05-27 20:03 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Vilka scheman har du tillgång till? Om du skaffar en verkstadshandbok så bör du hitta rätt. Det fungerar även med vissa piratupplagor. Jag har t.ex. en utgiven av ett förlag på Irland (på svenska) till min 240. Det fungerar.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-05-27 21:15 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
ak87 skrev:
Som jag förstått det så ska alltså Flexitune kopplas mellan insprutningen och själva styrboxen, Jetronic i mitt fall, och 12V får man från tändningen... Stämmer det?

Hur ska man kunna hitta dessa kablar? Har läst el scheman, men inte hittat rätt...


Ja, just det. Du kan koppla in allt vid insprutningsstyrdonet.
Om du har LH 2.4 (sena 88'or och följande årsmodeller) är det följande pinnar som gäller:

18 Utgång till spridare, ska alltså kapas och Flexitunes ingång resp utgång kopplas in emellan.
17 Kraftjord (jord till spridardrivsteg mm i LH-styrdonet), grena av och anslut jord till Flexitune här.
9 +12 V via huvudrelät för insprutningen, grena av och anslut spänningsmatning till Flexitune här.

Samma inkoppling gäller för alla bilar med LH 2.4 , alltså inte bara Volvo 740.

Om du har LH 2.2 ('87 och tidiga '88) så går inkopplingen till på i princip samma sätt men det är inte samma pinnummer. Kan återkomma om den saken om det behövs.

Man får plats med alla skarvar och avgreningar inne i kontakten vid styrdonet. Undvik strömtjuvar och sånt, löd och isolera med krympslang eller eltejp istället. Pinnumren står på "kabelsidan" av kontakten och syns när man har tagit av kåpan.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-05-27 21:42 
Offline

Blev medlem: mån 08-05-26 20:06
Inlägg: 19
Ort: Från
Jag är inte säker på vilken Jettronic jag har... Kan man se det på nåt sätt?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-05-27 21:49 
Offline

Blev medlem: fre 08-05-23 20:48
Inlägg: 34
Ort: Säffle
Jag kan löda ihop en Sequential åt dig för 500kr. Lödde ihop min egen för några dagar sedan och det gick bra! Lite pilligt och smått är det ju men det går!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-05-27 22:09 
Offline

Blev medlem: fre 07-05-04 13:07
Inlägg: 204
"Jag är inte säker på vilken Jettronic jag har... Kan man se det på nåt sätt?" Har du en liten diagnosdosa som du kan läsa ut felkoder vid vänster fjäderbenstorn så har du LH2,4. Har du en nyare 740 typ 91:a kan du ha Reginasystem, då har du ingen tändspole som ser ut som en ölburk utan en fyrkantig klump. :D


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-05-27 22:58 
Offline

Blev medlem: mån 08-05-26 20:06
Inlägg: 19
Ort: Från
Ok, jag har en diagnosdosa vid på vänstra sida (sett ut förarsätten) och en "ölburk" som tändspole på höger sida.
Dvs en Jettronic 2.4? Är det någon större skillnad av montage av Flexitune på Jettronic 2.2 och 2.4?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-05-27 22:59 
Offline

Blev medlem: mån 08-05-26 20:06
Inlägg: 19
Ort: Från
4Honda skrev:
Jag kan löda ihop en Sequential åt dig för 500kr. Lödde ihop min egen för några dagar sedan och det gick bra! Lite pilligt och smått är det ju men det går!


Dvs om jag köper komponenter, eller har du de hemma?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-05-27 23:42 
Offline

Blev medlem: fre 07-05-04 13:07
Inlägg: 204
Japp du har Lh2,4 systemet. Om du läser igenom torbjorns inlägg så ser du skillnaden(skiljer lite på vilket pinnummer man kopplar in sig på). Har ingen erfarenhet av flexitune (kör med btr) men läst bruksanvisningen och noterar att det b.l.a är ett chip som ska lödas dit, vilket nog är lätt att bränna sönder, men får man tag i en passande chiphållare så kan man säkerligen använda sig av en sådan.(skulle följa med byggsatsen enligt mig). (oops ett inlägg till, nu vinner jag nog inläggstopplistan :lol: )


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 32 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 11 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011