Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 10:05

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: mån 08-09-01 11:46 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-20 23:22
Inlägg: 521
Ort: Tumba
Nu när det verkar som om jag har hittat felet så kommer jag snart att konvertera även den här bilen.

Idag har jag spridare 0 280 150 762, 214cm3/min (3.0 bar), dessa bör som jag ser det kunna ersättas med 0 280 150 802, 284cm3/min (3.0 bar) och ska t.ex. sitta i VOLVO B200 Turbo.

Är dessa likadana i fastsättningen? Är de lika långa? Finns sådan information någonstans?

Kallstarten blir ett annat kapitel, håller på att fixa en termostat som ska fungera automatiskt, vi får se om teori och praktik blir lika...

_________________
/Erik

Volvo V70 -98 140 hk blandtankas ca 50/50
Volvo V70 -98 170 hk blandtankas ca 50/50
VW Polo -95 blandtankas
VW Polo -98 blandtankas
VW Polo -04 blandtankas
Yamaha XJ 900 -85


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-09-01 11:57 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-20 23:22
Inlägg: 521
Ort: Tumba
Verkar svåra att få tag på, hittade just att många byter till 0 280 150 785, vilka är större. De ger 310 cm3/min, men det är ju bara lite för mycket. Blir nog såna.

_________________
/Erik

Volvo V70 -98 140 hk blandtankas ca 50/50
Volvo V70 -98 170 hk blandtankas ca 50/50
VW Polo -95 blandtankas
VW Polo -98 blandtankas
VW Polo -04 blandtankas
Yamaha XJ 900 -85


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-09-01 15:21 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-20 23:22
Inlägg: 521
Ort: Tumba
Vad är lämpligt pris?

Försökte hitta på nätet, men lyckades bara hitta ett pris på 300 kr hos Allbildelar i Huddinge, tror att det var styckpris. Låter väldigt mycket.

_________________
/Erik

Volvo V70 -98 140 hk blandtankas ca 50/50
Volvo V70 -98 170 hk blandtankas ca 50/50
VW Polo -95 blandtankas
VW Polo -98 blandtankas
VW Polo -04 blandtankas
Yamaha XJ 900 -85


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-09-01 15:37 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
300 kr/st kan man nog vänta sig att en bilskrot vill ha om de har gjort jobbet att ta loss spridarna, lagerföra dem och lägga ut dem på Bildelsbasen. Om man plockar dem själv eller köper dem privat bör de bli betydligt billigare.

Men jag har för mig att ...802 är en lågohmig spridartyp. Om du ska använda den istället för ...762 måste du koppla in förkopplingsmotstånd i serie med varje spridare. Ett sådant finns fabriksmonterat på de Volvo som har LH 2.x och lågohmiga spridare, det sitter i så fall längst fram till vänster i motorrummet. Samma typ av förkopplingsmotstånd finns också på många 70-tals och tidiga 80-talsbilar med L-jetronic, t ex VW Transporter.

Om man kopplar in lågohmiga spridare utan förkopplingsmotstånd till ett LH-styrdon så går transistorn som styr spridarna sönder inom några sekunder. Visserligen är den lätt att byta men det är ju ändå onödigt att behöva plocka isär styrdonet.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-09-04 21:37 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-02-25 08:09
Inlägg: 369
Spridarna måste väl iofs inte komma från en Volvo heller?

Saab med flera använder ju Boschspridare med.

Längderna verkar vara olika, iaf på Saab!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-09-04 22:19 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-20 23:22
Inlägg: 521
Ort: Tumba
Jag har tänkt om, jag kommer nog att konvertera med BTR. Detta då jag vill bygga om till deadend fuelrail, inbillar mig att det är mycket lättare om man har en extern BTR med två hål för trycksidan.

Sedan ska jag försöka mig på bränsleförvärmning, men vi tar lite i taget.

_________________
/Erik

Volvo V70 -98 140 hk blandtankas ca 50/50
Volvo V70 -98 170 hk blandtankas ca 50/50
VW Polo -95 blandtankas
VW Polo -98 blandtankas
VW Polo -04 blandtankas
Yamaha XJ 900 -85


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-09-12 17:51 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-20 23:22
Inlägg: 521
Ort: Tumba
Tar upp en gammal tråd. Jag lyckas inte hitta info om spridare är hög- eller lågohmiga. Vet någon var det finns en sån tabell?

_________________
/Erik

Volvo V70 -98 140 hk blandtankas ca 50/50
Volvo V70 -98 170 hk blandtankas ca 50/50
VW Polo -95 blandtankas
VW Polo -98 blandtankas
VW Polo -04 blandtankas
Yamaha XJ 900 -85


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-09-12 20:36 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-26 23:30
Inlägg: 298
Ort: Ljusne
Här har du en med div. data om olika spridare: http://users.erols.com/srweiss/tableifc.htm

_________________
#Linus Johansson
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-09-12 21:36 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-20 23:22
Inlägg: 521
Ort: Tumba
Verkar ju vara en omfattande tabell. Det skulle vara trevligt om han hade haft den liggande i en databas så att man kunde välja vad man ville sortera på...

Men det verkar vara ett fel i den, naturligtvis vid de spridare som jag skulle behöva. På min Turbo sitter det 280 150 804, 337 cm3 lågohm. Jag tänkte lämna in den för chipning och konvertering samtidigt. De rekommenderar att byta spridare samtidigt, till ca 450 cm3. Och då hittar jag dessa, som då är "konstiga" i tabellen. Samma Bosch-nummer finns med på två rader. Och nästa har samma data, inte troligt (väl?).

Part Number lbs/hr cc /min grams /min PSI BARS lbs/hr cc /min 80% 95% Feed Impedance Application n-H
0-280-150-400 41.6 437.2 314.5 43.5 3.0 41.6 437.2 64 76 Top Low Ford 5.0l -
0-280-150-400 46.0 483.5 347.8 - - - - 70.8 84 Top Low Ford 5.0l -
0-280-150-401 41.6 437.2 314.5 43.5 3.0 41.6 437.2 64 76 - Low Ford -

_________________
/Erik

Volvo V70 -98 140 hk blandtankas ca 50/50
Volvo V70 -98 170 hk blandtankas ca 50/50
VW Polo -95 blandtankas
VW Polo -98 blandtankas
VW Polo -04 blandtankas
Yamaha XJ 900 -85


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-09-13 09:07 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det kan ju tänkas att han som har sammanställt tabellen har hittat data från två avvikande källor på samma spridartyp.

En förklaring till att det finns flera olika Bosch-nummer på spridare med till synes samma data kan vara om de är mekaniskt olika på något sätt. T ex om den ena har O-ringsanslutning för bränslet medan den andra har en fast monterad slangstump. På spridare med slang kan det också förekomma olika nummer t ex för att slangen har olika längd eller att den är rak i det ena utförandet men har en formgjuten böj i det andra utförandet.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011