Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 20-02-28 08:53

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Bensinpumpen "skriker"
InläggPostat: tis 08-07-08 09:28 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 08-07-05 03:30
Inlägg: 46
Ort: Gjøvik
Når jeg skal starte motoren må jeg bruke bensinpumpen til å "prime" motoren.. Når bensinpumpen starter og skal bygge opp trykk i systemet, skriker den som ei dør uten smøring i hengslene..

Bilen det er snakk om er en Suzuki Baleno 1999 mod. Den har gått ca 153000 km (antagligvis på samme pumpen)

Selv har jeg kjørt den ca 20000km på ca 50 % etanol blanding ukonventert før jeg nylig konventerte bilen men ecoflex.. og har kjørt ca 1500 km på E85.

Noen som har tips? Er dette et problem forårsaket av E85?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-07-08 09:48 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4732
Ort: Sundsvall
Låter den alltid lika illa vid start eller ändras ljudet beroende på t ex hur mycket bränsle som är i tanken eller beroende på temperatur?

En vanlig orsak till att en bränslepump låter illa är om den har stort motstånd på sugsidan, t ex för att sugsilen i tanken är igensatt eller för att tankventilationen inte fungerar som den ska så det blir undertryck i tanken.

Om det är undertryck i tanken märks det tydligt när man tar av tanklocket.
Och att ta upp sugsilen för att titta till och eventuellt rengöra den brukar inte vara så svårt.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-07-08 10:02 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 08-07-05 03:30
Inlägg: 46
Ort: Gjøvik
torbjorn skrev:
Låter den alltid lika illa vid start eller ändras ljudet beroende på t ex hur mycket bränsle som är i tanken eller beroende på temperatur?

En vanlig orsak till att en bränslepump låter illa är om den har stort motstånd på sugsidan, t ex för att sugsilen i tanken är igensatt eller för att tankventilationen inte fungerar som den ska så det blir undertryck i tanken.

Om det är undertryck i tanken märks det tydligt när man tar av tanklocket.
Och att ta upp sugsilen för att titta till och eventuellt rengöra den brukar inte vara så svårt.


Kan igjensatt bensinfilter være med på å lage ulyd? Det skal vel byttes uansett etter ca 1000 -1500 km etter "hel" konventering...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-07-08 10:11 
Offline

Blev medlem: tis 07-02-06 21:26
Inlägg: 439
Ort: Norrland
några har visserligen hävdat att E85 skadar diverse komponenter på bilen,
och här ingår bränslepumpar...
men de har fått kraftigt mothugg inte minst på detta forum...

pumpen kanske håller på att ge upp oavsett vilket bränsle du kört på....
skriker den även sedan bilen startat, det är inte så att den får gå med förlitet flöde?

har kört en ny pump i c.a. 100000 km och den går ännu....


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-07-08 11:55 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4732
Ort: Sundsvall
susluki skrev:

Kan igjensatt bensinfilter være med på å lage ulyd? Det skal vel byttes uansett etter ca 1000 -1500 km etter "hel" konventering...


Nej, det finns en viss risk att bränslefiltret blir igensatt ett tag efter konvertering, men det är snarare en fråga om tid än om körsträcka. Om filtret nu ska bli igensatt så brukar det vara frågan om några veckor till några månader från konverteringen.
Men på en relativt ny bil som ständigt har varit i drift är det ingen större risk. Det är värre med t ex hobbybilar eller pensionärsbilar som står avställda med gammal bensin i tanken varje vinter.
Om man är osäker på bränslefiltret kan man koppla in en amperemeter för att övervaka bränslepumpens strömförbrukning under körning, om strömmen börjar stiga kraftigt är det ett tecken på att filtret är nära att bli igensatt.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-07-08 12:42 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 08-07-05 03:30
Inlägg: 46
Ort: Gjøvik
Ja, det er sikkert sant.. men jeg har kjørt ukonventert med ca 50 % etanol ( ja jeg har trekt fra de 15 % bensin når jeg reknet ut etanol innhåldet 8) i ca 1 år.. og jeg vil jo tro at 50 % vil ha en viss evne til å løse opp gamle bensinrester? det er 1500 km siden jeg helkonventerte.. altså satt inn en adapter (ecoflex) og fylte min første tank med kun e85.

Har forresten satt inn ett nytt bensinfilter nå.. kommer med tilbakemelding om dette har hjulpet på.. :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-07-14 22:54 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 08-07-05 03:30
Inlägg: 46
Ort: Gjøvik
Skrikingen er borte.. ser ut til at problemet lå i tett bensinfilter!

Uansett.. tusen takk for all hjelp jeg fikk :wink:

_________________
Suzuki Baleno GLX 4WD 1999 -- Etanol konventert 26/6-2008 :)

Omkonventert med Flexitune Auto 4 29 august 2009 :D


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Ännu en skrikande pump
InläggPostat: fre 08-08-15 20:47 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1201
Ort: Nyköping
Den sista veckan har jag hört ett tilltagande skrikande från bränslepumpen liknande det jag tidigare hört när dess säkerhetsventil har öppnat vid för högt bränsletryck. Jag mätte därför upp strömmen till pumpen som funktion av det pålagda lufttrycket på regulatorns vacuumsida.
Resultaten blev som visas av kurvan högst upp i diagrammet.
Tydligen är filtret ordentligt täppt nu efter 4600 mil på E85 så trycket vid fuel rail kommer knappt upp till 4,2 bar innan pumpens säkerhetsventil löser ut vilket syns som en sjunkande ström när lufttrycket höjs över 1,2 bar. Alltså dags för byte.
Bild

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Senast redigerad av GL fre 10-01-01 19:06, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-08-23 21:53 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1201
Ort: Nyköping
Då är filtret bytt och dissekerat. (ett GM orginal ) Det hade en till synes mycket tät beläggning på ingångssidan av filterpappret. Beläggningen kan ha varit ännu tätare innan jag de sista milen före bytet fyllde på bensin till ca 60% vilket gav en märkbar minskning av strömmen till pumpen.
Bild

Efter uppskärning av filtret ser man att papprets insida se utmärkt ut medan utsidan är ordentligt tilltäppt. Filterpappret verkar alltså inte helt optimerat för denna typ av föroreningar.

Bild

Bild

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Senast redigerad av GL fre 10-01-01 19:12, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-08-23 22:48 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4732
Ort: Sundsvall
Det skulle kunna vara intressant att skrapa av en del beläggningar från filtret och se hur mycket av dem som löser sig i ren bensin och hur mycket som verkligen är olöslig smuts.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-09-03 21:18 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1201
Ort: Nyköping
Då har jag provat att sätta filtret i ren bensin under två dygn. Bensinen färgades gulbrun av något som löstes upp men den gråa beläggningen blev kvar. Det var alltså inte onödigt att byta bränslefilter. :)
På bild ser det ut så här.
Bild

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011