Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: lör 24-04-20 02:20

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Volvo 740 16V konvertering
InläggPostat: tis 08-08-12 18:19 
Offline

Blev medlem: sön 07-03-11 21:09
Inlägg: 3
Ort: Norrköping
Har en Volvo 740 16V som ja har o åker till jobbet med bl.a..
Har innan när ja körde med 95 oktan haft en snittförbrukning på 1.1-1.2 liter/mil.
I helgen så bytte ja spridare till Volvo 850 T5 och ändrade på kablarna till tändlägesgivaren o åkte med tom tank o tankade upp med E85..
Bilen gick bra med konverteringen o har idag kört 18.85 mil o beslöt för o tanka upp igen. Fick i 23.04 liter o får då ett snitt på 1.22 liter per mil.

Med Literpris på 8.14 så betalar ja nu 9,94 kr/ milen i bränsle för o ta mig fram =)


Mvh


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-08-12 18:55 
Offline

Blev medlem: tis 08-08-12 18:46
Inlägg: 14
Ort: Stockholm
Det är inte illa..
Ska bli kul att veta vad min drar, ska tanka upp den imorgon och se =)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-08-12 20:11 
Offline

Blev medlem: sön 07-03-11 21:09
Inlägg: 3
Ort: Norrköping
Turbo_Erik skrev:
Det är inte illa..
Ska bli kul att veta vad min drar, ska tanka upp den imorgon och se =)


Ja vart lite förvånad när den stanna på 23 liter =)

_________________
Mikael Andersson

www.linkopingslackcenter.se

Kör 740 16V E85


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 08-08-13 16:13 
Offline

Blev medlem: tis 07-01-30 20:30
Inlägg: 12
swespy skrev:
Har en Volvo 740 16V som ja har o åker till jobbet med bl.a..
Har innan när ja körde med 95 oktan haft en snittförbrukning på 1.1-1.2 liter/mil.
I helgen så bytte ja spridare till Volvo 850 T5 och ändrade på kablarna till tändlägesgivaren o åkte med tom tank o tankade upp med E85..
Bilen gick bra med konverteringen o har idag kört 18.85 mil o beslöt för o tanka upp igen. Fick i 23.04 liter o får då ett snitt på 1.22 liter per mil.

Med Literpris på 8.14 så betalar ja nu 9,94 kr/ milen i bränsle för o ta mig fram =)


Mvh


Hej, vilka kablar är detta och har du testat om det verkligen gör någon verkan?

Mvh


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 08-08-13 20:36 
Offline

Blev medlem: sön 07-03-11 21:09
Inlägg: 3
Ort: Norrköping
nisse123 skrev:
swespy skrev:
Har en Volvo 740 16V som ja har o åker till jobbet med bl.a..
Har innan när ja körde med 95 oktan haft en snittförbrukning på 1.1-1.2 liter/mil.
I helgen så bytte ja spridare till Volvo 850 T5 och ändrade på kablarna till tändlägesgivaren o åkte med tom tank o tankade upp med E85..
Bilen gick bra med konverteringen o har idag kört 18.85 mil o beslöt för o tanka upp igen. Fick i 23.04 liter o får då ett snitt på 1.22 liter per mil.

Med Literpris på 8.14 så betalar ja nu 9,94 kr/ milen i bränsle för o ta mig fram =)


Mvh


Hej, vilka kablar är detta och har du testat om det verkligen gör någon verkan?

Mvh


Det är ju 3 kablar svart, röd, blå och ja bytte plats på den röda o blåa..
Ja testade inte o köra med E85 utan o ändra kablarna men ja tycker att tomgången har sjunkit ytterst lite... så ändrad tändning verkar det ju ha blivit iaf..

_________________
Mikael Andersson

www.linkopingslackcenter.se

Kör 740 16V E85


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-08-13 20:47 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Din bil har tomgångsstabilisering, så den reglerar alltid på samma tomgångsvarvtal så långt nu tomgångsventilen klarara av det, även om tändläget ändras. Men det är bättre att utnyttja styringångarna på EZ116K-styrdonet och jorda en eller annan av dem, om man nu vill ändra grundtändläget.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-09-01 13:06 
Offline

Blev medlem: mån 08-09-01 12:59
Inlägg: 24
Tjena! Jag har en 745 -88 16V!
Jag har monterat en btr men bilen går fortfarande dåligt, även fast jag höjt soppa trycket!
Jag har även större spridare!
Vart finner jag kablarna till tändlägesgivaren?
Ska jag ställa om tädningen?

Problemet jag upplever är att den orkar inte när man kommer till 3000 rpm och den går ojämt och väldigt ryckigt!

MVH


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-09-01 15:26 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1119
Ort: Närke
nisse89 skrev:
Tjena! Jag har en 745 -88 16V!
Jag har monterat en btr men bilen går fortfarande dåligt, även fast jag höjt soppa trycket!
Jag har även större spridare!
Vart finner jag kablarna till tändlägesgivaren?
Ska jag ställa om tädningen?

Problemet jag upplever är att den orkar inte när man kommer till 3000 rpm och den går ojämt och väldigt ryckigt!

MVH

Hur långt har du kört med bilen totalt, och hur långt efter konverteringen?
Igensatta bränslefilter kan ställa till det när man får upp varvtalet, och flödet är begränsat.

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-09-01 15:42 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
nisse89 skrev:
Tjena! Jag har en 745 -88 16V!
Jag har monterat en btr men bilen går fortfarande dåligt, även fast jag höjt soppa trycket!
Jag har även större spridare!
Vart finner jag kablarna till tändlägesgivaren?
Ska jag ställa om tädningen?

Problemet jag upplever är att den orkar inte när man kommer till 3000 rpm och den går ojämt och väldigt ryckigt!

MVH


Om du har bytt till större spridare och de är ungefär lagom mycket större, så ska du INTE dessutom höja bränsletrycket.

Vad hade bilen för spridartyp som original och vilken typ av spridare sitter där nu?

Vad har du ställt in för bränsletryck? Ligger bränsletrycket kvar på önskat värde även när motorn går dåligt eller sjunker det då? Om det är svårt att ha en manometer inkopplad under körning så kan du som alternativ mäta bränslepumpens strömförbrukning, den följer bränsletrycket rätt väl. Om bränslefiltret blir igensatt så kommer pumpen att dra mycket ström, 6-7 A eller ännu mer. Normal ström med 3,0 bar bränsletryck är runt 4 A.

Går den dåligt vid högre varvtal även med mycket lätt gaspådrag?
Hur beter den sig vid segdragning med mycket gas och lågt varvtal?

Får du några felkoder från antingen LH- eller EZ-K -systemet?

Rör inte tändsystemet innan du har fått motorn att gå bra bränslemässigt, det är bättre att lösa ett problem i taget.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-09-01 22:27 
Offline

Blev medlem: mån 08-09-01 12:59
Inlägg: 24
jag har fått höra att de är lika bra att montera en btr och byta spridare om de ska va nån ide att den ska gå bra på e85, men alla säger ju olika.
kanske jag ska byta tbx till org. spridarna då?

De satt oranga spridare (jag har inte den blekaste om vilka siffror som står på dom) nu sitter de spridare från en 850, kommer dock inte hiåg vilken färg dom är men har för mig att dom är blå (vet dock inte om dom är mörkblå eller ljusblå).

Jag kör på ca 2,5 - 3 bar nu.

Den gick jämt emellanåt om man hade VÄLDIGT lätt gaspådrag, men gick ryckigt om man gav för mkt eller för lite.
Den orkar ablout inte på lågavarv! ha haft problem med att bara starta bilen!

Jag har inte mörlighet att kolla felkoder :(

Måste dock också tillägga att bilen gick en tank på etanol sen gav jag upp och körde 50/50. men dom senaste veckorna har den gått på 95

Jag hade inte tänkt att använda bilen på några veckor så jag har fint me tid att skruva!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-09-01 22:31 
Offline

Blev medlem: mån 08-09-01 12:59
Inlägg: 24
Dr. Mabuse skrev:
nisse89 skrev:
Tjena! Jag har en 745 -88 16V!
Jag har monterat en btr men bilen går fortfarande dåligt, även fast jag höjt soppa trycket!
Jag har även större spridare!
Vart finner jag kablarna till tändlägesgivaren?
Ska jag ställa om tädningen?

Problemet jag upplever är att den orkar inte när man kommer till 3000 rpm och den går ojämt och väldigt ryckigt!

MVH

Hur långt har du kört med bilen totalt, och hur långt efter konverteringen?
Igensatta bränslefilter kan ställa till det när man får upp varvtalet, och flödet är begränsat.


Kanske 800mil och efter jag konverterade den har den gått 15mil på e85 sen vart jag less på att den gick så dåligt och fylde på lite 95. De räckte dock med 10 liter 95 till 40 liter e85 för att den skulle gå bra igen!

jag tror inte riktigt de kan va de, eftersom att den går bra så fort jag får i en skvätt 95!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-09-02 00:35 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1119
Ort: Närke
nisse89 skrev:
Dr. Mabuse skrev:
Hur långt har du kört med bilen totalt, och hur långt efter konverteringen?
Igensatta bränslefilter kan ställa till det när man får upp varvtalet, och flödet är begränsat.


Kanske 800mil och efter jag konverterade den har den gått 15mil på e85 sen vart jag less på att den gick så dåligt och fylde på lite 95. De räckte dock med 10 liter 95 till 40 liter e85 för att den skulle gå bra igen!

jag tror inte riktigt de kan va de, eftersom att den går bra så fort jag får i en skvätt 95!

Argh... Fel formulerat av mig. Jag menade hur långt har bilen gått totalt?

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-09-02 06:03 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-20 23:22
Inlägg: 521
Ort: Tumba
Jag tror att den går snålt. Kolla vad det står för siffror på spridarna, det står längst upp på dem, du kan se det utan att behöva skruva något.

Den uppför sig ungefär som min gjorde när jag blandtankade utan att skruva något, jag kom upp till ca 75%, vilket motsvarar ungefär vad han får när han häller i bensin igen.

_________________
/Erik

Volvo V70 -98 140 hk blandtankas ca 50/50
Volvo V70 -98 170 hk blandtankas ca 50/50
VW Polo -95 blandtankas
VW Polo -98 blandtankas
VW Polo -04 blandtankas
Yamaha XJ 900 -85


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-09-02 11:21 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
nisse89 skrev:

Jag har inte mörlighet att kolla felkoder :(


Det behövs ingen särskild utrustning för att läsa av felkoder på din bil, det görs med "testdosan" som sitter längst bak till vänster i motorrummet. Anvisningar finns i t ex gördetsjälvhandböcker för Volvo 700/900 samt på 740-klubbens forum.

Tänk på att läsa av för både insprutnings- och tändsystemet, det är olika uttag i testdosan för respektive system.

Om motorn går bra bara vid ett enda bestämt gaspådrag men dåligt så snart man ändrar gaspådraget, så tyder det på fel i luftmängdmätaren.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-09-03 12:30 
Offline

Blev medlem: mån 08-09-01 12:59
Inlägg: 24
Dr. Mabuse skrev:
nisse89 skrev:
Dr. Mabuse skrev:
Hur långt har du kört med bilen totalt, och hur långt efter konverteringen?
Igensatta bränslefilter kan ställa till det när man får upp varvtalet, och flödet är begränsat.


Kanske 800mil och efter jag konverterade den har den gått 15mil på e85 sen vart jag less på att den gick så dåligt och fylde på lite 95. De räckte dock med 10 liter 95 till 40 liter e85 för att den skulle gå bra igen!

jag tror inte riktigt de kan va de, eftersom att den går bra så fort jag får i en skvätt 95!

Argh... Fel formulerat av mig. Jag menade hur långt har bilen gått totalt?


den har gått ca 33000 mil


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011